Robin Andersson
Copywriter och Linkedin-experten: ”Det finns en strategi bakom varje ord”
"Sluta ordbajsa, copywriting är mycket mer än text."
Copywritern, Linkedin-experten och bowlingmästaren Robin Andersson låter varje mening föra läsaren närmare konvertering.
Robin Andersson började som copywriter på Smarkify år 2021. Sedan dess har han hjälpt alltifrån stora bolag till små tillväxtbolag med att förnya sitt varumärke, sin tonalitet och sin dialog med kunder. Men själva skrivandet är bara 10% av copywriter-rollen, menar han.
"En bra copywriter behöver inte ens vara bra på att skriva. Jo, okej, visst måste man kunna skriva, men det är bara 10% av rollen. Resten är psykologi och strategi. Det krävs bra research, att man knyter an till målgruppen, ser deras behov och kopplar uppgiften till kampanjens syfte och mål."
Tips! Läs även: 5 Content Marketing trender att hålla koll på
"AI är en möjlighet, inte ett hot"
Under de senaste åren har potentialen med AI vuxit inom marknadsföring. Med bland annat ChatGPT och Gemini kan företag bygga texter snabbt och enkelt.
Så behövs verkligen en copywriter? Om du frågar Robin är AI snarare ett verktyg som underlättar hans arbete, än hotar det.
"Jag har alltid varit en nyfiken person som dyker ner och lär mig om ny teknik och nya kanaler. Vill jag bli bra på något hoppar jag rakt in och Googlar, kollar videos och läser böcker. Jag gör samma sak med AI, jag lär mig så mycket jag bara kan om det. AI blir bara ett hot för de som vägrar vara öppna och nyfikna."
Vill du veta mer om inbound marketing? Läs vår artikel: Så jobbar du med "They Ask, You Answer" här.
Kraften i copy
En återkommande utmaning på Smarkify är att utforma och lansera helt nya hemsidor för kunder och därmed sätta en ny tonalitet för ett bolag. Här blir kraften i copy extra tydlig. Det är kreativa och strategiska projekt där texten stärker varumärket tillsammans med formgivning.
"arje mening ska leda läsaren närmare en konvertering eller höja förtroendet för verksamheten, annars kan den ryka. Det gäller att sluta ordbajsa."
"Jag har världens lyxigaste jobb"
Utöver sin roll som copywriter (och prisbelönt bowlare) är Robin Smarkifys Linkedin-expert. Han har väglett flera bolag och ledningsgrupper i Linkedins algoritmer och nätverkspotential. Själv är han aktiv på plattformen och uppskattar att den ständigt ger honom tydlig statistik som gör att man kan förbättra sin kommunikation.
"Men jag vill inte stilla mig blind på siffror, och råka koppla det till mitt värde som person. Jag ser hellre engagemanget som data, och siffrorna blir då betydelsefulla även när engagemanget är lågt. Det är så man lär sig, och då får man hitta nya angreppsätt. Det viktiga är att våga prova."
Kunskapen som copywriter utnyttjar han i andra forum. Genom film, foto och poddar publicerar han material via bland annat Youtube, TikTok och Instagram.
"Copywriting är mer än bara text och artiklar. Det är storytelling, manus och kundresa. Jag använder samma metoder för att förmedla rätt budskap oavsett vilken kanal jag kommunicerar i."
Robin menar att han alltid utvecklas på Smarkify. Det kommer ständigt in nya kunder med nya utmaningar.
"Jag har världens lyxigaste jobb, som får betalt för att göra research inom områden som jag tycker är intressanta och inom områden som jag inte visste något om tidigare. Jag lär mig något nytt hela tiden."
Men det bästa av allt är kollegorna.
"Det här säger säkert alla, men kollegorna betyder mest. Jag vet att vår byrå skiljer sig från andra på grund av vår kultur. Vi kan driva med varandra med glimten i ögat, och är i grunden väldigt snälla. Vi stöttar varandra i allt, och det är guld värt."