3 inspirerande böcker om marknadsföring

Innehållsförteckning

 

Erkänn. Du vill så klart ha semester och spendera tiden med familj, vänner och sol och bad. Men en liten del inom dig känner att det blir svårt att stänga av jobbhjärnan helt. Så hur löser du det? Ja, varför inte läsa ett gäng böcker och fylla på med värdefull kunskap från hängmattan eller balkongen?

Att läsa böcker som ger dig kunskap inom marknadsföring och försäljning är en av de bästa investeringarna du kan göra i dig själv. Du kan ta in experters samlade kunskaper från valfri plats, utan digitala störningsmoment. Inte nog med att du kommer starta hösten fylld med ny kunskap som kommer ge dig en pangstart, att läsa böcker är dessutom avslappnande – en perfekt semesteraktivitet!

Men mängden böcker är ju nästan oändlig. Därför har jag valt att plocka ut tre favoriter som kommer hjälpa dig att bli en bättre marknadsförare i sommar.

Läs vår mest populära bloggartikel: Dina 10 viktigaste nyckeltal inom marknadsföring!

 

När du gör som jag vill : en bok om påverkan - Henrik Fexeus

- En underhållande insyn i våra hjärnor, och hur du kan påverka andra att göra som du vill

Från sekunden vi vaknar på morgonen blir vi påverkade. Av andra människor, av reklam, av miljön omkring oss. Allt påverkar oss och vår hjärna, vilket i längden påverkar våra tankar och våra beslut. Men det vet du säkert redan, eftersom ditt jobb som marknadsförare eller försäljare är ju just att påverka människor och hjälpa dem ta rätt beslut när de funderar på att investera i din produkt eller tjänst. Men vilka strategier fungerar bäst, och varför?

I boken går Henrik igenom hur vi blir påverkade av reklam, men också strategier som du kan använda för att få igenom ditt budskap.

Henrik Fexeus skriver på ett underhållande sätt där han delar personliga berättelser med psykologiska insikter. Räkna med skratt blandat med tankeväckare som kommer göra att du återvänder från semestern smockfull av idéer på hur ni kan påverka er målgrupp att ta rätt beslut. Och, som en bonus kommer du kunna påverka familjen att ta rätt beslut när ni väljer kött till grillen eller när du vill smyga iväg på en golfrunda.

 

Building a Storybrand – Donald Miller

- Ett ramverk för att förmedla ditt budskap genom storytelling, och bygga ett varumärke som rätt människor vill ha mer av.

Vi människor älskar att kommunicera via berättelser, och har gjort det ända sen människans begynnelse. Men även när vi inte kommunicerar med andra tar storytelling en stor plats hos oss, vi tänker nämligen också i berättelser. När vi funderar på att köpa en produkt så bygger vi upp en story i huvudet om hur livet kommer förändras när vi har den här produkten. Alltså måste du måla upp en story för din kund där din produkt eller tjänst hamnar i rampljuset.

Donald Millers ramverk för hur du bygger en story kring ditt varumärke har använts av över en halv miljon marknadsförare, vilket har hjälpt dem att sprida sitt varumärke och sälja mer.
I boken får du ta del av ramverket, och du får lära dig om:

  • De 7 berättelserna som alla människor reagerar positivt på
  • Den äkta anledningen till att kunder köper dina produkter
  • Hur du skriver ditt budskap på ett enkelt sätt som alla förstår
  • Hur du sprider ditt budskap via olika medier som hemsida, reklam och sociala medier

Donald Miller har en skön, lättsam stil som passar perfekt när du spenderar ledigheten i hängmattan med en kall dryck till. Kom tillbaka till jobbet som en energipåfylld storytellingexpert!

Läs även: 5 byggstenar som alla tillväxtbolag bör ha i sin marknadsföringsstrategi

They Ask, You Answer – Marcus Sheridan

- En simpel, men effektiv inbound-strategi för tillväxtbolag som vill generera mer leads och skapa en starkare relation till sina kunder

Om du ännu inte förstått värdet i Inbound Marketing, eller om du vill finslipa på er strategi för att nå ut till ännu fler, så är den här boken perfekt för dig!

Marcus Sheridan växte sitt Pool-företag från att vara nära konkurs under den ekonomiska krisen 2008, till att bli en av de största pool-installatörerna i USA. I boken delar han med sig av alla sina tankar och taktiker han använt sig av under den snabba tillväxtresan. Du kan direkt ta till dig taktikerna och applicera på ditt företag för att göra en liknande resa.

Några exempel på vad du får lära dig i boken är:

  • Hur du bygger förtroende med dina kunder genom videoinnehåll
  • Hur du får med dig ledningen att skapa en kultur baserad på innehållsskapande
  • Exempel från riktiga företag på vad som funkar, och vad som är ett recept för misslyckande.

Räkna med en hel del nya idéer som kommer att kickstarta höstens strategiarbete när du är tillbaka från semestern!

Läs även: 4 KPI:er att se upp för - undvik vanliga misstag!

Förhoppningsvis blev du nyfiken på några av de här förslagen och har börjat planera in sommarens lässtunder. Se det som en sommar fylld med ny kunskap och inspiration, men glöm inte att också njuta av vädret och stunderna tillsammans med nära och kära.

Om böcker inte faller dig i smaken, utan du hellre vill lyssna på en skön podd, så kan du alltid lyssna på Smarketingpodden, som du hittar där poddar finns.