Generation Z intar nu arbetsmarknaden med stormsteg och har en snabbt växande köpkraft som konsumenter. För att kunna utveckla ditt företag är det viktigt att du känner dina kunder, dina framtida talanger och förstår deras generation. För dig som jobbar inom B2B kan det hjälpa dig få bättre förståelse för vad dina kunder behöver för att nå sin målgrupp.
I denna artikel djupdyker vi in i Generation Z och lär känna deras drivkrafter, värderingar och vad de förväntar sig av en arbetsplats. Så att du kan utveckla ditt företag för framtiden!
Vilka är Gen Z?
Generation Z, eller Gen Z, är de som är födda mellan 1997–2015, och är generationen som kategoriseras som generationen som vuxit upp efter millenniumskiftet. Alla generationer har sina kännetecken, och det som särskiljer Generation Z från tidigare generationer är framförallt det faktum att de har vuxit upp med internet.
Läs även: 4 faktorer för att skala upp ditt bolag långsiktigt.
Generationen där sociala medier styr köpbeteendet
Idag utgör Gen Z ca 40% av alla konsumenter i Europa och USA, och det kommer fortsätta att öka. Som generationen som vuxit upp med internet är det kanske inte så konstigt att det främst är sociala medier som påverkar Gen Zs köpbeslut. Instagram, Youtube och Snapchat är de tre största kanalerna som påverkar köp. Det är till stor del influencers och annat användargenererat innehåll som inspirerar och påverkar Gen Z i vad de köper. Gen Z uppskattar autentiskt och genuint innehåll. De vill se riktiga människor i verkliga situationer, och uppskattar inte annonser och innehåll som visar upp en tillrättalagd och perfekt bild.
Studier har också visat att Gen Z är den generation som är villig att spendera mer på hållbara produkter, jämfört med äldre generationer. Vilket visar på att Gen Z vet vad de vill ha och inte är rädd att ta ställning till det.
Få fler tips på hur du maxar din försäljning här!
Stark strävan efter autentiska handlingar, värderingar och identitet
För Gen Z är det är viktigt att det tydligt framgår vilka värderingar som ett företag har och tar aktiv ställning för. Ett bra exempel är att vara transparent och tydligt kommunicera vilka handlingar som faktiskt görs för miljön. Men enbart ord kommer inte räcka långt eftersom Gen Z har lärt sig att vara källkritiska och inte tro på allt som står på internet. Och, de har den tekniska kompetensen för att fakta-kolla att det som sägs av företagen faktiskt stämmer överens med deras handlingar. För att lyckas med detta krävs ett kontinuerligt arbete från företag för att se till att dess identitet och handlingar ska genomlysa allt som bolaget gör.
Och precis som Gen Z efterfrågar autentiska handlingar från företag, gör de även det av sig själva och andra medmänniskor. Det är viktigt för Gen Z att känna att deras värderingar genomsyrar vad de gör och hur de uppfattas. De är därför väldigt värderingsdrivna i sina handlingar, vilket är en anledning till att just Gen Z är den generation som är villiga att betala mer för hållbara produkter.
Eftersom Gen Z har vuxit upp i ett mer etniskt och kulturellt diversifierat samhälle än tidigare generationer så är jämställdhet och mångfald en självklarhet. De tycker det är viktigt att få uttrycka sin identitet och tydligt ta ställning i betydande frågor. De värderar olikhet och är den generation som uttrycker sin könstillhörighet och sexuella läggning på ett inkluderande sätt.
Gen Z har sett sina föräldrar kämpa genom ekonomiska kriser, och därför värderar de stabilitet högt. Men de behöver också känna ett tydligt syfte med sitt jobb, och inte bara en meningslös sysselsättning för att tjäna pengar. Och allt eftersom denna generation fortsätter att inta arbetsmarknaden behöver många företag vidga sina vyer för att möta Gen Zs förväntningar om en värdefull och uppfyllande arbetsplats.
Skapa den bästa arbetsplatsen för Generation Z
Eftersom Gen Z har vuxit upp med internet som en självklarhet, är de den mest tekniskt kunniga generationen. En organisation med obsoleta tekniska apparater eller utdaterade arbetssätt är inget som kittlar Gen Zs intresse. Gen Zs tekniska kompetens är ofta något som kan uppskattas av äldre generationer på enarbetsplats som anammar moderna tekniker, exempelvis när skärmen på datorn inte synkar med TV-skärmen på presentationen. Då är en Gen Z ofta snabbt till undsättning.
Många Gen Z:are började ge sig ut i arbetslivet ungefär i samband med pandemin där distansarbete blev normen, och de som gick i skolan sadlade om till distansundervisning. Att kunna vara flexibel och jobba på distans är därför något de efterfrågar i sitt arbete.
Psykisk hälsa är också en allt viktigare aspekt att ta hänsyn till och en sund arbetsmiljö är något som prioriteras. Det glorifieras inte längre att jobba 10 timmar om dagen, vara den första som kommer och den sista som går för dagen. Gen Z är inkännande och öppna kring psykisk ohälsa på ett sätt som många tidigare generationer inte har varit, därför går osunda arbetsmiljöer snabbt bort och en arbetsplats som respekterar en balans med livet prioriteras.
Exempel på saker som kan öka ett företags attraktionskraft för Gen Z är om företaget har en transparent affärsplan, en tydlig identitet med ställningstagande, mångfald och kan erbjuda frihet och flexibilitet.
Läs även: 3 saker som måste klaffa för en lyckad förändringsresa.
Sammanfattning - så lockar du Gen Z till ditt företag
Detta visar på att Gen Z är en generation med en stark etisk kompass och är till stor del en värderingsdriven shoppare. De uppskattar och efterfrågar genuinitet och transparens från återförsäljare och innehåll på sociala medier. Ett företag som kan erbjuda det samt frihet och tydliga etiska ställningstagande är även de företag som ses som attraktiva arbetsplatser för generationen.
Hoppas att du fått en lite bättre inblick i vilka Gen Z faktiskt är och vad de har för förväntningar på arbetsgivare och grunderna i deras köpbeteende. Kanske fick du upp ögonen för hur du skulle kunna anpassa ditt företag för att bli mer attraktivt för yngre generationer?
Behöver du hjälp med att lägga en strategi som tilltalar de yngre målgruppen? Vårt team har kunskapen och kompetensen att lägga en strategi och ta fram rätt innehåll för just din målgrupp!
Boka ett möte med oss så kan vi bolla idéer och se om vi är rätt lösning för er!