Du har säkert hört talas om storytelling och vet vad det är. Men vet du vikten av storytelling för företag? I denna artikel förklarar vi varför storytelling är ett så kraftigt verktyg i relationen med din målgrupp och vad du behöver tänka på för att skapa en träffsäker story.
Varför är storytelling bra för ditt företag?
En story berättar varför du gör vad du gör. Du kan berätta om företagets värderingar, er kompetens, förmedla era mål och vision. Och, du får berätta det på ett sätt som talar till din målgrupp, så att det fastnar.
Det blir ett inifrån och ut-perspektiv. I din story utgår du från och fokuserar på ditt varför. Sen kommer du till hur ni hjälper er målgrupp, och till sist vad du erbjuder för produkter eller tjänster.
Läs även: Få säljarna att använda och älska ditt content!
Jämför med ett omvänt perspektiv, d.v.s. ett utifrån och in-perspektiv. Då skulle du istället utgå från vad ni har att erbjuda. Ta några sekunder och tänk på hur det skulle tas emot av din målgrupp. Hur det skulle skilja ditt företag från det era konkurrenter erbjuder? Om du inte har en väldigt unik tjänst eller produkt kommer det bli svårt att övertala dina potentiella kunder om varför de ska välja att handla just från dig.Din story hjälper din målgrupp att skilja ditt företag åt från dina konkurrenter.
”People don’t buy what you do, they buy why you do it”.
- Simon Sinek
Vad skiljer storytelling från ett vanligt budskap?
Vad som särskiljer en story från ett vanligt budskap är att en story har förmågan att skapa ett känslomässigt engagemang. Det bygger ett starkt förtroende mellan ditt företag och din målgrupp, som gör att du blir top of mind när de söker det du erbjuder. Det känslomässiga engagemanget skapas när man får följa en huvudperson genom ett problem till ett slut, en lösning. Huruvida en story är pricksäker i att nå fram till målgruppen beror på hur väl läsaren kan känna igen sig i karaktären och hur väl berättelsen hjälpte till att svara på frågor eller lösa problem.
För att göra en bra story som just din målgrupp lyssnar till är det därför viktigt att du känner din målgrupp. Det är också bra att veta vart dina potentiella kunder är i sin köpresa, så du kan hjälpa din kund på rätt sätt i rätt stadie.
Är du osäker på om någon internt hos dig kan skriva tillräckligt bra texter? Läs mer om varför bra text gör skillnad och varför du kanske behöver en copywriter i vår artikel här.
Hur skapar du en bra story?
Det finns några nyckelaspekter du behöver tänka på för att din story ska bli engagerande och nå till rätt målgrupp.
- Form
- Syfte
- Huvudperson
- Problem och lösning
Form
För att kunna göra en klockren story behöver du anpassa storyn efter formatet. Var vill du att storyn ska publiceras? En berättelse kan ha olika utformning beroende på om den ska publiceras på hemsidan, Instagram eller LinkedIn. Här får du återigen kolla på målgrupp och vart din potentiella kund befinner dig i köpresan. Hur och var letar dina potentiella kunder efter information i detta läge i köpresan? Detta avgör vilken kanal du ska använda.
Kanalen avgör sedan formatet. Ska det vara en textartikel, video, podd eller text med bilder? Ska du göra ett inlägg till instagram funkar det exempelvis inte enbart med en kick-ass story. Där behöver du också en talande bild eller video för att storyn ska nå fram.
Syfte
Det övergripande syftet med storytelling är att du vill hjälpa dina potentiella kunder ta ett välinformerat beslut på varför de ska välja att köpa just från dig. Du vill skapa tillit, bygga en långvarig kundrelation och förmedla informationen om ditt företag på ett sätt som fastnar hos målgruppen. En människa kommer mycket lättare ihåg saker som har mening för dem eller får dem att känna något. Din story kanske inte leder till försäljning direkt, men det bygger ett band som gör att de återkommer till ditt varumärke.
Sen behöver du även ha ett syfte med varje specifik story.
Huvudperson
En berättelse utan en huvudperson blir bara en beskrivande text. Och vad gör en beskrivande text för din målgrupps känslor? Inte så mycket. För att lyckas göra en bra story behöver du alltså en huvudperson. Karaktären i berättelsen är kopplingen mellan dig, berättaren och publiken.
Det är viktigt att huvudpersonen är en person som läsaren kan identifiera sig med eller relatera till företaget. Det hade kunnat vara en påhittad karaktär eller en medarbetare på företaget. Du kan även skriva en story i du-form, där läsaren blir huvudpersonen i berättelsen.
“The customer is the hero, not your brand.”
- Donald Miller
Om du skriver en story med en huvudperson i första person, andra person eller tredje person beror på din målgrupp och ditt syfte med storyn.
Problem och lösning
Utöver en huvudperson behöver en berättelse även en händelse, konflikt eller ett problem och såklart - en lösning! Det är genom problemet som huvudpersonen når lösningen. Och desto starkare problemet är, desto mer tillfredsställande blir lösningen.
Vi kan ta denna artikel som exempel för att visa principerna av storytelling. I denna artikel är DU huvudpersonen. Konflikten var svårigheter att förstå hur och varför du som företag kan gynnas av storytelling samt hur man kan tillämpa det. Vi antar att det är därför du läser denna artikel. Lösningen ger vi genom att förse dig med kunskap, tips och verktyg på hur du kan göra det.
Ett annat, mer känt exempel hittar vi hos Microsoft:
I videon får vi följa huvudpersonen Anna Lisa Lirell, en äldre dam bosatt i Norrlands glesbyggd. Videon beskriver problemet med hur svårtillgänglig vården kan vara för den äldre befolkningen i glesbyggd. Som tittare av videon är det lätt att relatera Anna Lisa till en äldre bekant. Du kanske tänker på din gamla mamma eller mormor när du ser Anna Lisa? Microsoft visar sedan hur deras teknologi hjälper människor till mer lättillgänglig vård genom virtuella mottagningsrum. Och visst blir man lite varm i hjärtat av att se hur glad och tacksam Anna Lisa är över lösningen som Microsoft möjliggjorde?
Vi hoppas att du hittade informationen du sökte och blev lite klokare på hur ditt företag kan använda sig av storytelling för att stärka relationen till företagets målgrupp.
Tror du att ChatGPT kan använda Storytelling? Ta reda på mer i vår artikel här.
Tycker du det låter svårt? Våga ta hjälp!
Det finns bra berättelser överallt! Du behöver bara hitta den och skriva ner den.
Vill du hjälpa ha hjälp med din storytelling? Smarkit agency hjälper dig med en helhetslösning kring digital marknadsföring där vi exempelvis kan hjälpa dig att ta fram ditt företags story.
Välkommen att kontakta oss om du är nyfiken på hur vi kan hjälpa dig öka försäljningen genom digital marknadsföring.