iCore är en ledande leverantör av lösningar för affärsintegration. De hjälper företag att koppla samman sina system och applikationer för att få bättre kontroll över sin verksamhet och sin data. När de stod inför utmaningen att byta CRM-system till HubSpot, tog de hjälp av Smarkify för en friktionsfri implementering!
iCore hade vuxit ifrån sitt förra CRM-system och upplevde att det inte längre kunde tillgodose de processer som de ville få automatiserade. Efter att ha övervägt olika lösningar landade valet till slut på HubSpot som plattform.
iCore började sin resa mot ett nytt system med en Smarketing Playbook. Experter från Smarkify hjälpte iCore med att sätta sin process för hur sälj och marknad ska jobba tillsammans och vad som skulle krävas för att uppnå ett sömlöst samarbete. Detta blev sedan startskottet för att implementera en ny plattform byggd för ett tight samarbete mellan sälj och marknad.
Tillsammans med Smarkify landade de i beslutet att implementera HubSpot, en plattform som skulle passa deras behov idag och samtidigt var framtidssäkrad. Smarkit Agency stöttade med allt ifrån licensen till teknisk uppsättning, implementering av processer samt utbildning av alla som skulle jobba i plattformen. I samband med implementeringen migrerades även all existerande data från deras tidigare CRM till HubSpot.
Vi upplevde att det var lätt att komma igång med HubSpot. Vi fokuserade på de viktigaste funktionerna först och såg till att det linjerade med vår Playbook. Ibland kan de kännas överväldigande och mastigt att byta system. Men genom att vi fick stöd med att ta det viktigaste först, och att vi hade vår Smarkiting Playbook som grund, fick vi bästa förutsättningarna för en smidig implementering, berättar Annika Jörs, Marknadskoordinator på iCore.
iCore hade en tydlig bild av vad de ville ha ut från sitt nya CRM och marketing-system. Det viktigaste var att kunna samla all kunddata på ett ställe och skapa förutsättningar för sälj och marknad att minimera friktionen i arbetet. En annan viktig aspekt var möjligheten att automatisera det som går så att tiden läggs på värdeskapande aktiviteter istället för administration.
Det var inte heller några överraskningar längst vägen när vi implementerade HubSpot. Allt vi beskrev att vi ville ha från lösningen har vi fått, fortsätter Thomas Madsen, Marknadschef på iCore.
Läs om varför Smarkify väljer att arbeta med Hubspot i vår artikel här.
Bättre översikt och smidiga integrationer som förenklade arbetet
Väl när HubSpot var implementerat fick iCore till de sömlösa integrationer som de önskade. De fick till ett tydligt flöde mellan sälj och marknad och en bättre översikt över kundens köpresa.
Den sömlösa hanteringen har varit riktigt bra, vi har kunnat sätta automationer på ett helt annat sätt nu. Det har gjort att säljarna fått mycket bättre översikt och kontroll över leadsen som skapas. Samtidigt möjliggjordes en kontinuitet och uppföljning av dessa leads tack vare automatiseringarna som vi fått upp. Så fort en kontakt hade laddat ner ett dokument från hemsidan eller anmält sig till en kurs eller liknande så fick personen en bekräftelse och ett nästa steg, berättar Thomas.
HubSpot har verkligen tillgodosett de behov som iCore hade och det på mycket kort tid. De processer som tagits fram i arbetet med Smarketing Playbook gick smidigt att få upp i systemet. Idag är alla formulär på iCores hemsida integrerade med Hubspot och samarbetet mellan sälj och marknad sköts enkelt via ett gränssnitt i HubSpot.
iCore hade även en önskan om att bredda sin synlighet och öka aktiviteten i olika sociala kanaler. Att göra detta manuellt skulle vara mycket tidskrävande, vilket iCore visste sedan tidigare. Tack vare kopplingen i HubSpot och möjligheten att schemalägga och automatisera stor del av arbetet så har de idag lyckas både öka aktiviteten och behålla kontinuiteten i valda sociala kanaler. Det har underlättat arbetet och sparar dem en hel del tid.
Nu kan vi publicera nytt innehåll och vara relevanta i våra digitala kanaler, även när vi är på semester. Dessutom gör vi det enkelt i samma plattform där vi hanterar allt annat inom sälj och marknad. Vi är nu även igång med att integrera Meta med HubSpot för att kunna hantera innehåll även till Facebook och Instagram via vår HubSpot-portal, berättar Thomas.
Att följa upp aktiviteten från sociala kanaler är en viktig del i marknadsuppföljningen. Tillsammans med Smarkify har iCore satt upp relevanta dashboards och kopplat statistiken från exempelvis LinkedIn vilket ger en tydlig och värdefull överblick. Det innebär att iCore kan följa insatserna på ett bättre sätt och veta vart de ska optimera sina insatser.
Det finns många fördelar med HubSpot för oss. Bland annat att vi förenklar vår försäljning. Insikterna och listorna i HubSpot ger oss en tydlig överblick över kundresan och vi kan följa allt som händer från prospect till kund. Och tack vare de automatiserade utskicken kan vi nu skicka ut rätt information till rätt kontakter och följa upp mer frekvent, vilket börjar synas i siffrorna, säger Thomas.
Läs även: Vilka krav ska du ställa på ditt CRM-system?
Smarkify har bidragit med kreativitet och snabb support
iCore ville ha stöd från en byrå som både kan HubSpot och dess möjligheter, men samtidigt kunde förstå just deras verksamhet. Det viktiga var att kunna få stöd i hela processen från start till mål.
Vi fick tidigt förtroende för Smarkify som snabbt förstod vår utmaning och vad vi behövde, berättar Thomas. Sedan har vi fått fantastisk support hela vägen, vilket gjort att vi haft väldigt korta ledtider. Smarkify-teamet har alltid funnits där för att stötta och hjälpa oss i resan, fyller Annika i.
iCore samarbetar även med en annan marknadsbyrå, och har delat upp arbetet mellan dem och Smarkify. Ett upplägg som fungerat perfekt för iCore.
Vi är supernöjda med Smarkify’s insats! De kommer ofta med idéer och hjälper oss att hitta kreativa lösningar. De säger ”Varför testar ni inte det här? Det går att lösa enkelt genom denna funktion.”, säger Thomas.
Thomas berättar om ett exempel på kreativ lösning från Smarkify gällande deras rekryteringsprocess. Här stöttade Smarkify genom att dela med sig av sina erfarenheter för att hitta enkla lösningar. Något som ledde till att även alla jobbansökningar numera sköts genom HubSpot. Allt hamnar på ett ställe och det finns en tydlig process uppsatt för just rekrytering.
Läs mer om Smarkify's CRM & Marketing Automation specialist här.
iCore fortsätter nu sitt samarbete med Smarkify i ett MaaS-upplägg (Marketing as a Service) där de får löpande stöd med digital marknadsföring varje månad. De har en utpekad projektledare som koordinerar insatserna efter iCores behov och som ser till att rätt specialist lyfts in baserat på planerade aktiviteter.
Vi kan verkligen rekommendera Smarkify. Det är byrå som utmanar oss och som hela tiden hjälper oss att bli bättre. Det uppskattar vi!
Är du nyfiken på hur Sales- & Marketing Automation och HubSpot skulle kunna lyfta din verksamhet och effektivisera försäljningen?