K-Rautas resa: Från traditionell till digital marknadsföring
K-Rauta, en av nordens ledande byggvaruhuskedjor, ville stärka sin traditionella marknadsföring med en ny digital satsning. Uppdraget som vi på Smarkify fick var att ta fram varumärkesbyggande innehåll samt att stötta med digitala strategier som underlättade transformationen. Resultatet: fler följare, ökat engagemang och en bredare kundbas.
Läs även: De 5 viktigaste byggstenarna som alla tillväxtbolag bör ha i sin marknadsföringsstrategi
”Vi breddade vår kundbas och fick ökat CTR”
Content marketing som skapar faktiskt värde är en vanlig utmaning för B2C- såväl som B2B-företag. K-Rauta förstod tidigt att den traditionella marknadsföringen inte kunde överföras direkt till deras digitala kanaler. Här krävdes unikt content, andra KPI:er och en ny strategi.
"Tidigare har vi framförallt fokuserat på kampanjbaserat material där vi talar om pris och produkt i TV och dagspress. Men de digitala kanalerna kräver något mer för att fånga kundens intresse och här finns också andra möjligheter att nå ut med våra värden, menar Maria Åkerman, Content marketing manager på K-Rauta."
K-Rauta ville satsa på unikt och varumärkesstärkande content till sina digitala kanaler för att stärka sin relation till kunden såväl som sin position på marknaden.
"Vi vill finnas där kunden finns, skapa en dialog och fortsätta inspirera dem till att göra egna projekt, från start till klart."
”Vi fick hjälp med att finna vår röst”
I byggbranschen är konkurrensen stenhård och det gäller att nå ut i bruset. Samarbetet med Smarkify hjälpte till med den digitala transformationen. Genom rådgivning och operativt stöd i form av produktion av webbartiklar, sociala medier-inlägg och unika bilder kunde det nya materialet snabbt komma på plats i rätt kanaler.
"Vi fick hjälp med att finna vår röst. Det unika materialet som Smarkify producerade var personligt och gav kunden mervärde. Det fokuserade inte bara på produkter, utan på inspiration, tips och expertråd. Sådant som kunden vill ha."
Antalet följare på Instagram och Facebook ökade markant med hjälp av annonsering, organiskt innehåll och smarta samarbeten.
"Smarkify har varit ett bollplank och en professionell partner som förstår de digitala möjligheterna på riktigt - från strategi till produktion av content. Vi behövde en partner som kunde ge oss både och. Inte bara en plan utan någon som kunde vara mer hands on och leverera material som ger resultat."
Läs även: Digital marknadsföring mitt i en kris - så ska du tänka
Resultat: fler kvinnliga följare och ökat engagemang
K-Rautas övergripande mål var att stärka sitt varumärke och på så vis skapa en hållbar relation till kunden. Genom att anpassa KPI:er till olika kampanjer kunde de följa upp hur inläggen togs emot av kunden.
"Vi följer upp allt content som skapas och ser därmed vad kunden faktiskt gillar. Vissa månader vill vi skapa mer engagemang och då gör vi exempelvis unika tävlingar i våra sociala kanaler. Andra månader vill vi få in fler besökare till e-hanedeln och då väljer vi annan typ av annonsering som leder kunden rätt. Men allt följs upp."
Under året har K-Rautas trafik till hemsidan ökat, deras CTR (click through rate) är högre, och CPC (cost per click) är lägre än tidigare. Målgruppen stannar längre på hemsidan och läser artiklarna. Dessutom har antalet kvinnliga följare stigit på Instagram.
"Det är väldigt roligt. Ett mål är att tilltala en bredare målgrupp och nå alla som har ett intresse för renovering, bygg och DIY. Här ser vi att satsningen gett fint resultat genom att bredda målgruppen och våra följare."
Varumärke - en modig satsning som gett resultat
Ett vanligt missförstånd är att försäljningsdrivande kampanjer och varumärkesbaserat content är konkurrerande krafter. Men med rätt strategi kan de tvärtom stärka varandra. Där försäljningsdrivande kampanjer ger mer direktförsäljning kan varumärkesbyggande innehåll ge ett långsiktigt och stadigt resultat.
Tips! Läs även: Grundstenar för ett affärsdrivande marknadsteam
"Det var absolut ett modigt beslut att satsa på varumärkesbyggande innehåll, men det var nödvändigt. Den typen av content ger försäljning och stärker kundbasen i det långa loppet, menar Maria. Med den här digitala satsningen kan vi vara top of mind när kunden ska påbörja sitt nästa projekt."
För K-Rauta blev den digitala satsningen ett komplement till den traditionella marknadsföringen.
"Vi har inte tagit bort någonting, utan snarare lagt till ett varumärkesperspektiv som stöttar upp. Det är det unika innehållet som gör oss konkurrenskraftiga i framtiden."
Nästa steg i processen är att utöka till fler sociala medier-kanaler och optimera spridningen av materialet.
"Nu har vi byggt upp en bas och har verktygen vi behöver för att fortsätta växa och skapa en ännu närmare relation till kunden. Vi kommer fortsätta lyfta det unika med K-Rauta på ett kreativt och värdeskapande sätt."
3 % CTR - Under året har K-Rautas trafik till hemsidan ökat, deras CTR (click through rate) är högre, och CPC (cost per click) är lägre än tidigare. Målgruppen stannar längre på hemsidan och läser artiklarna. Dessutom har antalet kvinnliga följare stigit på Instagram.
Marias 6 bästa content-tips:
- Våga vara personlig i dina sociala kanaler. Människor dras till varumärken som har en personlighet och vågar bjuda på den.
- Lär känna din målgrupp – vad behöver de? Fokusera på deras intressen och utmaningar så skapar du mer engagemang.
- Publicera unikt content i dina digitala kanaler. Det kan inte bara vara copy-paste. Det kommer inte ge de resultat du hoppas på.
- Våga testa mer. Innehåll som först kan verka otippat är ibland det som går bäst. Som en artikel vi publicerade med ett badkar ute på en terrass. Det är inte så många som faktiskt kan ha ett utomhusbad, men det inspirerade och skapade ett enormt engagemang. Så testa!
- Glöm inte bort bilden – bra digitalt content kräver både vass text och fint foto som attraherar. Känslan är allt.
- Ha högra krav på innehållet. Nöj dig inte med halvbra content. Om det inte inspirerar dig så inspirerar det inte heller kunden.
K-Rauta
K-Rauta är en av nordens ledande byggvaruhus. De erbjuder byggvaror och produkter samt tjänster som stöttar både kunder och företag med stora och små projekt. Alltid med kvalité, stilsäkerhet och hållbarhet i fokus.