En marknadschef kan inte göra allt. När Skyresponse ville förnya sin varumärkesprofil, målgruppsanpassa sin kommunikation och få en helt ny hemsida, levererade Smarkify rätt kompetens.
Skyresponse är ett svenskt SaaS-bolag vars molnbaserade plattform för larmhantering nyttjas av miljontals personer i hela Europa. Men, med endast en marknadschef som arbetar utan ett inhouse-team, var det svårt att utveckla företaget och ta det till nästa nivå.
Som marknadschef kan jag inte hinna med allting själv. Förut tog jag fram produkt-, sälj- och marknadsmaterial, producerade allt content, såg över annonseringen, planerade events, skapade webinars och SEO-anpassade material helt själv. Samtidigt som det fanns ett behov av en ny hemsida. Jag behövde fler resurser, berättar Anna Lundvall Hedin, marknadschef på Skyresponse.
Skyresponse sökte en byrå med bred kompetens och expertis inom digital marknadsföring. Valet landade på Smarkify.
Vi vill ha en flexibel byrå, med kompetens inom både re-branding, hemsida och Maas-arbete så vi skulle kunna ta in resurser där vi såg ett behov.
Fann sin målgrupp
Skyresponse var i ett stort behov av att ge sitt varumärke ett ansiktslyft. De ville sticka ut bland globala konkurrenter och samtidigt behålla en professionell tonalitet. För att först lära känna målgruppen påbörjades ett gediget arbete med workshops.
Vi ville sluta kommunicera komplicerat. Vi uppskattar verkligen att Smarkify arbetat så noggrant från start. Målgruppsarbetet hjälper oss hela tiden med vår riktning.
De fick välja mellan ett antal design-skisser och valde ett helt nytt uttryck. Utöver hemsidan uppdaterades även den grafiska profilen, inklusive mallar, annonser, sociala medier och roll-ups till mässor i samma design.
Smarkify vågade utmana oss och fick oss att tänka i helt nya banor. Nu är vi bortskämda med att allt de gör blir så snyggt.
En ny användarvänlig hemsida
Utöver sidstruktur och design behövde den nya hemsidan få en helt ny plattform. Den tidigare hemsidan var kopplad till ett hårdkodad CMS som gjorde det svårt för Skyresponse att själva arbeta i och uppdatera. Den nya sidan skapades istället i Hubspot, ett CRM de redan använde till andra delar av sin marknadsföring.
Den gamla hemsidan var en mardröm att arbeta med. Vi kunde inte lägga in bilder utan att det blev fel format eller uppdatera copy på ett snyggt sätt. Det blev en helt ny värld efter bytet, skillnaden var otrolig.
Hemsidan fick en ny, tydligare struktur, vilket direkt ledde till att leadsgenereringen ökade med fler pricksäkra leads. Skyresponse tjänster blev tydligare och ett mer automatiserat flöde kom på plats. Istället för att utgå från 10 olika verktyg kan de nu förlita sig på ett säkert CRM för sina marknadsinsatser.
Nya tillväxtmöjligheter
Samarbetet mellan Skyresponse och Smarkify fortsätter framåt. Med en MaaS-lösning får de stöd i dem marknadsinsatser de behöver för tillfället.
Vi har kunnat gå sömlöst från re-branding till MaaS-upplägg utan att lära upp en ny byrå. Tidigare har jag behövt synka flera olika byråer samtidigt. Nu har jag EN byrå som kan göra design, bygga webb och hjälpa till med content. Min roll blir så mycket enklare och vi vinner så mycket tid på det här.
Den nya hemsidan har gett Skyresponse nya tillväxtmöjligheter.
Förut kunde vi skämmas lite över vår utdaterade hemsida, och ville helst inte dra trafik dit. Nu är vi stolta över hur vi ser ut i våra kanaler. Vi hade inte klarat oss utan Smarkifys hjälp.