En effektiv marknadsplan är avgörande för att din verksamhet ska kunna nå sina mål och växa. Så hur kan du göra en digital marknadsplan på bäst sätt? Här är checklistan till dig som är nybörjare.
Att göra en digital marknadsplan är viktigt för att få en bra överblick över marknaden och era marknadsinsatser.
Är du nybörjare och gör en marknadsföringsplan för första gången kan förarbetet kännas övermäktigt, men med rätt vägledning är det enklare än du tror. Här får du en checklista för att skapa en marknadsplan som passar ditt bolag.
First thing first - Varför behövs en marknadsplan?
En bra marknadsplan är inte samma sak som en marknadsstrategi. Marknadsplanen är mer hands on ger dig en överblick på exakt vilka kampanjer och marknadsinsatser som ska utföras under året. Den måste uppdateras kontinuerligt så att insatserna optimeras efter era resultat. När du har en tydlig marknadsplan kan du enklare:
- Sätta upp tydliga KPI:er och strategisk riktning så att marknadsföringsinsatserna ger det resultat du vill nå.
- Få en förståelse av marknaden, era konkurrenter och er målgrupp.
- Planera kampanjer i förtid.
- Kommunicera med hela teamet och låta de utgå från en gemensam referenspunkt, så att ni följer samma strategier och mål.
- Se vilka resurser som krävs för att utföra insatserna och effektivisera arbetet.
Läs även: Marknadsstrategi – Vad bör den innehålla, vad ska man tänka på?
Vilka verktyg behövs för att skriva en marknadsplan?
Det finns en uppsjö av verktyg för att skapa en smart, digital marknadsplan. Du kan antingen använda gratisprogram som Trello för att skapa en överblick, eller betalverktyg som hjälper dig att planera både strategi-, KPI- och projektledar-arbetet. Men det går även att utnyttja Excel för att tydligt beskriva de marknadsinsatser som du vill utföra och när. Vilket verktyg du vill ha beror på vad du känner dig mest bekväm med, hur många som ska hantera marknadsplanen och vad ert bolag har för behov.
Förvirrar du en marknadsplan med affärsplan? Läs skillnaderna i vår artikel här.
Checklista: Att skriva en marknadsplan
Om du aldrig tidigare gjort en marknadsplan behöver du nu sätta en stabil grund. Du ska inte bara beskriva era marknadsinsatser under året, utan även era mål, er målgrupp och marknaden. Först då kan era marknadsinsatser bli relevanta och ge det resultat ni är ute efter.
1. Sammanfatta ert företag
Börja med att sammanfatta en tydlig och kort introduktion av ert företag och de viktigaste punkterna i er marknadsplan. Det här ger en bra överblick och hjälper er att hitta rätt fokus. Det säkerhetsställer även att era marknadsinsatser arbetar mot att uppnå de övergripande affärsmålen.
Beskriv företagets syfte, framtidsvision och kärnvärderingar. Det här ger en kontext till era marknadsföringsaktiviteter. En sammanfattning över verksamheten och era mål gör det dessutom enkelt för hela teamet att ta till sig planen.
2. Lära känna marknaden och konkurrenterna
Att förstå era konkurrenter och marknaden som ni ska arbeta mot är viktigt för att kunna utföra rätt insatser. Analysera eran marknadssituation och eran position jämfört med era konkurrenter. Identifiera era styrkor och svagheter samt möjligheter och hot på marknaden.
”Ett av de vanligaste misstagen när man gör en marknadsplan, är att de utgår från sig själv istället för målgruppen. Lär känna målgruppen för att veta vad de nappar på.” - Alexandra Waldersten, Strateg och projektledare, Smarkit Agency
3. Definiera din ideala målgrupp
Ju mer du vet om din målgrupp, desto vassare budskap kan du skicka till dem. Vem är din buyer persona, det vill säga din ideala kund? Skapa en buyer persona-profil och lär dig mer om målgruppens behov, utmaningar och önskningar.
4. Sätt upp tydliga KPI:er
Alla marknadsinsatser måste kunna mätas. Sätt därför upp tydliga KPI:er (Key Performance Indicator), dvs nyckeltal, för varje insats. För att kunna analysera resultatet bör du mäta från start, och sedan jämföra resultatet efter insatsen. Det kan exempelvis vara hur mycket trafik ni har till hemsidan före och efter marknadsinsatsen. Eller klickfrekvensen, engagemang på sociala medier eller konverteringsfrekvens.
Använd analysverktyg som Google Analytics, Facebook Insights eller utnyttja de verktyg som finns i ditt CRM.
Resultatet ska ni använda för at optimera er marknadsföring så att den blir alltmer träffsäker och så att ni får ut mer pang för pengarna.
5. Beskriv era strategier
Digital marknadsföring ger dig många olika alternativ för att nå er målgrupp. Välj de kanaler där de vistas mest. Du kan kommunicera och nå dem med dem genom exempelvis e-postmarknadsföring, influencer markering, sociala medier och Google ads. Det viktiga är att de tilltalas av ditt budskap.
För att ditt team lätt ska förstå marknadsplanen är det bra att även beskriva era marknadsföringsstrategier med visuella hjälpmedel som tidslinjer.
6. Sätt upp er marknadsföringsbudget
Vad har ni för budget? I marknadsplanen bör ni inkludera en detaljerad budget för alla marknadsföringsaktiviteter. Så att du lätt kan hantera kostnaderna och säkerställa att ni har tillräckligt med resurser för att genomföra planen.
Läs även: Från startup till scale-up – så förändras din marknadsstrategi
Klara, färdiga, kör!
När du har gått igenom checklistan och bockat av har du en gedigen marknadsplan. Genom att göra en så noggrant arbete där du beskriver ert bolag, er buyer persona och er marknad så har du det som en grund som håller i flera år. Men marknadsplanen måste uppdateras varje kvartal eller årsvis med de marknadsinsatser som ni vill utföra.