BU! Blev du rädd? I så fall är det större chans att du köper det jag har att sälja. Rädsla är kanske den starkaste känslan du kan använda dig av i din marknadsföring, men ändå är det många företag som missar den. Låt oss titta närmre på hur du kan skrämma fram plånboken hos dina potentiella kunder.
Det finns ett talesätt som går “Människor har en tendens att jogga mot möjligheter, men springa ifrån rädsla”, och det stämmer mycket bra. Om du vill få någon att lämna ett hus till exempel, så är det lättare att sätta eld på huset än att stå utanför och erbjuda glass. (Du bör dock inte testa göra detta.)
Men när företag ska sälja in sina tjänster landar det ändå ofta i att bara prata om möjligheter, och fördelar. Det är bra, det måste finnas, men det är inte det som kommer få fart på din läsare. Rädsla är det som gäller när det kommer till att få dina läsare att agera.
Nu, i Halloween-tider, tänkte vi att det är ett perfekt läge att dela våra bästa skrämseltaktiker, som du kan använda dig av i din försäljning, och därmed få dina kunder att ta fram plånboken snabbare.
Varför fungerar rädsla så bra?
När vi blir rädda triggas vårt adrenalin, och det är större chans att vi gör något för att bli av med känslan. Tittar vi på skräckfilm så tar vi upp händerna framför ögonen, ser vi något läskigt i skogen börjar vi gå snabbare, och om vi ser en annons som trycker på något jobbigt vi vill undvika så ökar köpsuget, eftersom vi vill lösa problemet. Inte nog med att de här höjda nivåerna av adrenalin och kortisol sätter fart på oss, det ökar också chansen att minnet av situationen hamnar i långtidsminnet.
Alltså fungerar rädsla i marknadsföring bäst när du vill få någon att agera på något, t.ex. ett erbjudande, eller om du vill att ditt budskap ska bli ihågkommet.
Så låt oss titta på ett par exempel på hur du kan öka din försäljning genom att trycka på deras rädslor för att få dem agera på din lösning, och därmed lösa sina problem.
1. Spela på osäkerhet
En taktik är att skapa osäkerhet hos läsaren, som gör att de måste agera för att få reda på svaret. Antingen trycker du på saker de själva har gått och funderat på, och bekräftar att deras farhågor är korrekta. Eller så väcker du en ny tanke de inte haft innan. Och självklart finns din produkt eller tjänst där som en lysande fyr i stormen.
Exempel:
- Slösar du miljoner av företagets budget på grund av fel CRM?
- Hur vet du att du har gjort rätt karriärval?
- Vet du vad ditt kranvatten innehåller?
2. Skapa FOMO
Ingen vill känna sig utanför flocken. Vi är byggda för att göra allt för att passa in, för om man hamnade utanför flocken för 100 000 år sen så var risken stor att en sabeltandad tiger klöste ihjäl en. Nuförtiden har hotet bytts ut, från rovdjur till ensamhet och utanförskap, men precis samma sak händer i kroppen för oss som för grottmänniskorna.
När du presenterar något som “sista chansen” eller “alla andra ska på det här eventet” så triggas alltså något primalt hos läsaren, som gör att de är mer beredda att lyssna och gå med på något. Risken annars är ju att de missar något som kunde ha varit helt fantastiskt. Och de kommer känna sig utanför när alla pratar om det efteråt.
Exempel:
- Sista chansen att lyssna på de bästa i världen inom xxx.
- Platserna är snart slutsålda!
- 90% av B2B-företag använder redan AI i sina säljprocesser.
3. Måla upp negativa konsekvenser
Copywriting och försäljning handlar mycket om att måla upp bilder, och det går utmärkt att göra med ord. Om du målar upp en negativ konsekvens av läsarens nuvarande beteende ökar chansen att den vill skapa en förändring. Ju läskigare desto bättre.
- Sätt inte dina barns liv i fara, investera i…
- 1 paket cigaretter om dagen minskar din livslängd med xx antal år.
- Gör du xxx? Då slösar du 5 timmar i veckan på onödig administration.
4. Rädslan för att vara otillräcklig
Människor idag bygger stora delar av sin identitet på självutveckling, och vill ofta nå sin fulla potential. Och det här kan givetvis marknadsförare använda sig av. Om du kan koppla din produkt eller tjänst till att det hjälper kunden bli den bästa versionen av sig själv så har du kommit långt. Då kan du sen trycka på risken i att de stagnerar, om de inte bestämmer sig för att inte köpa din produkt, det vill säga.
- Känns det som att du har mycket du vill göra, men ingen tid?
- Anledningen till att du står stilla är på grund av fel verktyg..
- Person xxx gick från z till y på 1 år genom att…
5. Rädslan för att bli osynlig
I en värld med likes, följare och kändisskap, lägger vi människor stor vikt vid status. Alla vill vara någon, och sticka ut ur bruset på ett positivt sätt. Motsatsen till den känslan är att känna sig osynlig eller obetydlig. Känna som att man inte bidrar till samhället eller inte har en personlighet andra uppskattar. Genom att trycka på detta och koppla din produkt till någon form av status eller unikhet så ökar chansen att du säljer mer.
- Försvinner du i bruset?
- Skapa ett intryck som folk kommer ihåg
- Låter du din personlighet komma fram?
Börja skrämmas!
Är du redo att skrämma fart på målgruppen? Då är fösta steget att titta på din målgruppsanalys och försöka lista ut vad de triggas mest av. Är det känslan att missa något alldeles, alldeles underbart? Eller är det att de verkligen vill vara någon som folk minns? Svårt att säga till 100%, men börja testa dig fram och se vad som fungerar.
Kanske har du inte ens blivit medveten om vilka känslor du triggar hos dina kunder? De bästa företagen i världen har redan stenkoll på vilka rädslor som fungerar bäst på sina kunder. Och om du inte börjar använda rädsla, finns risken att du och dina annonser försvinner i bruset, och du stannar i tillväxten.
Om du vill sätta en tydligare persona, baserat på din målgrupp, så du vet exakt vilka triggers du ska använda, så kan du använda vår kostnadsfria mall. Personen blir presenterad på ett simpelt och tydligt sätt, och du kan samla flera personas i tydliga kort för att sprida på sälj- och marknadsavdelningen.