Sluta. Släng. Pengar. I. Sjön. En kass hemsida skrämmer bort dina leads, oavsett hur bra annonser du har. Här är 6 UX-misstag som kostar dig pengar, medan du läser det här.
Märker du att ni får in trafik till hemsidan, men ingen konverterar? Där har du ett bevis på att hemsidan måste uppdateras och bli mer användarvänlig. Vår UX-expert Catja Boghammar delar sina bästa tips.
”Vi spenderar en stor del av våra liv online, och vi har höga krav på sidorna vi besöker. Om någonting skaver, lämnar vi. Med optimerad UX (User Experience) utgår du från användarens upplevelse.”
6 dyra UX-misstag som gör att ni förlorar leads och pengar:
1. Långsamma landningstider
Måste vi vänta mer än 3 sekunder, tappar vi fokus och lämnar hemsidan.
Se till att din hemsida inte står och laddar och laddar och laddar och laddar.. Förbättra din hemsidas laddningstid genom att komprimera bilder för att minska deras vikt. Om du använder ett CMS som exempelvis WordPress, se till att använda caching. Caching sparar en kopia av en hemsidas resurser, som bilder och data, för att snabbt kunna visas vid nästa besök. Det minskar behovet av att ladda om allt från servern och gör sidan snabbare. Dessutom påverkar hostinglösningen prestandan för hemsidor. En snabb och optimerad server kan göra stor skillnad för laddningstiderna. Verktyg som PageSpeed Insights hjälper dig analysera och optimera din hemsida för bättre laddningstider och högre prestandapoäng.
2. Komplex navigering
Risken är stor att dina leads direkt går till en konkurrent med en snabbare och tydligare hemsida, om de inte hittar informationen de söker på din hemsida.
Lösningen? Ha en tydlig meny, där ditt lead får en bra överblick över vad ni gör och erbjuder. Visa att du snabbt förstår kundens behov och att ni har lösningen som kan hjälpa dom, genom att använda smart copy och smart design.
Du kan testa din hemsida för att se hur väl den fungerar! Låt någon som aldrig besökt sidan prova den och titta på när de navigerar den för att förstå var det skaver. Eller utgå från heatmaps för att se hur besökare brukar klicka sig fram. Då förstår du enklare deras beteendemönster och kan anpassa hemsidan efter det.
På Optimal Workshop kan du även testa hur en menystruktur bör se ut för att den ska vara så optimal som möjligt.
3. Usel mobilanpassning
Det är MÅNGA hemsidor som fortfarande inte är responsiva. Du hörde rätt. Det finns alltså fortfarande hundratals hemsidor som inte är anpassade efter telefon eller padda. Är du en av dom? Då förlorar du potentiella kunder as we speak.
CMS förenklar skapandet av en mobil site och hjälper dig anpassa innehållet efter rätt format. Om du har en hårdkodad hemsida måste du ta hjälp utifrån av utvecklare för samma lösning.
4. Osynliga CTA-knappar
En bra hemsida vägleder besökaren att ta nästa steg i köpresan. En dålig hemsida? Den får en att irra runt istället för att konvertera.
CTA (Call To Action) består exempelvis av en knapp eller en mening med länk, som tipsar besökaren om hur den kan gå vidare. Det kan vara genom en länk till en konverterande landningssida eller till artiklar med mer matnyttig kunskap, för att värma upp ett lead.
Om er hemsida inte har CTA:er tappar du snabbt kontrollen över köpresan och kan inte hjälpa era besökare att hitta rätt. Förmodligen kommer de inse att din sida är svårnavigerad och klicka sig bort.
Ta dom i handen och vägled dom. Texten i din CTA ska beskriva vad som sker när man klickar på länken, exempelvis i en knapp där det står ”Mot formuläret” eller ”Anmäl mig”. De ska vara strategiskt utplacerade, synas bra och vara relevanta.
TIPS: Prova att ha dina CTA:er högre upp på en landingssida istället för i slutet, och se om de ger högre konvertering. Och tänk på – dina CTA:er måste fungera lika bra i mobilversionen.
5. Babblig information
När du möts av text och tekniska facktermer är det lätt att bli överväldigad.
Kill your darlings. Utgå från vilken typ av information kunden söker när den kommer till er sida, och håll dig till den. Visar du snabbt på startsidan att du förstår kundens utmaningar? Kan du snabbt berätta hur din produkt hjälpa dom med utmaningarna? Bra, där har du allt du behöver!
Det är vanligt att företag skriver om sina tjänster utifrån ett innifrån- och- uttänk. Du kan ta hjälp av en copywriter för att se till att tonaliteten på hemsidan har ett klart och tydligt kundfokus.
Psst… längre och beskrivande texter kan du samla i en kunskapsbank. Här kan du ha bloggar och artiklar som visar kunden att du förstår branschen på djupet. Det stärker även er SEO.
6. Otydliga felmeddelanden
Vad gör du när du fyller i ett formulär på en hemsida, och får ett felmeddelande när det är klart? Du fyller i igen. Men något går fel. Nu finns en stor risk att du blir frustrerad och lämnar sidan.
Det här kan ske precis när ditt lead är redo att göra en konvertering. Du skrämmer bort den. Se till att det är enkelt att fylla i formulär. Och när det inte blir korrekt, ha information i felmeddelandet som visar vad kunden ska göra annorlunda för att det ska bli rätt. Kunden ska inte behöva gissa. Du kan exempelvis låta rutan för mejladressen markeras rött om mejlen är inkorrekt.
Klara, färdiga, optimera!
Varsågod, nu kan du vässa er hemsida till en lean mean leads machine. Eller i alla fall inte skrämma bort potentiella leads så fort de kommer på besök. Ju längre de stannar kvar på er hemsida, desto större är chansen att de konverterar.
Vill du optimera din hemsida?
Vi har experter som ökar konverteringsgraden genom smart UX-design, copywriting och design. Ta kontakt med oss här så snackar vi om era behov.