Vässa din företagsprofil på Linkedin och skapa fler affärsmöjligheter! Här får du 8 konkreta tips för att skapa en attraktiv företagsprofil på Linkedin som ger dig mer ”bang for the buck” och engagemang bland din tilltänkta målgrupp.
Varför Linkedin?
Om du fortfarande undrar varför du ska bry dig om LinkedIn för ditt företag så kommer här lite fakta om denna kraftfulla plattform.
Linkedin är världens största affärsnätverk och har nu passerat 600 miljoner användare runtom i världen. Varje sekund får nätverket 2 nya användare. Det är därmed en kraftfull plattform om du vill skapa nya affärsmöjligheter på en professionell nivå, men också för att bygga vidare på befintliga relationer. LinkedIn används av mer än 2.7 miljoner svenskar, vilket är över hälften av den arbetande befolkningen. Plattformen används mestadels i jobbet fortfarande, men fler och fler surfar runt även på fritiden. I norden har varannan yrkesverksam person en profil på LinkedIn och i Sverige skapas 900 profiler dagligen.
Mer än 50% säger att det är större sannolikhet att de ingår ett partnerskap eller köper produkter/tjänster från företag som de redan har ett digitalt engagemang till enligt Linkedins egna undersökningar. Över 50 % av B2B-köparna gör dessutom en stor del av sin research på Linkedin.
Idag sker mycket prospektering och affärsdialoger via sociala kanaler, främst LinkedIn, och de som fortfarande anser att kunderna inte finns i sociala medier går miste om intäkter
Dagens digitala klimat och den takten som användningen av digitala kanaler ökar med gör det omöjligt att bortse från potentialen. Så det är i princip ett måste för företag att synas på Sociala medier. Men för att företagsprofilen och ert engagemang ska ge resultat behöver det vara kvalitativt. Det räcker inte bara att skapa en företagssida och post lite då och då. Konkurrensen är för hård idag. Här listar vi därför 8 konkreta tips för hur du kvalitetssäkrar din företagsprofil på Linkedin.
Steg 1 – Presentera ditt företag och ert värde
Namnet du döper ditt företagskonto spelar roll - Självklart ska det helst vara ditt företagsnamn, men om det av någon anledning inte är möjligt, eller om du vill ha ett annat namn i dina sociala kanaler så se till att det är lätt att söka på. Precis som ditt företagsnamn ska det helst vara lätt att komma ihåg. Den digitala köparen är ganska otålig.
Din bakgrundsbild säger 1000 ord - Tänk att hela din Linkedin-profil är ett virtuellt skyltfönster. Det ska locka besökare till att faktiskt följa er, vilja engagera sig och ta del av det innehåll ni publicerar. En bild säger mer än 1000 ord och så även din bakgrundsbild. Den är första steget in i er virtuella shop, make it pop! Vår rekommendation är att använda er logga i profilbilden och ha något mer inspirerande som bakgrundsbild. Och gällande loggan så ska du göra om den så att den gör sig väl i kvadratisk form som LinkedIns profilbild är. Så har du en mer avlång logotype krävs lite kreativitet för att skapa en snygg version i kvadratisk form.
Presentationen - Skriv vad ni gör och vad ni erbjuder, var ni har era lokaler och hur man kan kontakta er. Var tydlig, men våga bjuda på er personlighet i texten. En traditionell företagspresentation kommer inte att locka många följare, men en autentisk beskrivning om vad ni tror på kan göra det. Så våga bjuda på er själva, men framför allt var noga med att berätta om värdet ni skapar, inte tjänsterna ni säljer. Glöm inte länka till er hemsida och se till att storleken på ert företag alltid är uppdaterat.
Steg 2 – SEO-anpassa din sida
Alla sidor på Linkedin rankar och dyker upp på sökmotorerna vid en sökning på ditt företagsnamn. Se därför till att sökordsoptimera det du skriver om företaget på din LinkedIn-sida. Hjälp följaren att vilja leta efter dig och sökmotorerna att faktisk hitta till dig. Använd dina viktigast sökord och fraser, de som beskriver ert företag bäst, redan i början av företagsbeskrivningen. Byt även ut den förinställda URL:en till ert eget företagsnamn. Det gör du enkelt under ”Admin tools” och ”Edit public URL”.
Kom ihåg att Google endast visar 150 tecken av din text i sökresultaten!
Steg 3 – Publicera för din målgrupp!
”Content is KING, but engagemnt is QUEEN and she rules the house!” En ganska talande mening som visar på vikten av rätt content, nämligen det som din målgrupp vill ha och det som skapar engagemang. Att bara publicera massa innehåll kommer varken att driva trafik eller skapa affärsmöjligheter. Du kommer knappt nå alla dina följare om innehållet inte engagerar.
Så gör en målgruppsanalys för att se vem det är du vill nå med dina publiceringar på LinkedIn. Anpassa din tonalitet och dina bildval för den målgrupp du skriver för. Och anpassa inläggen för LinkedIn. Alla digitala kanaler har sin tonalitet och nisch. För att lyckas ska du publicera innehåll som din målgrupp vill läsa och innehåll som är skapat för just denna plattform.
Kom ihåg att du ska bjuda på din kunskap och era erfarenheter, inte pitcha din produkt eller era tjänster. Och även ”semi-pitchande” kommer att lysa igenom. Du ska genuint bjuda på kunskap om du vill lyckas, allt annat kommer din målgrupp att genomskåda. Men det är ok att visa hur grymma ni är ibland också, ungefär 10-20% av tiden. Tänk så här kring content på LinkedIn:
- 80% värde för läsaren. Endast genuint kunskapsdelande för att du vill hjälpa läsaren att komma vidare med en utmaning eller hitta nya angreppssätt eller infallsvinklar.
- 10% om hur ni hjälpt andra. Detta är din tid för lite skryt.
- 10% om ert erbjudande. Men bara om du lyckas visa på vilket värde du skapar, inte bara vad du säljer.
Steg 4 – Planera dina publiceringar
En företagssida på LinkedIn utan en tydlig plan för dina publiceringar är slöseri med din värdefulla tid. Det kommer inte att ge särskilt mycket. Ja, ni finns där OM någon skulle söka själv, men inte så mycket mer. För att locka fler till att vilja ta del av ert innehåll måste ni ha en plan så att publiceringarna sker med en viss kontinuitet, vecka ut och vecka in.
Utan en plan finns risken att ni bara delar inlägg i ren stress för att ni inte publicerat något på en vecka. Inlägg som är kopierat från bloggen eller hemsidan och med en länk bara. Det kommer inte att skapa särskilt mycket engagemang. Ha därför en content-plan och publicera regelbundet inlägg som innehåller ett värde för dina följare. Inlägg som är skrivna med ett syfte och för LinkedIn.
Du bygger upp förtroendekapital för befintliga och potentiella kunder genom att vara kunskapsgenerös och dela med dig av dina erfarenheter, men det ska inte vara en slump att publiceringen sker och det får heller inte gå för lång tid mellan dina publiceringar.
Hur ofta ska du publicera då? Det beror på hur mycket värdefullt content du hinner skapa, men minst 1-2 inlägg per vecka i din huvudsakliga sociala kanal. Och kvalitet går alltid före kvantitet!
Ett tips är att göra kampanjer som sträcker sig över ett kvartal med ett och samma tema. Det gör din content-planering enklare och samtidigt får innehållet även en röd tråd över hela kvartalet.
Steg 5 – Bjud in ditt nätverk till att följa er
Varje dag kan man som administratör bjuda in 25 personer i sitt nätverk till att följa en företagssida. Det är en enorm möjlighet att öka antalet följare. Gör det med respekt för ditt nätverk och bjud bara in personer som du vet skulle få ett värde av det innehåll ni publicerar.
Dessutom kan givetvis även de som inte är administratörer bjuda in sina kontakter till att följa er, men då måste kontakten själv söka upp din sida och välja att följa. Det kräver lite mer av besökaren, men är också en väldigt effektiv väg till att få fler följare. Och det är här det är så viktigt att ni döpt sidan rätt och gjort det enkelt att hitta er.
Börja med denna övning, att bjuda in ert nätverk, när ni har kvalitativa inlägg publicerade på sidan. Det ökar chanserna till att de som du bjuder in faktiskt väljer att följa er. Ökar du följarantalet för sidan så ökar vanligtvis även engagemanget och du når därmed fler enligt de olika algoritmer som styr räckvidden.
Kom ihåg att ni kan vara flera administratörer på ett företagskonto. Det gör att fler personer dels kan administrera sidan, men också bredda sidans följare genom att bjuda in personer från sina respektive nätverk.
Steg 6 – Satsa på ökat engagemang!
Engagemang är svårt idag. Det finns så otroligt mycket content i våra kanaler så det är svårare att sticka ut och därmed skapa engagemang. Men bara genom att ha inställningen att ditt syfte är att skapa engagemang istället för att exempelvis driva trafik till hemsidan så kommer du att komma på nya idéer och tankar. Här är några exempel:
- Ställ frågor i inläggen och be folk dela med sig av sina egna tips och tankar.
- Skapa en diskussion i kommentarsfältet genom att ge alternativa lösningar på en vanlig utmaning som din målgrupp har.
- Tagga personer som du tror skulle addera värde i diskussionen, men gör det med ett genuint intresse för att diskutera ett relevant ämne för din målgrupp.
- Se till att svara på kommentarerna ni får, det är väldigt viktigt att se och bekräfta de som faktiskt engagerar sig, även om de är få i början.
- Kommentera och gilla andras inlägg inom områden där ni kan tillföra värde i diskussionen.
- Gör din organisation synlig i grupper och i plattformen generellt sett. Be även dina kollegor att vara aktiva genom att gilla inläggen på er sida och kommentera där de kan tillföra nya infallsvinklar.
Engagemang ger dig fördelar i algoritmerna och lyckas du få fler i din organisation att jobba för ett ökat engagemang så ökar er räckvidd exponentiellt.
Steg 7 – Håll koll på algoritmtips!
Det är ofta ett stort hemlighetsmakeri kring hur algoritmerna fungerar, men du behöver inte vara ett tekniskt under för att läsa dig till och analysera en hel del av algoritmerna.
Engagemang är ett sådant exempel. Ett annat exempel är att länka ut från Linkedin till en annan sida, din hemsida till exempel. Det gillar inte LinkedIns algoritmer och ditt inlägg får därmed sämre organisk räckvidd.
Linkedin vill givetvis att användarna ska stanna kvar på deras plattform och därför är content som är skapat för LinkeIn att föredra om du vill få så stor organisk spridning som möjligt. Det kan dock finnas andra anledningar som gör att du ändå vill länka till din hemsida, men genom att ha koll på algoritmerna kan du göra medvetna val.
Steg 8 – Mät det ni gör på Linkedin
Det vi inte mäter kan vi inte förbättra. Se därför till att mäta vilket värde tiden du lägger på Linkedin faktiskt ger. Det kan vara att mäta besökarna som kommer från Linkedin till din hemsida, det kan vara engagemangen på inläggen ni publicerar eller om du kan knyta någon faktiskt affär till Linkedin.
Det viktiga är att ni mäter så att ni vet om arbetet skapar värde eller inte. Att jobba med sociala kanaler kräver mycket tid och engagemang och då vill du veta att tiden du lägger skapar affärsvärde för din organisation. Om det inte skapar värde , testa en annan strategi.