/ Lär känna

Emma Leinerdal

Byråchef på en digital marknadsföringsbyrå - Emma Leinerdal delar sina bästa tips

Vilka misstag brukar bolag göra när de satsar på sin marknadsföring? Och varför bör man gasa i uppförsbacke? Emma Leinerdal, en siffermänniska ut i fingerspetsarna och byråchef och digital strateg på Smarkify, ger sina bästa tips.

För snart fem år sedan anställdes Emma Leinerdal som en av de första på Smartify. Hennes bakgrund inom retail som butikschef och säljchef och hennes utbildning inom Digital strategi, gjorde henne perfekt för rollen som digital strateg.

Jag hade jobbat länge med kunders köpbeteende i fysiska butiker och sett till att de plockar ner det vi vill i kundkorgen. Jag tog den erfarenheten kring köpbeteende och målgruppsanpassning till nästa steg; det digitala.

Idag är Emma även byråchef vilket innebär att hon har ett övergripande ansvar för byrån. Tillsammans med VD och grundaren Niloo Lopez är hon med och styr skutan.

Det är en perfekt roll. För jag arbetar fortfarande operativt i kundprojekt. Jag vill vara en del av projekten och det vi levererar ut mot kund, då ser jag vad vi har för kompetens och vad som efterfrågas. Och det är mycket roligare!

Vanliga marknadsmisstag

Så hur kommer det sig att andra företag behöver hjälp med sin marknadsföring? Vad finns det för vanliga utmaningar som bolag kan behöva hjälp med?  

De flesta bolag vill öka sin leadsgenerering och stärka sitt varumärke. Samtidigt som många inte räknar med den tid och de resurser som behövs för att täcka upp för alla arbetsuppgifter; så som SEO, annonsering, grafisk formgivning, copywriting och strategi.

När tid och resurser inte finns blir arbetet inte ordentligt utfört, och det är därför leadsen lyser med sin frånvaro.

Många vill göra allt men hinner inte. Det är där vi kommer in och strukturerar upp arbetet och avlastar. Vi kan visa vilka marknadsinsatser som bolag bör prioritera och vilka som kan tas senare.  

Emma är en siffermänniska, och menar att de bolag som ser värdet att satsa på en långsiktig strategi, vågar testa, och är snabbfotade är de som ser resultat snabbast.

Det finnas ett syfte och en strategi bakom arbetet, och ett sätt att upprätthålla kontinuiteten. Det får inte bli halvdant. Vi tar alltid med fakta och siffror i alla våra beslut. Det är då man ser resultat.

Smarkify: En digital byrå som gasar

Smarkify har växt snabbt, trots att mycket har skett i omvärlden sen byrån grundades år 2020. Bara tre månader efter start kom Corona och efter det har flera världskriser uppstått i form av lågkonjuktur och krig i Europa vilket påverkar de flesta bolag. Så hur har Smarkify kunnat växa under så tuffa förutsättningar?

Niloo ger inte upp vid en motgång, hon tror på att gasa i uppförsbacke, och det har verkligen gett utdelning. Vi är inte rädda att satsa även i tuffa tider och därför har vi expanderat med fler kunder och fler medarbetare.

Men den viktigaste framgångsfaktorn är arbetsmiljön och kulturen på byrån, där teamets välmående prioriteras allra högst.  

Att vi är glada och lyckliga medarbetare är prio ett. Alla är med och bygger det här bolaget tillsammans och det känns verkligen. Vi är otroligt bra vänner och det är den största framgången. Det är ett jäkla grymt team som vi är väldigt stolta över.