Digital strategi

Anlita marknadsföringsbyrå eller göra det själv? Vi jämför skillnaderna!

Innehållsförteckning

Där är du, redo att dra in affärer med en klockren marknadsföringsstrategi. Frågan är, ska du ta in en extern marknadsbyrå som sköter biffen, eller ska du sätta ihop ett eget dreamteam inhouse? Låt oss gräva i fördelarna och nackdelarna med dessa två alternativ för att hjälpa dig fatta bästa beslutet för dig!

 

Fördelar med att anlita en marknadsbyrå:

1. Expertis och erfarenhet

En stor fördel med byrå är att de (ofta) sitter på en enorm kompetens med specialister inom olika områden av marknadsföring, som exempelvis SEO-optimering, marketing automation och grafisk design. Deras metoder är välbeprövade och de kan sin grej, helt enkelt. Genom att ha all den samlade erfarenheten till ditt förfogande får du experter som bollplank, strateger som guidar dig i beslut och innehåll av toppkvalitet– bara ett samtal bort.  

 

2. Fräscha perspektiv

En byrå kommer in som en frisk fläkt med nya perspektiv och tillvägagångssätt som kan hjälpa dig bryta dig fri från gamla mönster. ”Om du vill ha något du aldrig haft, behöver du göra något du aldrig gjort” säger Thomas Jefferson, och vi håller med. 😉 När marknadsföringen stagnerar, behöver du alltså göra saker du inte gjort än för att få fart på skutan. Att ta in nya ögon kan leda till nya idéer och strategier som ditt interna team inte tänkt på och kan ge er den boosten ni behövde för att maximera resultaten.

 

3. Flexibilitet och skalbarhet

Med en extern byrå behöver du inte oroa dig för personalomsättning eller överkapacitet. Du kan skala upp eller skala ner insatserna beroende på ditt behov. Det ger dig flexibilitet och möjlighet att anpassa dina marknadsföringsinsatser när omständigheterna förändras.

 

4. Kostnadseffektivt

Det kan vara avskräckande att kolla på priserna, men faktum är att det kostar mindre att anlita en byrå än att bygga upp en hel intern marknadsföringsavdelning. Du slipper lägga tid och resurser på anställningsprocesser, upplärning, utrustning och abonnemang. Dessutom slipper du arbetsgivarkostnader och anställningsförmåner. Och, istället för att ta in en heltidsanställd för ett expertområde, kan du med ett MaaS-upplägg få en hel marknadsfunktion med alla expertområden du behöver. 

Läs mer: Introduktion till Marketing as a Service, MaaS

Utmaningar med externa byråer

1. En startsträcka

Man får vara beredd på att det ofta tar ett par möten och byrån några extra timmar i början av samarbetet att sätta sig in i ditt företag, förstå din produkt och lära känna din målgrupp. Där behöver även du vara beredd på att avsätta lite tid för att ge byrån det de behöver för att komma igång så smidigt som möjligt. Så räkna med en inlärningskurva innan byrån kan börja leverera optimala resultat.

 

2. Kommunikationsutmaningar

Det finns alltid en risk för kommunikationsmissar när du jobbar med externa aktörer. För att komma runt denna utmaning behöver du ha en effektiv dialog med byrån. Innan samarbetet påbörjas så behöver ni komma överens om vad som ska göras och vad som förväntas. Otydliga instruktioner och förväntningar kan leda till att det läggs flera timmar på onödigt jobb. Och sånt gör ju ingen glad. 

Tänk även på att byrån inte sitter med på era interna möten, och det kräver att ni aktivt kommunicerar när och om saker ändras. Så för att ha ett bra samarbete behöver du vara beredd på att lägga tid och engagemang på att kommunicera med byrån.

Läs även: Är Marketing as a Service (Maas) lösningen du letat efter?

Fördelar med inhouse marknadsföring

1. Interna kunskaper

Ett internt team har en djup förståelse för företagets varumärke, värderingar och mål. Vilket gör att de snabbt och enkelt kan integrera marknadsföringen med er övergripande strategi. Dina kollegor jobbar heltid med just din verksamhet och de kommer att vara mer insatta än en byrå med många kunder. Men, ju mer du jobbar med en (engagerad) byrå kommer de också kunna sätta sig in i din verksamhet och ha era värderingar och strategi i ryggmärgen varje gång de jobbar med er marknadsföring.

 

2. Snabba actions

Intern personal kan agera snabbt på förändringar och möjligheter utan att behöva boka in extra möten för godkännanden. Din byrå samarbetar med flera andra kunder och kommer inte alltid att kunna prioritera dig när du behöver det. Med dina egna kollegor kan du säga ”Släpp det du gör, vi behöver ha en färdig inbound kampanj på fredag!” och förvänta dig att de kan prioritera om. Risken med en byrå är att de har andra inplanerade deadlines som de inte kan lägga om.

 

Utmaningar att köra marknadsföring inhouse:

1. Begränsad expertis

Marknadsföring är ett enkelt ord, med en väldigt bred och komplex innebörd. Det kan därför vara lätt att säga att ”vi har en marknadsperson” eller ”ett marknadsteam” och tro att man täcker all marknadsföring. De kan förhoppningsvis täcka de övergripande funktionerna och behoven, men kan sakna specialiserad kompetens inom vissa områden av marknadsföring. Vilket i sin tur begränsar möjligheten att genomföra vissa marknadsinsatser och maxa värdet av marknadsföringen.

 

2. Överarbetade kollegor

I linje med punkten ovan kan det bli en utmaning att täcka alla marknadsföringsbaserna. Om man inte inser begränsningarna med detta riskerar man att lägga alldeles för mycket press på en marknadsperson som förväntas uppdatera hemsidan, sätta digitala strategier och bygga inbound-kampanjer, lyckas i sociala kanaler, vara expert på copy, ta fram bildmaterial och mycket mer. Ett recept för utbrändhet och känsla av otillräcklighet. 

Läs mer om riskerna med att lägga hela din marknadsfunktion på en person i vår artikel: Den kompletta marknadsföraren finns inte

 

3. Det kostar att anställa $$$

Om du har höga tillväxtmål behöver du en omfattande marknadsavdelning. Vilket i sin tur innebär mycket kompetens och många anställda. (Det vill säga, om du vill göra det ordentligt och undvika de två ovanstående utmaningarna. 😉). Anställningsprocesser, arbetsgivaravgifter och konkurrenskraftiga löner gör att det kan bli en dyr process. Har du budget och är redo att satsa – go for it, det kan vara värt det i längden. Men du får vara beredd på en dyr start.

 

4.    För mycket inifrån-och-ut tänk

Det är lätt att bli hemmablind. Du älskar din produkt och vet ALLT om den, och riskerar då att skapa marknadsföringsmaterial baserat på det du vill berätta om produkten. Istället för vad målgruppen vill veta för att överväga att köpa din produkt. Då är det guld värt med ett par fräscha ögon som bättre kan se det med objektiva ögon, och anpassa det till kundperspektivet.

 

Men, du behöver faktiskt inte välja…

Yes, you CAN have it all! Självklart går det bra att kombinera både inhouse och byrå! På så sätt kan du dra nytta av fördelarna av både byrå och inhouse. Du tar helt enkelt endast in de kompetenser du behöver, när du behöver dem.

Oavsett vilken väg som väljs är det avgörande att noga överväga för- och nackdelar för att skapa en strategi som är anpassad till företagets specifika situation och ambitioner.