Webinars har blivit ett av de mest populära och effektiva verktygen i moderna marknadsstrategier. Men vad krävs egentligen för att skapa ett webinar som sticker ut i mängden, engagerar deltagarna och faktiskt levererar resultat? För att få svar på de frågorna tog vi en kaffe med Smarkifys egen webinar-expert, Bisera.
Bisera har flera års erfarenhet av webinars, både som projektledare på Smarkify och tidigare erfarenhet från sin tid på en webinarplattform. Det är precis den kombinationen – strategi och teknik – som gör henne till vår utnämnda webinar-expert! Här delar hon med sig av sina bästa tips och tankar om hur du tar dina webinars från bra till bäst.
Varför webinar?
Många företag har fått upp ögonen för webinars och har integrerat det som en del av marknadsstrategin. Men i en värld full av marknadsaktiviteter, varför ska man lägga tid och resurser på att göra ett webinar egentligen?
"Ett webinar är ett fantastiskt sätt för företag att både visa upp sin expertis och utbilda sin målgrupp," säger Bisera. "Du når fler människor än på ett fysiskt event, och dessutom slipper du kostnader för lokaler och allt det praktiska."
Men det handlar inte bara om att nå ut, utan också om att skapa en meningsfull dialog med målgruppen. Du får direkt feedback på vad målgruppen är extra intresserade av och vad de vill veta mer om.
"Webinars ger dig möjlighet till äkta interaktion. Via frågor i chatten kan du nästan styra innehållet live och anpassa det efter vad deltagarna vill veta. Det gör att webinaret känns värdefullt för målgruppen."
Dessutom är ju deltagarna i ett webinar ofta redan är kvalificerade leads!
"Om någon anmäler sig till ett webinar om ett ämne som ni är experter på, är det ett tecken på att de har ett genuint intresse. Det är en dröm för både marknad och sälj."
Vanliga webinar misstag – och hur du undviker dem
Så, alla vill ha ett webinar – men vad är det som får ett webinar att bära eller brista? Det finns flera vanliga fallgropar när det kommer till webinars, och det börjar ofta redan med ämnesvalet.
"Ett vanligt misstag är att utgå från vad företaget vill prata om istället för vad målgruppen vill veta. Det är superviktigt att göra sin research och utgå från målgruppens behov och utmaningar." Bisera betonar också vikten av att ta hjälp av sälj när man bestämmer ämne, eftersom de har bra koll på vilka frågor målgruppen har och deras behov.
Ett annat återkommande problem är att företag inte ser hela bilden. Både sälj och marknad behöver vara i loopen med vad som sker och ha en tydlig strategi för hur ni ska gå till väga.
"Många tänker att ett webinar bara är ett event, men det är en hel kampanj. Du måste promota det via flera kanaler, och det krävs mer än ett mailutskick för att få bra anmälningssiffror. En annan bra del att ha med i strategin är att sälj personligen kan bjuda in kontakter och prospekt till webinaret. Det både ökar sannolikheten att de deltar, plus att det öppnar upp för naturlig uppföljning och en fördjupad dialog efter webinaret."
Vi vet, det är lätt hänt att man blir engagerad och vill prata non-stop om de ämnen ni brinner så starkt för. MEN - här ska man vara försiktig med att webinaret inte blir för långt.
"Sikta på 30 minuter för presentationen, så finns det även tid att besvara frågor. Det kan kännas frestande att klämma in allt ni vill säga, men det blir för mycket. Ingen vill lyssna så länge, och det kan till och med avskräcka folk från att anmäla sig."
Något som inte får glömmas bort bland alla förberedelser är presentationen. Hur inspirerande är det för deltagarna att kolla på vita sidor med punktlistor? Inte så värst...
"Allt från presentationen till plattformens utseende ska spegla ert varumärke. Det ger ett professionellt intryck och stärker upplevelsen."
Biseras bästa tips för ett engagerande webinar
Om planeringen är viktig, är utförandet avgörande för hur lyckat webinaret blev! Och nyckeln ligger i att engagera deltagarna! Hur gör man det då? För det första, behöver ni välja en talare som är bekväm framför kameran.
"En bra talare kan göra underverk, medan en obekväm eller oengagerad talare kan förstöra hela upplevelsen. Ni bör även se till att er talare har bra kunskap inom ämnet. Ett smart tips är att ha två talare, så de kan prata med varandra och skapa dynamik. Det kan göra att det känns mer naturligt och blir roligare att lyssna på."
Hennes andra tips är att skippa monologen!
"Ett webinar ska inte vara en föreläsning. Ställ frågor, använd polls och uppmuntra deltagarna att skriva i chatten. Det skapar en dialog och gör att deltagarna känner sig som en del av upplevelsen."
Här kan det vara svårt att hålla koll på allt man ska säga och presentera, samtidigt som deltagarna skriver frågor i chatten. Ta hjälp av en kollega som kan sköta chatten och lyfta frågorna till talaren istället.
Sen kan vi nog alla relatera till hur lätt det är att tappa engagemanget vid teknikstrul. Ingen vill lägga tid på att lyssna på hackigt ljud eller se ett webinar där bilden fryser om vartannat...
"Testa allt innan – kameror, mikrofoner och plattformen ni använder. Det är också superviktigt att man kör en testomgång med samma utrustning som ni tänkt använda live. Det är bättre att upptäcka tekniska problem i förväg än under sändning."
Ni bör även kolla att webinarplattformen erbjuder de funktioner för interaktivitet och engagemang ni vill ha, och att det går att spela in! Inspelningen är sedan bra att skicka till deltagarna efter webinaret, både till de som missade det och de som önskar se det igen. Och, kom ihåg att trycka på “spela in”!
Efter webinaret – vad händer då?
Kameran stängs, the end. Är det slut där? Nej! Enligt Bisera är ett webinar inte över bara för att sändningen är slut.
Man bör ha en strategi för vad som sker efter webinaret för att hålla leadsen varma tills de är redo att ta kontakt med dig!
“Första steget är att följa upp, helst inom 24 timmar efter webinaret. Skicka inspelningen, och andra relevanta resurser som berör ämnet ni tog upp i webinaret. Det visar att ni bryr er om era deltagare och ger dem ännu mer värde."
Hon uppmanar även att återanvända materialet i fler kanaler och sammanhang samt dra inspiration från deltagarnas input och frågor!
"Ett bra webinar är en guldgruva av material. Klipp ut höjdpunkter och använd dem i sociala medier, i exempelvis säljdialoger och framtida innehåll. Lyssna även in till deltagarnas input, vad hade de för frågor och vad engagerade dem som mest? Använd det som inspiration för vad ni skapar för innehåll!"
Nu är du redo att rodda ett grymt webinar!
Med Biseras bästa tips i bakfickan finns det inget som kan stoppa dig från att sätta en riktigt bra webinarstrategi som är mer än medelmåtta och verkligen kan engagera din målgrupp!