Det finns extremt många olika trender inom marknadsföring. Ena dagen är det TikTok som alla måste vara på, sedan kommer Threads (ett nytt Twitter eller X som det nu heter med korta textinlägg som bildar trådar när du interagerar på andras inlägg). Vi har Youtube, vi har alla möjliga olika annonsplattformar, vi har e-postmarknadsföring som ena dagen är dött och andra dagen det bästa som hänt, video har varit en trend länge, webinar slog ner över en dag i och med pandemin och är nog här för att stanna. Listan på trender kan göras lång!
Med allt som går att välja på är det extremt lätt att vilja hoppa på alla trender och testa allt. Det kan vara en lyckad strategi för vissa, men jag tror att du behöver tänka igenom vilka trender du faktiskt ska hoppa på och varför.
Hoppar du på alla trender utan eftertanke riskerar du att det blir kostsamt och slukar dina resurser. Du kan chansa på att det är värt det, men det kan lika gärna vara att kasta både tid och pengar i sjön. Det som fungerar är att hitta vilka kanaler eller trender som ger dig absolut bäst ROI och sedan gå all in på dem. Det innebär absolut att du måste testa olika tillvägagångssätt, men när du väl tar beslutet om vilka marknadsinsatser och trender du ska satsa på - måste det beslutet vara grundat i något!
Jobbar du inom ett SaaS-bolag? Ta del av de största utmaningarna som SaaS-bolag står inför idag.
Här kommer 5 aspekter som kan hjälpa dig i det beslutet:
1. Använd intern och extern data
Många hoppar på trender ganska blint, men du har stora möjligheter att basera ditt beslut på data. Det är självklart alltid bra att titta på din interna data som du har i dina egna system. Men kolla gärna på externa källor och konkurrenter eller företag med liknande budget eller kundvärde också. Vad fungerar för dem?
2. Håll koll på dina konkurrenter
Det handlar inte om att stjäla idéer, men smarta marknadsförare använder direkta och indirekta konkurrenter för att åtminstone undvika fallgropar. De som hoppar på en trend tidigt kan absolut dra fördel av det, men det kan också vara klokt att avvakta lite.
Tips! Läs även: Hur du navigerar i dagens komplexa landskap för B2B försäljning och marknadsföring
3. Fråga dina ambassadörer
Istället för att hoppa på en trend och lägga massa tid på att skapa innehåll blint. Ta fram enstaka innehåll och kolla med några utvalda kunder – dina ambassadörskunder. Tycker de att ni har en given plats på denna arena? Om innehållet skapar värde för dina befintliga kunder så kommer den även att skapa värde för nya kunder.
4. Utgå från din målgrupp
Alla trender är inte för alla varumärken. Det kan till och med skada ditt varumärke om du bara hoppar på trenden för sakens skull. Gör en bedömning (baserad på data och absolut en gnutta magkänsla eftersom du känner din målgrupp) om du kommer kunna nå målgruppen effektivt via den aktuella kanalen eller trenden. Funkar det med din övergripande strategi och varumärke? Om ja – kör! Om nej, så är det ok att inte vara med på allt. Släpp FOMO och tänk smart.
5. Håll dig till det som är i linje med ert DNA
Om ni hoppar på en trend som är helt off gällande ert DNA och det varumärke ni byggt hittills så kommer du troligen inte att lyckas. Det kommer inte vara trovärdigt och du kan riskera att förvirra den målgrupp du jobbat mot hittills. Dessutom tar en trend ofta mycket uppmärksamhet från era ordinarie kanaler, därför kan det också göra mer skada om trenden inte ligger i linje med ert normala budskap och målgruppens behov. Men, om en trend eller en kanal däremot ÄR i linje med ert DNA så kommer det att fortsätta stärka varumärket, det kan aktivera sovande prospekts och det kan absolut locka in nya!
Slutligen måste du planera uppföljningen. Hur ska du mäta om insatsen var framgångsrik eller inte? Här är vi tillbaka i diskussionen om mätetal och de så kallade ”vanity metrics” som jag pratat om tidigare (läs mer om “vanity metrics” här). Att mäta engagemang kan säkert vara intressant, men det kommer inte säga så mycket om ditt övergripande mål att öka försäljningen. Hoppar ni på trender för att öka leads så måste ni därför titta på försäljningsmål över tid. Visningar och engagemang är absolut indikatorer på intresse, men inte ett relevant mätetal för att mäta din försäljning.
Vill du ha hjälp kring hur du ska tänka för att välja rätt mätetal eller vilka plattformar ditt företag ska befinna sig på? Kontakta oss så tar vi ett snabbt möte!