Webb och branding

Optimera hemsidan: Höj conversion rate och sänk bounce rate med rätt design och UX

Innehållsförteckning

Skulle du vilja öka trafiken till er hemsida? Önskar du att fler besökare konverterade till faktiska leads? Då ska du satsa på en användarvänlig hemsida. Med UX och rätt typ av design hjälper du dina besökare att hitta det de söker.

Känns det som du har lagt en hel kappsäck full med guldpengar på annonsering och trots det får ni inte det resultat ni vill ha? Kanske får ni in ökad trafik till hemsidan men så har eran bounce rate (antal besökare som lämnar sidan) också ökat? 🙈

Släng inte annonspengar i sjön. Läs denna artikel och lär dig optimera ditt företags hemsida och höja er conversion rate.

Läs även: Så optimerar du din startsida för att generera leads.

 

Gör er hemsida till en lean mean leadsmaskin 🙌

Några få ändringar kan göra stor skillnad:

1. Storstäda hemsidan

Om du gick förbi ett stökigt skyltfönster skulle du inte stanna och besöka butiken. Detsamma gäller en hemsida. 

En inkonsekvent hemsida upplevs som oprofessionell. Se därför till att innehållet och designen är likadant upplagd på alla era undersidor. Gå igenom hemsidan noga och se om ni är konsekventa med textstorlek, bannerstorlek och färgval. Små förändringar gör stor skillnad.

 

2. Tydliga typsnitt

För många olika typsnitt på en hemsida blir stökigt för ögat. Ett hett tips är att högst använda tre olika typsnitt. Gärna färre. Se även till att ni har samma storlek på alla rubriker och samma storlek på era brödtexter överallt.

Gör texten enkel att navigera med tydliga rubriker och underrubriker som fångar besökarens intresse. 

 

3. Proffsiga bilder

En bild kan säga mer än tusen ord - men en dålig bild gör att besökaren inte förstår vad du snackar om. 

Du vill att bildvalen ni gör ska väcka rätt känslor hos besökaren. Bilderna ska fånga deras uppmärksamhet och samtidigt skapa ett förtroende mot ert varumärke.

Det kräver att bildvalet speglar vilka ni vill vara. Använd alltid professionella bilder som bidrar till känslan för varumärket och vad ni gör. Stock-bilder är vanligt förekommande. Du kan anpassa de till ert visuella uttryck genom att applicera ett och samma filter på varje bild. På så vis speglar de varumärket bättre.

För mer personlig kommunikation bör ni anlita en fotograf och få professionella bilder på din personal och deras olika arbetsområden. Spara en bildbank med ett urval av bilder som du sedan kan använda både på hemsidan, sociala medier, i trycksaker och presentationer.

 

4. Förstärk varumärket

Nu snackar vi inte om en blaffig logga. Ert varumärke är mycket mer än så. 

Uppdatera er grafiska profil och berätta vilka ni är rent visuellt. Använda design, bildspråk och färgval som speglar er och tilltalar er målgrupp. Kunden ska snabbt förstå ditt varumärke och vad ni erbjuder när de besöker siten.

Detta är förstås enklare sagt än gjort. Påbörja förvandlingen genom att först diskutera internt vad ni har för målgrupp, värderingar och hur era konkurrenter ser ut online. Resultatet av diskussionen kommer att ge idéer på hur er hemsida ska se ut.

 

5. Effektiv copy

Eran berättelse är viktig, men kundernas behov är viktigare. ☝️

Många bolag brinner för vad de gör och vill gärna berätta om sig själva. Men för besökaren blir det lite som att läsa en tinderprofil som bara fokuserar på me, myself and I. Inte så attraktivt med andra ord. 

En ny besökare vill snabbt se om ni förstår deras behov och hur ni kan hjälpa dem. Använd rätt tonalitet och rätt copy för att tilltala dem.

Börja med att förstå eran målgrupp. Skapa en buyer-persona för att förstå vem du talar till, vad de har för behov och hur de kommunicerar.

Självklart ska er historia finnas med någonstans på hemsidan, det är en del av varumärket. Men ha alltid ett utifrån-in-perspektiv när ni skriver. Om du snabbt väcker ett intresse hos läsaren kommer de att fortsätta klicka sig runt och eran bounce rate går ner. 

Läs även: Silo vs Pillar Page - vad är skillnaden och vad är bäst för din SEO?

 

6. Satsa på UX

En användarvänlig hemsida guidar besökaren rätt. Arbeta med UX (User Experience) och optimera ert innehåll så att det är smidigt att navigera. Du kan testa hemsidans design på er målgrupp med hjälp av ett user-test för att se vad som behöver bli mer användarvänligt.

Menyn, knappar och det visuella intrycket ska vara utformat för att göra det enkelt för besökaren att förstå och hitta på sidan. Menyn bör omfatta 5-7 områden för att ha en bra UX-navigering. Vägled besökaren med hjälp av smart färg- och formval i designen. Få de att klicka vidare genom att förstå deras köpresa och länka dem vidare till relevant innehåll. 

Avsluta era artiklar med en tydlig CTA (Call to action). En knapp för CTA fångar besökarens uppmärksamhet och styr läsaren mot nästa sida. Det kan exempelvis vara till en passande guide för att fortsätta värma upp deras intresse. Tänk på att texten i din CTA bör uppmana till handling för att vara effektiv, exempelvis “Jag vill lära mig mer!” istället för “Läs mer”. 

Läs även: En marknadsförares guide till konverteringsoptimering

 

7. Mät och njut av resultatet

Nu kommer du att se skillnad på trafiken. Du kan mäta resultatet genom att studera:

Bounce rate: Via Google Analytics eller andra mätverktyg kan du se hur er bounce rate minskar. Med en tydligare, konsekvent och användarvänlig hemsida som utgår från målgruppens behov kommer fler besökare vilja stanna och klicka runt på er sida. 

Heat maps: Testa och se hur era besökare rör sig på hemsidan genom heat maps. Med ett sådant verktyg (exempelvis från Hotjar) kan du se hur besökaren scrollar, var de klickar och hur muspekaren rör sig över sidan. Du får en förståelse för hur besökaren navigerar på din sida, vad besökaren tror är klickbart och om den tycker att något är extra intressant. Med den informationen kan du förbättra er UX kontinuerligt. 

Konvertering: När sidan är användarvänlig kommer du få in fler leads och på sikt öka er konvertering. Fortsätt testa dig fram och gör ditt skyltfönster mot världen allt vassare.