Inbound och content marketing

Skriv grymt innehåll – 7 snabba tips

Innehållsförteckning

 

Jag får ofta frågan om konsten att skriva en blogg, en nyhet eller en guide. Hur gör man? Kan alla skriva? Hur fångar vi uppmärksamhet? Mitt svar brukar bli – just do it! Det låter kanske förenklat och jag är medveten om det.

För visst krävs det tanke och planering för att skapa intressant innehåll, men mycket ligger faktiskt i att VÅGA skriva. Bara våga få ur sig de tankar och den kunskap som finns i ditt huvud och i din erfarenhet. Det handlar om att avsätta tid och JUST DO IT helt enkelt. Alla kan skriva ett blogginlägg och du behöver verkligen inte vara en journalist för att lyckas. Jag ska ge dig mina tankar och tips för att komma igång redan idag.

Ta del av vår kostnadsfria guide: Så sätter du rätt tone-of-voice för ditt företag!

Vem skriver du innehåll för?

Du skriver till någon, eller hur? Vem är det? Vem ska läsa ditt inlägg, vem vill du få uppmärksamhet ifrån? Vad är det för problem de söker svar på?

Din målgrupp är de som styr ditt innehåll. Deras problem och utmaningar, deras intressen, frågor och kanalval är det som är intressant. Så börja där!

Ställ dig frågorna:

  • Vem vill du nå?
  • Vad har din persona för utmaningar och problem?
  • Vad har din persona för mål? Vad mäts han/hon på i sin organisation?
  • Vilka frågor ställer de i sociala kanaler, via Google på säljmöten etc.?
  • Hur når din persona framgång? Vad får honom/henne att ”glänsa” i sin organisation?

När du väl vet vem du riktar dig till och vilket problem du vill belysa med ditt inlägg så låter du din kunskap och pennan sköta resten. Du har det i dig!

 

Våga vara generös med din kunskap, det kommer att löna sig i längden.

 

Utbilda och vägled din målgrupp med den kunskap du har och bjud på dina erfarenheter och tips – då är du relevant och värdeskapande. DÅ har du ett intressant content för din målgrupp.

Läs även: Hur du väcker känslor hos din målgrupp

7 tips för att komma igång och skriva grymt content som fångar din målgrupp

  1. Informera – du måste våga dela med dig av din kunskap för att vinna förtroende. Informera om problemet eller lösningen som din målgrupp söker svar på. Informationen måste dock ge målgruppen mer värde än det de själva kan läsa din på hemsidan.

  2. Bekräfta din målgrupp – visa att du vet vem din målgrupp är och bekräfta läsaren! Ta reda på vad din målgrupp är intresserad av och ta upp exempel i ditt innehåll. Exempel som träffar och bekräftar läsaren. De allra flesta triggar på att känna igen sig och bli bekräftade. Kom ihåg det när du skriver!

  3. Få din persona att delta och vara engagerad – det häftiga med digital kommunikation och sociala kanaler är just det sociala, alltså möjligheten att engagera din målgrupp. Använd det! Ställ frågor och kommentera. Varför inte fråga din målgrupp om vad de vill läsa om i nästa inlägg, låt dem få delta. Att bekräfta är givetvis lika viktigt online som offline. Lyckas du bekräfta din målgrupp ökar också möjligheten till deltagande och engagemang – det är då magin sker i det sociala.

  4. Inspirera – varför ser man ofta ”ingen reklam, men gärna IKEA-katalogen” på brevlådor? Är inte IKEA-katalogen marknadsföring och reklam? Jo absolut, men de har lyckats inspirera läsaren bortom orden. IKEA-katalogen blir en inspirationskälla för många och inte bara en produktkatalog. Smart! Så försök att vara som en inredningskatalog där läsaren får drömma sig bort lite och bli taggad till att göra en förändring. Måla upp bilder och skapa en skön känsla som läsaren vill ta sig tid till genom exempelvis copywriting-tekniken storytelling. 

    Lär dig mer om storytelling och det kan gynna ditt företag i vår artikel här.

  5. Underhåll – humor funkar alltid! Det kan spela en stor roll om du lyckas få fram ett leende eller två hos din målgrupp. Ditt innehåll får ett annat djup och känns mer personlig och intressant. Så var inte rädd för personliga historier och inslag av humor – det vara ett riktigt vasst verktyg för att lyckas fånga uppmärksamheten.

  6. Var aktuell – prata om saker som folk redan har tänkt på. Allt måste inte vara nytt, men det måste vara aktuellt. Knyt an till saker de redan är engagerade i, sådant som händer här och nu. Ge din syn på aktuella frågor. Ta plats i arenan!

  7. JUST DO IT! – Det viktigaste av allt är att du faktiskt skriver. Kunskapen finns där och du behöver bara komma igång och skriva. Kanske utan att tänka till en början, redigera kan du göra senare. Bli inte paralyserad av analysen kring vem, vad och varför – just do it!

Att skapa en lyckad digital kampanj påverkas av många olika komponenter där vasst innehåll är en viktig pusselbit. Nyfiken på vilka steg du behöver börja med? Vi hjälper dig!