Social Media

Nyttja kraften i TikTok - Varför du ska använda TikTok inom B2B

Innehållsförteckning

Vi är helt seriösa, du har inte klickat dig in på fel artikel! Den där plattformen som din tonåring använder så mycket kan faktiskt vara användbar och bidra till ökad försäljning (!) för ditt B2B-företag.

TikTok är idag en av de ledande plattformarna för marknadsföring inom B2C tack vare dess tacksamma algoritmer som gör att varumärken når en större publik än på andra plattformar. Men, trots framgångarna inom B2C är TikTok knappt på radarn för många B2B-företag.

I den här artikeln går vi igenom varför det är dags att få upp dina B2B-ögon för TikTok som faktiskt kan vara en guldgruva för just dina marknadsinsatser!

 

En av världens snabbast växande plattformar

TikTok tog världen med storm när den för bara några år sedan dök upp med sina virala videoklipp, nya algoritmer och innovativa innehåll. Med över 3 miljarder nedladdningar, är TikTok idag en av de största social media-apparna på marknaden och växer i rasande takt.

 

Ta tillvara på potentialen tidigt

Allt fler företag börjar se potentialen med plattformen och förstår att det är en smart plats att marknadsföra sig på. Genom att synas på TikTok visar företag att de hänger med i utvecklingen, har koll på trender (vi menar inte endast danstrender😉) och kan anpassa sig inför framtiden.

Dessutom, om du kommer ihåg Facebooks begynnelse så var Facebooks användare en helt annan målgrupp än vilka de är idag. Plattformarna för sociala medier är i ständig förändring och därför är det en stor konkurrensfördel att lyckas etablera sig tidigt.

Digitala marknadsinsatser och varumärkesbyggande ska ses som långsiktigt och att skapa en relation med en yngre publik kommer gynna ditt B2B-företag i framtiden. Dessutom kommer du redan vara bekant med plattformen när andra företag och bredare publik börjar använda den.

Ta del av konkreta exempel på B2B-företag som lyckats med TikTok här.

Öka varumärkeskännedom snabbt och enkelt

TikTok består av korta videoklipp som kallas reels, där man kan lägga till musik eller andra effekter. Ofta dyker det upp olika trender på plattformen såsom danser, utmaningar eller låtar. Dessa trender är enkla att skapa underhållande innehåll av, som dessutom kommer kunna dra nytta av algoritmerna. På så sätt kan ditt B2B-företag vara närvarande och öka er varumärkeskännedom utan att behöva uppfinna hjulet varje gång.

 

Attrahera nya anställda med er företagskultur

TikTok är inte en företagsplattform som LinkedIn. Användarna använder TikTok på sin privata tid, när de vill slappna av eller vill skratta. Innehållet på TikTok ser därför annorlunda ut vilket gör att företag får chansen att visa upp en annan sida av sig själva. Här kan ni visa er personlighet som företag, vilka roliga kollegor ni har, ert schyssta kontor och göra er kontorshund till en viral stjärna.

Allt fler vill se människorna på företagen och en genuin bild av vilka ni är. Det är trots allt människor ni riktar er till, oavsett vilken ålders- eller yrkeskategori. Lyckas ni förmedla att det är kul att jobba hos er kommer ni lyckas attrahera fler talanger.

 

Visa upp era tjänster på ett kreativt sätt

TikToks visuella innehåll ger en fantastisk möjlighet att på ett kreativt sätt visa upp vad ert företag kan erbjuda era kunder. B2B-företag har ofta mer komplicerade tjänster och produkter än B2C har. Därför är det tacksamt att på ett snabbt sätt kunna demonstrera eller förklara med en video eller visa klipp på nöjda kunder för att väcka tillit och förtroende hos användaren.

Dessutom kan du sedan återvända ditt material på andra plattformar. Innehållet som skapas till TikTok går alldeles utmärkt att lägga upp på andra plattformar såsom Facebook, Youtube eller Instagram. Det är inte bara på TikTok klipp kan gå virala och de riktigt duktiga marknadsförarna vet hur de cashar in på sitt innehåll mer än en gång.

Tips! Läs även vår gratis guide: Så skapar du en attraktiv företagsprofil på LinkedIn.

Time to B(2B) on TikTok!

Så, har vi övertalat dig? TikTok är den hetaste plattformen just nu och det finns enorma fördelar för B2B-företag att etablera sig tidigt. Det visuella innehållet gör det enklare att få större spridning till nya målgrupper som kommer vara gynnsam i framtiden för både rekryteringar och leads. Dessutom får ni chansen att visa era tjänster, er personliga sida och att ni hänger med i utvecklingen.

Är du nyfiken på hur TikTok eller andra plattformar kan hjälpa ditt företag med er digitala marknadsföring? Kontakta oss så hjälper vi dig.