Social Media

Hur skapar jag en lönsam social media annons-strategi?

Innehållsförteckning

 

Annonsering i sociala kanaler eller “Paid Social” och "Social Media Marketing" (SMM) som det också kallas, är ett effektivt och prisvärt sätt att nå ut till potentiella kunder. Det handlar helt enkelt om att köpa sponsrade inlägg på sociala medier eller genom andra plattformar så att de riktas mot din önskade målgrupp. När du skapar organiska inlägg på exempelvis LinkedIn eller Facebook är det främst dina följare som ser dessa inlägg (och oftast inte ens alla följare). Även om det är viktigt att synas organiskt också, så kan annonser vara ett fantastiskt sätt för dig att nå ut till personer som inte redan följer dig.

Nästan alla framgångsrika företag idag använder sig av digital annonsering på ett eller annat sätt. Men, att bara annonsera är inte hela lösningen. Det hjälper inte att köpa en annons och tro att det magiskt kommer dubbla er försäljning. Annonsering är ett väldigt kraftfullt verktyg, men det gäller att använda det rätt för att få resultat. Det du behöver är en strategi för att skapa en långsiktig lönsamhet med din annonsering!

Hur skapar du en riktigt vass annons-strategi då? Häng med så går vi igenom grunderna tillsammans!

 

1. Börja med att få stenkoll på din målgrupp

Innan du ens funderar vidare på annonser är det allra viktigaste att du lär känna din målgrupp. Vilka är de? Vad är de intresserade av? Var håller de hus? Du vill rikta ditt innehåll och ditt budskap mot personer som skulle ha nytta av din tjänst eller produkt. Även om det alltid är positivt att öka kännedomen om ditt varumärke så kommer du inte generera leads om de som får kännedomen inte är personer som kan tänkas köpa av dig. Definiera tydligt vilken yrkesroll, plats, ålder och andra attribut som kännetecknar din målgrupp. Se till att annonsera mot de du VILL annonsera mot, inte bara de du kan annonsera mot.

 

2. Sätt ett tydligt syfte med annonseringen

Det finns många anledningar till att börja med digital annonsering, men det viktigaste av allt är att vara tydlig med den anledningen från början. Är syftet varumärkesbyggande, ska du lansera en ny kampanj eller produkt, ska du dra in trafik till hemsidan, få folk att ladda ner en gratis guide, få anmälningar till ett webinar eller generera leads? Syftet påverkar hur annonserna ska formuleras och sättas upp. Ju tydligare du formulerar dig, desto enklare blir det att mäta resultaten från dina insatser.

 

3. Bestäm en budget

Vad annonsering kostar beror på vilken plattform du väljer att annonsera på (Vi går igenom de olika plattformarna lite längre ner). LinkedIn är generellt sett dyrare än Facebook och Instagram men har ofta en mer affärs-inriktad målgrupp, så det kan vara värt det om du befinner dig inom B2B!

Du kan antingen välja en så kallad always-on-kampanj, vilket innebär att du betalar en månadskostnad för annonsering som ska rulla tills du stänger av den. Eller så kan du ange en bestämd annonsperiod som brukar ligga på 2-3 veckor och då har du en bestämd budget i förväg för den perioden.

Annonser kostar enligt CPC eller CPM. CPC betyder Cost Per Click, vilket innebär att du bara betalar för den mängd klick du får på din annons. CPM betyder Cost Per Mille, eller Cost-Per-Tousand impressions, och innebär att du betalar per 1000 användare som sett din annons.

CPM används vanligtvis om syftet med annonsen är att få så stor räckvidd som möjligt. Det är bra om du vill vara varumärkesbyggande och dela kunskap genom din annonsering.

CPC däremot, är bra om du vill dra trafik till din hemsida eller få in anmälningar till ett event eller webinar. CPC hjälper dig också att kontrollera kostnaderna, om annonsen inte når de mål du vill, behöver du heller inte betala så mycket.

Det är extremt svårt att ge generella råd kring storleken på din annonsbudget. Det finns många parametrar att väga in, exempelvis målgruppens storlek, konkurrensen, val av plattform etc. Vilken budget som passar just ditt företag och dina mål är därför individuellt. Ju större effekt du önskar nå, desto högre budget behöver du ha (även om det finns brytpunkter)

 

4. Välj vilka plattformar du ska annonsera på

Det råder inget tvivel om att det är otroligt viktigt för företag att ha en digital närvaro. Idag finns det ett virrvarr av sociala medier, plattformar och kanaler och det kan vara svårt att veta vart man ska börja. Men oroa dig inte! Du behöver inte finnas överallt. Det viktigaste och mest effektiva är att du finns där dina kunder finns (och därför behöver du ha stenkoll på din målgrupp). De flesta företag inom B2B har sin bas på LinkedIn, andra målgrupper använder sig mer av Facebook, Instagram, Youtube eller Tiktok som exempel. I Sverige används Facebook och Instagram allra mest av privatpersoner.

Du kan även välja att annonsera på Google, vilket ger dig möjligheten att rikta din marknadsföring till personer som redan söker efter din tjänst eller produkt.

a. LinkedIn

Linkedin har över tre miljoner användare bara i Sverige och är ett kraftfullt affärsnätverk för företag. Befinner du dig inom B2B är Linkedin utan tvekan en viktig kanal att annonsera på. Linkedin är en plattform som uppdateras mer frekvent än andra plattformar och har dessutom relevant information om dess användare. Som annonsör, speciellt inom B2B, är du ju intresserad av folks yrken och branscher mer än var de var på semester förra året.

b. Facebook

Facebook är den mest använda plattformen för sociala medier i Sverige idag. Även om de flesta företag befinner sig på Facebook, är plattformen i största mån till för privatpersoner. Om man använder LinkedIn under arbetstid, är det viktigt att komma ihåg att Facebook används efter jobbet. Tonaliteten i en annons på Facebook är därför bra att anpassa till ett mer personligt innehåll.

c. Instagram

Instagram kommer tätt efter Facebook i Sverige som den tredje mest använda sociala medier plattformen. Facebook och Instagram är kopplade så annonserna du lägger ut på Facebook kan samtidigt läggas ut på Instagram, vilket också ingår i priset. Därför är det viktigt att tänka på att skriva texten i dina Facebook-annonser så att de också passar ett inlägg på Instagram.

d. Google Ads

Även om Google inte riktigt räknas till det som kallas ”Paid Social”, är annonseringen där lika viktig och bör finnas med i din annons-strategi. Med Google Ads kan du annonsera på specifika sökord så att personer som redan är intresserad av vad du har att erbjuda, får upp ditt företag först när de söker på Google. Målet med Google Ads är att ranka så högt som möjligt på specifika sökningar.

Till skillnad från annonser på sociala medier, möter du med Google Ads dina kunder längre fram i köpresan. Det är personer som redan självmant sökt efter din produkt eller tjänst, vilket gör att annonserna känns mindre påträngande. Dessutom, är CPC för Google Ads ofta billigare än på Facebook, Linkedin och Instragram.
Du kan även använda dig av Google Display-annonser i varumärkesbyggande syfte. Detta innebär att ditt företags annonser, visas på andra websidor inom Googles nätverk Google Display Network (GDN).

 

5. Utforma dina annonser på rätt sätt

Det finns flera filosofier kring hur en bra annons ska vara utformad, konkurrensen på sociala medier är hård och din annons behöver kunna fånga dina kunders intresse.

  • Bild - Annonser på sociala medier har alltid en bild. Kom ihåg att bilden är det första man lägger märke till. Försök tänka på att bilden ska vara relevant för det du vill förmedla, den ska följa din varumärkesprofil och gärna ha mycket färg. Det är också bra om bilden innehåller människor eftersom ögat stannar upp vid det.

  • Video - Ännu bättre än en bild i annonserna är att ha en video. Algoritmerna på sociala medier tycker bättre om videor och det brukar ge fler visningar än bara en statisk bild.

  • Text - När det kommer till texten är det bäst att ha en så kort ingress som möjligt (ingressen skrivs ovanför bilden och rubriken nedanför). På LinkedIn t.ex. kan du ha upp till 600 tecken i ingressen och upp till 200 tecken i rubriken. Men, för att undvika att texten klipps av och du får en ”läs mer” knapp ska du helst inte ha mer än 30-40 tecken i rubriken och 120-130 tecken i ingressen.

  • Stil - Det finns även många stilistiska grepp som man kan använda sig av i texten för att få läsaren att stanna upp. Effektiva grepp är till exempel att ha en fråga i rubriken, stora bokstäver eller färgglada emojis. Här kan det vara en bra idé att ta hjälp av en copywriter.

  • Call To Action - Sist men inte minst är det viktigt att du har en tydlig CTA (Call To Action). Med en annons vill du ofta att de som läser den ska agera, gå in på din hemsida, köpa en produkt, läsa vidare eller klicka på en länk. Var noga med att skriva det rakt ut, gärna med en direkt uppmaning såsom; ”Ladda ner guiden nu!”.

 

6. Optimera och analysera resultaten

När du äntligen kommit igång med dina annonser, glöm för guds skull inte bort att analysera resultaten! För att skapa de mest effektiva annonserna krävs det att du tar reda på vad som fungerar, och inte fungerar.

Det går alldeles utmärkt att analysera resultaten direkt i plattformarna men det går även att analysera i externa rapporteringsprogram såsom HubSpot eller DashThis. Där kan du se hur annonsen presterar, hur många som sett den, klickat på den eller hur många leads den genererat. Dessutom kan du se vilken målgrupp som interagerat med den mest.

Det bästa är att optimera annonsen löpande under tiden den rullar. När du optimerar, analyserar du resultaten under annonsens gång och justerar om det behövs. Efter några dagar kontrollerar du hur det går och ändrar ifall den inte presterar som den ska.

Efter annonsen rullat klart är det dags att sammanställa alla siffror och reflektera över hur det gick. Du kan titta på flera faktorer men viktigast är CTR (Click-Through-Rate), som mäter hur många klick annonsen fått delat på mängden visningar. Då ser du enkelt ett procentantal över hur många som sett annonsen och faktiskt klickat på den. En bra CTR för Facebook ligger på över 3% medan en bra CTR på Linkedin är över 1%.

 

Sammanfattning

Digital annonsering är ett fantastiskt sätt att nå ut med ditt varumärke till en ny och bredare målgrupp. Men, det finns mycket att tänka på när du ska sätta upp din annons-strategi.

Det viktigaste att börja med är att ha koll på din målgrupp och vilka du vill rikta dig emot. Sedan måste du bestämma i vilket syfte du vill annonsera, ifall det ska vara varumärkesbyggande eller ha ett speciellt erbjudande t.ex. en ny produkt.

Därefter ska du välja vilken eller vilka plattformar du vill annonsera på, detta beror till stor del på vilken målgrupp du har. Ta ett beslut kring vilken budget du har att arbeta med och om annonsen ska betalas per klick eller per tusen visningar.

När du sedan utformar annonsen är det viktigt att den har ett tydligt budskap, en passande bild och en inte alltför lång text. Sist men inte minst gäller det att analysera hur annonsen presterar löpande men också när annonsen rullat klart. Optimera längs vägen för att nå bättre slutresultat.

För kom ihåg, din första annonskampanj ger dig alla förutsättningar för att din andra annonskampanj ska gå ännu bättre! Använd alltid data från förra kampanjen inför kommande kampanj.

Är du nyfiken på annonsering eller annan typ av digital marknadsföring? Kontakta oss så svarar vi på alla dina frågor!