Inbound och content marketing

Så bygger du upp ditt varumärke genom inbound och outbound

Innehållsförteckning

Med outbound når du ut till många personer, och med inbound når du ut till rätt personer! Så, genom att använda både inbound och outbound kan du bygga en riktigt grym varumärkesstrategi! And this is how you do it!

Läs guiden: Vad är Inbound Marketing och hur lyckas jag med denna strategi?

Därför ska du kombinera inbound och outbound

Du är säkert väl bekant med inbound och outbound vid det här laget. Då vet du också att en kombination av de båda är det som ger absolut bäst resultat.

Rent outbound-arbete kräver ofta väldigt mycket resurser och har inte så hög hit-rate. Dessutom, känner kanske inte målgruppen till ditt varumärke sedan tidigare vilket gör att det kräver en hög nivå av personalisering för att övertyga dem om att ditt erbjudande kan vara värdefullt för dem.

Men, om du endast fokuserar på inbound riskerar du att missa många som skulle kunna vara intresserade av ditt företag, men som inte hittat dig än. Genom att kombinera inbound och outbound-aktiviteter kan du se till att du når alla potentiella kunder i din målgrupp!

Tips! Läs även: Vad är skillnaden på inbound marketing och content marketing?

Så kombinerar du effektivt inbound och outbound

1. Bygg intresset genom outbound

Det är din målgrupps engagemang som resulterar i ett starkt och livskraftigt varumärke. Här har du möjlighet att nå ut till en större publik och därmed bygga upp varumärkeskännedom. Första steget är att du måste upp på deras radar så att målgruppen kan bekanta sig med ditt varumärke. Genom dina budskap kan du bygga upp intresset hos målgruppen genom att tilltala deras behov och viljor.

2. Engagera med inbound

Med inbound marknadsföring kan du sedan rikta in dig på och utbilda din specifika målgrupp. När du sedan finns i din målgrupps medvetande har du bättre chans att engagera dem genom inboundinsatser. Dela med dig av kunskap genom bloggartiklar och guider där du hjälper dem mot en lösning till deras problem.

Därefter kan du samla in och analysera data som gör att du kan planera och genomföra ännu effektivare kampanjer.

3. Mät insatserna

Du behöver mäta datan från både dina inbound och outbound insatser. Detta ger en integrerad översikt över dina kampanjer och visar vilka som är värda att fortsätta med. Om du till exempel riktar dig till IT-chefer och upptäcker att de reagerar bättre på dina outbound insatser kan du rikta mer fokus mot det. Eftersom huvuddelen av dina inbound aktiviteter sker via din webbplats är det lätt att samla in och mäta data om hur väl kampanjerna fungerar. Du kan mäta webbtrafik, bloggvisningar, klick, nedladdningar, engagemang och direkt spåra om dessa siffror leder till leads och försäljning.

När det kombineras med inbound är det mycket lättare att kvantifiera framgången med outbound kampanjer. Marknadsförare kan utnyttja data för att fastställa ROI, fördela budgetar och förutsäga vad som händer i deras sälj-pipe. Ju mer data du har, desto bättre förutsättningar har du att segmentera och rikta in dig på specifika målgrupper. Bättre målinriktning gör att du kan anpassa ditt marknadsföringsinnehåll och budskap, vilket leder till högre konverteringsfrekvens.

4. Anpassa efter din målgrupp

Genom att mäta dina insatser kan du över tid justera så att de verkar ännu mer effektivt för just din målgrupp. För oavsett hur du väljer att tillämpa en kombination av outbound och inbound insatser, är det viktigaste att använda en strategi som är bäst för dina nuvarande och framtida kunder. Du behöver därför utvärdera datan och reflektera över hur de reagerar på meddelanden, var de befinner sig i köpcykeln och hur de söker efter produkter, och anpassa din strategi utefter det.

Ta del av hur SD Word använde inbound marketing för att stärka sitt varumärke efter en rebranding!

...och effekten?

Låt säga att du genomför några outbound marknadsföringskampanjer. Du kanske inte genererar så många leads som du skulle vilja, men du har antagligen fått in ditt varumärke på din målgrupps radar. Ju mer din målgrupp känner igen ditt varumärke, desto mer sannolikt är det att de kommer att uppmärksamma dina inbound marknadsföringsaktiviteter - vilket är där den verkligt värdefulla ledningsgenereringen sker. Tack vare din outbound marknadsföring kommer din målgrupp dessutom att ta till sig de nyckelord och fraser som används av ditt varumärke och använda dessa när de söker efter lösningar på sina problem. Detta gör i sin tur att din webbplats rankas högre i de organiska sökresultaten (en viktig del av en framgångsrik strategi för inkommande marknadsföring).

Ett bollplank för att komma igång

Vill du ha hjälp med att skapa en framgångsrik strategi för ditt företag? Boka in ett möte för att bolla idéer med Niloo.