För många B2B-bolag är behovet av fler, och framför allt bättre, leads viktigare än någonsin. Kvalitativa leads stärker din försäljnings-pipe och driver försäljningen framåt - om du har duktiga säljare det vill säga. Men vad kan du på marknad göra för att stötta dem och generera fler kvalitativa leads?
Precis som för sälj, är leadsgenerering är ett av de vanligaste och mest prioriterade måtten för att utvärdera marknadsföringens effekt och mätbarheten på marknadsinsatserna. Trots det visar studier från Hubspot att endast 30% av tillfrågade bolag tycker att sälj och marknad arbetar tight tillsammans.
Att mäta rätt är självklart – det hjälper dig att fokusera på leads som kan öka företagets intäkter. Sälj och marknad kan förstärka sitt samarbete genom att ha vissa gemensamma KPI:er.
Men, det är viktigt att förstå en sak: det finns ingen magisk trollstav för att generera högkvalitativa leads på ett ögonblick. Marknad kan göra stark impact på lång sikt och sälj kan göra impact på kortare sikt. Marknadsföring är INTE lösningen om du är stressad och behöver leads här och nu. Visst kan annonsering driva in snabba leads, men mer kvalitativa leads kräver förarbete och kommer att ta tid.
Läs även: 10 tips på hur du skapar en effektiv leadsmaskin
Hur lång tid tar det för marknad att generera kvalitativa leads?
Denna fråga vill alla ha svar på. Men det kommer inte gå att ge ett korrekt svar innan vi har börjat jobba med leads-generering ett tag (för vissa ett bra tag!).
Du kan föreställa dig att det är ungefär lika svårt att ge ett generellt svar som att svara på hur fort man blir frisk när man är sjuk, eller hur fort man kan gå ner 10 kilo. Som du säkert kan lista ut, så beror det på hur bra din kropp svarar på behandlingen eller tränings- och kost-schemat du testar. Med andra ord; hur lång tid det tar att få kvalitativa leads för dina marknadsinsatser, beror på var du startar ifrån och vad som händer längs vägen.
Det beror på hur bra kampanjen fungerar, hur starkt varumärket var från början och vad som händer på marknaden under tiden.
Du kan tyvärr inte starta upp en kampanj, lägga några tusen och förvänta dig massa kvalitativa leads om någon vecka. Men misströsta inte, med rätt steg kan du öka din leadsgenerering, och stärka ditt varumärke och er kommunikation på kuppen.
Tänk så här. Skulle du anmäla dig till ett marathon och förvänta dig att du kommer klara målet bara för att du anmält dig och betalat startavgiften? Nej, med största sannolikhet inte. På samma sätt kan inte din leads-generering nå leadsmål direkt, bara för att ni beslutar er för att starta en kampanj.
5 steg mot en effektiv leads-kampanj
För att ge dig bästa förutsättningar att faktiskt nå ett så bra resultat som möjligt, oavsett om det är ett marathon eller en leads-kampanj, så behöver du:
- Sätta en tydlig plan för hur du ska klara målet
- Se till att allt finns på plats för att kunna börja exekvera på planen
- Börja exekvera enligt planen
- Mäta framgång för att se hur du ligger till
- Optimera längs vägen utifrån ny kunskap du får (exempelvis om du börjar få ont i ett knä kanske du ska lägga in styrketräning också för att inte nöta sönder kroppen etc.).
Du tar dig inte igenom dessa punkter på en dag, det tar lite tid. Marknadsföring kommer driva intäkt och affär - men många har en felaktig bild över hur snabbt det kommer att gå.
Tidshorisonten för leads-generering
Det finns inget facit på hur lång tid det tar att generera kvalitativa leads. Men de här faser du behöver ta dig igenom för att få resultat:
- Planering – allt från en vecka till fyra eller fem veckor.
- Uppsättning – allt från två till åtta veckor. Det beror helt på vad som ska produceras.
- Exekvering – här finns ingen tidsram utan denna kan pågå hela tiden.
- Optimering – ska vara en del av det dagliga arbetet, men om vi pratar annonsering så behöver kampanjerna få rulla i åtminstone en månad innan vi kan börja se trender och dra slutsatser. Så från en månad och uppåt.
Baserat på de här punkterna kan man säga att det kan ta cirka 6 månader upp mot 1 år att se effekt från inbound marketing och långsiktiga insatser som stärker din verksamhet och er kommunikation framåt.
Vilka faktorer påverkar tiden för leads-generering
Det finns självklart flera olika faktorer som påverkar hur lång tid det tar att generera kvalitativa leads. Några påverkansfaktorer är:
- Bransch
Vilken bransch du verkar inom spelar givetvis stor roll. B2B har ofta långa säljcykler vs B2C som ofta har kortare tid till köp. Det beror också på hur konkurrensutsatt din bransch är. Om du agerar i en tuff marknad med hård konkurrens kommer det ta längre tid för dig att nå målgruppen och konvertera potentiella leads.
- Målgrupp
Om du redan har specificerat och dokumeterat din målgrupp kan det påverka tiden positivt, och det kan gå snabbare att generera lead. Men en bredare och mer luddig målgrupp kommer att leda till att det är svårare att nå dem digitalt, vilket påverkar tiden det tar att få upp leads i både antal och kvalitet. Det är alltså en nackdel att försöka nå allt för många målgrupper och segment samtidigt.
- Kanalval och budget
Det är stor skillnad på organiska insatser och betald trafik, vilket även gör att tidshorisonten skiljer sig dessa olika kanaler. Om du väljer organiska kanaler så som SEO, content och inbound så kommer detta att ta tid, mycket längre tid än om du exempelvis annonserar. Det är otroligt starkt med organisk trafik och givetvis bättre för din marknadsbudget, men du måste vara beredd på att det tar tid, kanske upp mot ett år eller längre för vissa. Annonsering är en kanal som givetvis levererar trafik och leads snabbare, men då är det din budget och kvalitén på sidorna du driver till som styr om du får in kvalitativa leads eller inte. Så det är omöjligt (finns säkert undantag) att skapa massa kvalitativa leads snabbt och billigt, även med annonsering.
- Kvalitén på ditt innehåll
Du kan driva massa trafik till din sida med en hög annonsbudget, men du kommer inte att kunna konvertera dem utan kvalitativt innehåll. Därför är ditt content helt avgörande för hur snabbt du kan konvertera leads. Och riktigt värdeskapande och kvalitativt innehåll tar ofta längre tid att skapa.
- Strategi för lead nurturing
De allra flesta företag har inte en tydlig strategi för att leda sina leads vidare i deras beslutsprocess. Bara för att du lyckas driva rätt trafik till siten, och kanske till och med lyckats konvertera en gång, så betyder det inte att det leder till möten eller affär. Här är det viktigt att du har en genomtänkt strategi för hur du ska leda besökaren vidare från awareness hela vägen till beslutet att träffa er eller köpa.
4 TIPS: Så optimerar du leads-genereringen för att korta ner tiden
Det kommer som sagt att ta tid att generera kvalitativa leads. Men, du kan effektivisera dina processer! Här är fyra moment som kommer att hjälpa dig som vill dra ner tiden det tar att generera kvalitativa leads.
- Nyttja många olika kanaler
Våga testa för att hitta rätt kanal-mix. En mix av SEO, e-post, social media, annonsering, webinar, video kan dela nå fler, men också ge dig en chans att se vad som verkligen fungerar bäst.
I HubSpots rapport State of Marketing 2024 kan man läsa att kanaler som gett marknadsavdelningar bäst ROI under 2023 var: siten och SEO (16%), social media shopping för B2C (16%), paid social (14%), e-post (14%), content marketing (14%). Så hitta din mix!
- Våga annonsera
Det är grymt bra med organisk trafik och organiska kanaler, men vill du snabba på processen behöver du ofta addera annonsering. Och då menar vi inte en annons då och då, utan du behöver ha en långsiktig strategi för din betalda trafik, och även här en mix av kanaler och format.
- Se över din hemsida
Det spelar ingen roll hur mycket trafik du driver om hemsidan inte levererar rätt värde eller en engagerande upplevelse för besökaren. Fokusera istället på kundresan och konverteringen – optimera små steg i taget för att skapa en användarvänlig, mobilanpassad och sömlös upplevelse. Nyckeln här är att se på sidan genom kundens ögon och säkerställa att varje steg känns rätt för dem.
- Data, data, data
Sätt en rutin för att regelbundet gå igenom och analysera datan i ert CRM, marketing automation-system, Google Analytics, Clarity eller liknande. Vi sitter på mängder av data – men det är inte den som har mest data som vinner, utan den som nyttjar den bäst. Det handlar om att identifiera vilka kanaler som fungerar bäst och varför, så du kan fokusera på det som ger mest effekt. När du har koll på det, kan du snabbare nå kvalitativa leads och maximera värdet av era insatser!
Det finns hjälp att få
För att lyckas med en effektiv köpresa måste du fokusera på detaljerna – vad är besökarens första intryck och hur blir till den slutliga konverteringen till? Att optimera alla steg i processen är utmanande, särskilt om du sitter ensam på marknad och konkurrensen om kundens uppmärksamhet är hårdare än någonsin. Vill du ha hjälp att identifiera vilka insatser som ger störst effekt och vilka delar som behöver finslipas för just er organisation?
Kontakta oss så hjälper vi dig med en strategi som gör att din hemsida står redo för dagens digitala landskap.