Det fanns en tid före internet…ja, faktiskt…men det är länge sedan nu, jag vet. Men det fanns en tid då säljare kunde säga och göra som de ville. Kunden hade inte samma möjlighet att googla fram lösningen direkt och informationsflödet var mer begränsat. Den tiden är förbi...
Marknadsföring idag innebär fantastiska möjligheter och samtidigt också ett stort ansvar. Vi har hört det förr, köpprocessen och kundernas beteenden har ändrats markant. Numera hänger det mycket på hur vi marknadsför och positionerar vårt varumärke. Det innebär som sagt stora möjligheter för oss marknadsförare, men det ställer också krav på relevans, värde, research och ett genuint intresse att hjälpa kunden vidare – med eller utan oss som en del i den processen.
Det fanns som sagt en tid före internet då kunden inte hade samma möjligheter att snabbt googla fram svar på sina frågor. Den tiden är förbi sedan länge.
Internet erbjuder möjligheten att synas och höras, att hitta kunder och föra affärsdialoger på ett sätt som tidigare varit omöjligt. Det innebär möjlighet för kunden att läsa på, utbilda sig, bli inspirerad av hur andra gör, nätverka och så vidare. Så möjligheterna är enorma, men det är inte många som tar vara på dessa möjligheter på ett optimalt sätt. Det är inte många som får inbound marketing att flyga i sin organisation. Det kan vi ändra på – för det finns organisationer som gör rätt och därigenom skapar fler affärer än någonsin. Det kan vi lära av!
Läs även: Hur vet jag om min inbound marketing strategi leder till ökad försäljning?
Marknadsförare kan påverka siffrorna på sista raden
Som marknadsförare har du idag möjlighet att påverka affären och ROI på ett sätt som är mätbart och väldigt kraftfullt. Traditionell marknadsföring må vara effektivt fortfarande, men mätbarheten och den direkta kopplingen till siffrorna på säljtavlan är oslagbar när du jobbar med digital marknadsföring och inbound marketing. Så ställ dig frågan om dina digitala strategier är direkt kopplade till företagets affärsmål?
Om inte så borde du ta tag i det direkt…du slänger pengar i papperskorgen annars. Ett sätt att ta tag i detta är att implementera inbound marketing fullt ut. Det kan hjälpa dig att stärka varumärket och skapa fler affärer med färre resurser – om du gör det rätt alltså. Annars blir det ytterligare ett marknadsinitiativ som kostar onödigt mycket pengar.
Sluta pitcha – våga bjuda på din kunskap!
I den gamla världen och med traditionell marknadsföring slåss marknadsförare om att synas – att ta plats. Störst går först och det kostar att vara störst. Det kostar ganska mycket! Men ärligt talat – vi är väldigt trötta på att bombarderas med reklam och meddelanden som inte direkt adderar värde till vår nuvarande situation. Vi är trötta på denna digitala misshandel. Kolla ditt eget flöde nu till exempel. Hur många mail och annonser i sociala kanaler läser du noggrant och med intresse?
Så det handlar inte om att slåss om platsen, snarare om att förtjäna uppmärksamheten. Jag tror att människor vill känna kontroll och delaktighet. Vi vill inte bli sålda till (vi vill inte ”bli stängda”) – vi vill välja att köpa. Mer än hälften skulle säkert helst slippa att prata med en säljare överhuvudtaget. Så det är inte lätt för oss säljare och marknadsförare att nå fram idag. Jag tror fortfarande att möjligheterna är enorma, men lathet straffar sig. Vi måste göra vår hemläxa och så har det egentligen alltid varit, inget nytt. Men med det enorma flödet av budskap så blir det snabbt tydligt vem som bjuder på kunskap med ett genuint intresse att hjälpa kunden och vem som bara pitchar sina produkter och tjänster så fort tillfälle ges.
”Sluta pusha och pitcha! Det funkar inte! Vi är väldigt trötta på att bombarderas med reklam och meddelanden som inte direkt adderar värde till vår nuvarande utmaning. Vi är trötta på denna digitala misshandel – så sluta!”
Läs även: Inbound marketing i en komplex B2B värld
Så kan du lyckas skapa fler digitala affärsmöjligheter
Tillbaka till den fantastiska spelplan vi marknadsförare har framför oss idag. Tillbaka till kopplingen till era affärsmål. För att lyckas koppla din marknadsföring till dina affärsmål ska du börja med att svara på följande 4 frågor:
- Attraherar du RÄTT besökare med ditt innehåll? Alla kan skapa en ”Buyer persona” enligt olika modeller och mallar – men har du gjort segmenteringen på såväl företagsnivå som individnivå? Vet du att du når rätt målgrupp och kluster?
- Hur konverterar ditt innehåll idag? De flesta börjar lägga fokus på att öka mängden innehåll, men nyckeln ligger i att fokusera på konverteringen och engagemanget istället. Hur konverterar ert innehåll idag. Vill målgruppen ens ta del av det? Jämför kampanjer, guider, bloggar och formulär för att se mönster på vad som konverterar bäst hos din målgrupp. Optimera och repetera!
- Hur snabbrörlig är du med ditt innehåll? Digital marknadsföring handlar om att vara snabb och flexibel. För att nå din målgrupp i exakt rätt tid och med rätt innehåll krävs en agil organisation som vågar testa. Samarbeta med din SDR (Sales Development Representative) så att du kan ta fram nytt content baserat på vad deras samtal och uppföljning ger för input. Det är proffsigt, hjälpsamt och otroligt effektivt för att stötta säljarna i att bygga en pipe.
- Hur förflyttar du besökare i processen? Har du en tydlig process för hur en besökare förflyttas från okänd besökare till ett lead som senare blir en möjlighet som SDR kvalificerar, bokar möte med och följer upp? Om inte så är det dags att skapa denna process. Du måste leda besökaren vidare och inte räkna med att de själva konverterar i varje steg. Och kom ihåg att processen inte stannar vid att marknad lämnar över till sälj…och vips så är det klart. Nej! Det är klart först när det blir en affär. Klirr i kassan. Kom ihåg – sälj och marknad är delar av samma process och från kvalificerat lead till affär så är det rätt många steg däremellan. Mappa alla steg.
Denna lista är givetvis inte fullständig, men en bra start. Svara på ovanstående frågor och bygg upp din sälj- och marknadsprocess runt dessa områden så är du på god väg mot att lyckas koppla marknadsföringen till din affär. Det är häftigt när det händer!
Lär dig grunderna i inbound marketing-filosofin och börja jobba med inbound i din organisation. Läs vår kostnadsfria guide: Kom igång med en affärsdrivande inbound marketing-strategi här.
Har du frågor eller funderingar så hör gärna av dig. Vi älskar att prata om sälj och marknadsföring i alla dess former. Och är du i startgroparna till att införa inbound marketing, eller vill veta om du är på rätt väg? Boka ett möte med Niloo så hjälper hon dig.