Inbound och content marketing

4 tips - så kommer du igång med kvalitativt content

Innehållsförteckning

 

”Publicera ett inlägg på Instagram, det kan väl alla göra?”. De flesta av oss spenderar mycket fritid på sociala medier och upplever därför att vi har koll - men professionellt och privat content är faktiskt inte samma sak.

Idag ställs det allt högre krav på Content Marketing, alltså att du och ditt företag ska vara uppdaterade, ständigt ha något intressant att säga och vara aktuella på olika digitala plattformar. Men fördomen att ”vem som helst” kan slänga upp något på sociala kanaler gör tyvärr att flera företagskonton förblir oinspirerande, lite vilsna och åsidosatta.

För att nå ut och få så mycket engagemang som möjligt bör ni satsa på kvalitativt content. Så hur kan du övertala dina kollegor att det är värt att lägga ner tid på en Content Marketing-strategi för att få erat företag att växa?

Vill du lära dig mer om Content Marketing? Läs vår artikel om hur du kommer igång och vilka misstag du ska undvika.

content.marketing

 

Vi har listat de 4 viktigaste argumenten så att ni medvetet kan börja jobba mot kvalitativt content som kommer att leda till fler affärer och en bättre kundrelation:

1. Slösa inte bort din tid - kvalitativt content ger mersmak

Sluta lägga ner tid på att skapa inlägg som inte ger något engagemang. Att bara spotta ut content på Instagram, Twitter, Linkedin och Facebook kommer varken ge er eller era följare något mervärde. Inläggen kommer inte rankas högt om de inte skapar engagemang. Det enda kvantitativt content bevisar är att ni är aktiva, men tyvärr kan det även upplevas som att ni är lite vilsna, tjatiga och i värsta fall ointressanta.

För att hitta rätt typ av content och rätt typ av röst till era sociala kanaler så behöver ni börja med att utgå från eran kund. Vad tilltalar din målgrupp? Vad vill de läsa mer av? Vad har de för utmaningar och hur kan ni hjälpa dem? Med hjälp av dessa punkter kommer ni kunna forma content som är intressant och engagerande. 

 ”Don’t ask what your audience can do for you, ask what you can do for your audience.”

 

2. En content-plan fångar andras uppmärksamhet

Så hur ska du gå tillväga för att skapa relevant och givande content som håller i längden? Det enkla svaret är att utforma en plan. Med en content marketing-strategi kommer alla dina digitala kanaler att vara synkroniserade och ha inplanerade kampanjer och teman som tilltalar eran målgrupp. 

Det du producerar i era sociala kanaler kan även återspeglas på er hemsida, i era nyhetsbrev och i era möten med kunder. 

Skissa upp teman för olika delar av året. Dessa teman ska ha ett visst antal inlägg för exempelvis Linkedin, Facebook och Instagram. Glöm inte bort att anpassa både innehåll och kanal efter din målgrupp – du vill vara och synas där målgruppen är och syns

Alla teman kan dessutom ha ett visst antal mer djupgående artiklar eller blogginlägg på er webbplats. På det viset skapar du en kunskapsbank till dina kunder. Här kan de lära känna er bättre, förstå er expertis och hitta information som de söker. Det är alltså inte bara smart utifrån ett förtroendeingivande perspektiv, det kommer även göra att din hemsida rankas högre på exempelvis Google när framtida kunder söker efter viss kunskap som ni har.

Tips! Läs även: Få koll på ditt content och maxa potentialen - Så gör du en content audit!

3. Mätbara resultat gör att du kan tweeka inläggen

När du väl har gjort en plan och börjat publicera nytt fräscht content kommer du snabbt se vad som går hem - om du mäter resultatet. Sätt upp KPI:er för varje tema – alltså delmål där du exempelvis följer upp hur mycket engagemang, ROI eller CTR ditt content skapar. Genom att du nu mäter resultatet och anpassar ditt innehåll har du skapat kvalitativt content som faktiskt lockar läsaren. Det här kommer leda till att ni får mer uppmärksamhet och fler affärer.

När du följer en plan och mäter resultatet kan du börja tweeka ditt innehåll för att få så bra effekt som möjligt. A- och B-testa det du gör och se vad som går hem. Ibland hjälper det att bara byta ut en rubrik på ett blogginlägg för att göra det mer tilltalande, ibland hjälper det att bara byta ut en bild.

 

4. Du undviker ett dött företagskonto

Det är tyvärr allt för vanligt att företag öppnar konton som de sedan inte underhåller. Profilen hålls uppdaterad någon månad, sen blir det färre och färre inlägg och tillslut är kontot helt övergivet eftersom det varken finns tid eller lust att fortgå internt.

Ett övergivet och dött företagskonto ser inte bra ut när en kund hittar det. Era sociala kanaler är erat skyltfönster utåt, här kommer framtida kunder skapa ett första intryck av er. Om eran profil inte är aktiv eller uppdaterad ger det fel signaler.

Men en plan för kvalititativt content kommer att hjälpa er att fortsätta underhålla era konton med professionella och ständigt aktuella inlägg. Med de mätbara resultaten blir ni snart experter på just eran målgrupp och det kommer att inspirera er att skapa ännu vassare innehåll för framtiden.

Gör upp en arbetsfördelning internt, så att du och dina kollegor vet vem som ansvarar för produktion, publicering och mätning av statistik. Med hjälp av tydliga ansvarsområden så undviker du att erat företagskonto dör ut i brist på tid och lust. Ett enkelt jobb som bidrar till fler affärer, fler kunder och en bättre kundrelation.

Läs även: Varför en podcast borde vara en självklarhet i din Content Marketing-strategi

Contentplanering

 

7 snabba tips – producera kvalitativt content


1. Lär känna din målgrupp, vilka är de? Utgå från din målgrupp när du skapar material – vad kan de behöva hjälp med? Var är intressant content för dem? Alla gillar igenkännings-faktorn.

2. Underhållning går hem! Våga vara rolig och samtidigt professionell i dina sociala kanaler. Det kan göra att du sticker ut i bruset.

3. Gör en content-plan och utgå från din content marketing-strategi när du planerar för framtida inlägg. Det gör ditt jobb enklare, innehållet blir genomtänkt och du får en röd tråd i alla era kanaler. Dessutom riskerar ni inte att erat företagskonto dör ut.

4.  Använd inte  copy-paste i till dina digitala kanaler. Skapa innehåll som är anpassat till olika plattformar. Inläggen kan hålla samma tema, men det behövs unikt material om du vill att så många som möjligt ska följa dig i olika kanaler.

5. Våga testa! Sätt upp mål mer erat content, så kallade KPI:er. Mät resultatet av det ni producerar så slipper ni jobba i mörkret. Se vad som går bra och fortsätt på den linjen.

6. Skapa en kunskapsbank på hemsidan där ni lyfter experter från ditt företag. Ni bär på mycket kunskap! Här kan du även publicera kund-case som era framtida kunder kan vara intresserade av.

7. SEO-anpassa dina texter i kunskapsbanken så får du in fler besökare till webbplatsen. Då kan de hitta er när de söker efter hjälp.