Alla lyssnar på podcasts. Som du säkert förstår är det en av de mest populära kanalerna för att ta del av underhållande och informativt innehåll. Faktum är att enligt Spotify så lyssnar 54% av alla svenskar på podcasts regelbundet. Det här är en enorm möjlighet för dig och ditt företag! Så, hur kan du använda podcasts för att marknadsföra ditt budskap?
Målet med en Content Marketing-strategi bör vara att skapa innehåll som når ut till rätt målgrupp och ger relevant information som hjälper dem att ta nästa steg i sin köpresa. En del i den strategin är att bygga en relation med målgruppen, så de känner en starkare tillit till ditt företag och i slutändan väljer att köpa från just ditt företag.
Så hur bygger du förtroende? Förutom att visa upp vilken kunskap och erfarenhet du sitter på så behöver du också ha en personlig röst. Vi köper endast av människor vi gillar och litar på, så företag har inte råd att vara opersonliga i sin kommunikation. Och en av de bästa kanalerna för att visa upp sin personliga röst och bygga sitt förtroende stavas Podcast.
Varför är podcasts så populära som marknadskanal?
Podcasts tenderar att driva högt engagemang, bygga en lojal följarskara och för marknadsförare är de enkla att förvandla till artiklar eller videomanus. Dessutom är de lätta att skapa, och oftast väldigt roliga att spela in, även om vissa kollegor här inte håller med...
Att jobba i olika silos med olika typer av innehåll beroende på vad som är aktuellt just nu är oftast inte effektivt. Hos företag som jobbar framgångsrikt med Content Marketing utgår allt innehåll från liknande budskap, syfte och mål. På så sätt kan du exempelvis använda manustexten till det senaste webinaret och spela in en podcast, skriva en artikel, designa infographics och skriva sociala medier-inlägg utifrån innehållet. Det underlättar för marknadsförarna som slipper uppfinna hjulet gång på gång.
Låt oss gå igenom de 5 viktigaste anledningarna till att du behöver starta och hålla igång en podcast för att boosta din Content Marketing-strategi.
5 anledningar till att marknadsföra sig med en podcast
1. Dina kunder får en djupare relation till ditt bolag
Tänk på kontexten när du lyssnar på en podcast jämfört med när du läser en artikel. Artikeln läser du aktivt när du söker efter information vid en dator eller kanske på mobilen. En podcast lyssnar du på samtidigt som du städar, tränar eller går en promenad. Genom att erbjuda en podcast kan du alltså bli en del av målgruppens vardag, snarare än att bara finnas där när de söker efter svaret på en specifik fråga.
En annan skillnad är att lyssnaren får höra röster från podcastdeltagarna. Det ger ett högre förtroende jämfört med endast text eftersom man får en mer personlig bild av vilka som jobbar på företaget. Det blir lättare att se (höra) människan bakom orden. Och när vi gillar människan bakom budskapet så ökar chansen att vi vill göra affärer med den personen.
2. Du kan skapa mer innehåll
“Repurposing content” är kanske det vanligaste mantrat hos amerikanska marknadsförare. Istället för att uppfinna hjulet varje gång du skapar innehåll, så kan du återanvända tidigare framgångsrikt innehåll.
Genom att transkribera ett podcastavsnitt kan du göra om texten till en artikel, guide, flera sociala medier-inlägg eller en video utan att behöva skapa något nytt innehåll.
Till exempel: När vi på Smarkit Agency publicerar ett avsnitt av Smarketingpodden så gör vi alltid ett kort videoklipp och två SoMe-inlägg som promotar avsnittet. Videoklippet blir som en teaser till avsnittet och driver trafik till podcasten.
Tips! Läs även: Så kommer du igång med kvalitativt content!
3. Du visar en ny sida
Märker du att vissa känns som olika personer via text, jämfört med hur de är i verkligheten? Förmodligen gäller det även dig! Vi skriver aldrig exakt som vi pratar, utan en stor del av vår personlighet kommer ifrån hur vi pratar.
Med en podcast får du alltså chansen att visa en mer avslappnad och rå sida av företaget och dina medarbetare. På så sätt bli ni mer relaterbara – och förtroendet skjuter i taket.
4. Du blir top of mind
När någon har kommit till slutet av köpresan och är redo att välja vem de vill köpa av, vem tror du de väljer? Någon som råkar dyka upp en gång när de googlar eller den de har haft i örat senaste veckan? Antalet minuter de spenderar med ditt företag i örat kommer göra att du är top of mind när de plockar fram plånboken.
Chansen är dessutom stor att de kommer dela kunskaperna med närstående. 93 procent av svenska podcastlyssnare diskuterar i någon utsträckning poddarnas innehåll med andra. Pricka rätt målgrupp med din podcast och du kan slå många flugor i samma lyssning.
5. Det är enkelt (och billigt) att komma igång
Att starta och komma igång med en podcast är löjligt enkelt och billigt. En bra podcast-mikrofon går för tusenlappen, och det kostar endast någon hundralapp för att få lagra och distribuera sin podcast via till exempel Podbean.
Dessutom behöver du inte ha några särskilda egenskaper för att komma igång, förutom en passion och en expertis kring ämnet ni ska prata om. Jämför med till exempel ett webinar där du behöver vara en duktig presentatör, tänka på kroppsspråket, ha skrivit ner ett manus etc, eller en artikel där du behöver en duktig copywriter. Att spela in en podcast är superenkelt, och allt du behöver är din röst.
Läs även: Få koll på ditt content och maxa potentialen - Så gör du en content audit
Bli du nyfiken på vår podcast? Lyssna på Smarkit Agencys podd Smarketingpodden, finns där poddar finns och även här.