Har du hört talas om en content audit? Om inte är det hög tid att du gör det! En content audit är ett otroligt användbart verktyg för att strukturera upp och maximera värdet av ditt företags content. En väl genomförd content audit ger dig insikter som är guld värda och gör att du enklare kan optimera vilket typ av content du lägger ut!
Att göra en content audit är en otroligt värdefull strategi för att se till att du har relevant och engagerande innehåll som tilltalar din målgrupp. I denna artikel går vi på djupet med vad en content audit är och hur du gör en!
Vad är en content audit?
En content audit är kort och gott en noggrann granskning och analys av ALLT digitalt innehåll som ditt företag har producerat. Detta innehåll kan inkludera webbsidor, blogginlägg, videor, podd-avsnitt och mycket mer. Med allt content sammanställt och kategoriserat kan du identifiera styrkor och svagheter bland ditt innehåll. Därefter kan du anpassa och förbättra ditt innehåll för att bättre passa din målgrupp. Syftet med en content audit är alltså att utvärdera kvaliteten och effektiviteten hos ditt befintliga innehåll och identifiera områden där förbättringar kan göras. Detta är en viktig del för att kunna bygga en framgångsrik Content Marketing-strategi.
Varför är en content audit så viktig?
Det finns många fördelar med en content audit. Men låt oss stapla upp dem här så det blir klart och tydligt:
Bättre målgruppsanpassning
Genom att granska ditt befintliga innehåll kan du få en bättre förståelse för vilka delar av ditt innehåll som attraherar din målgrupp längs köpresan. Du kan identifiera vilket innehåll som engagerar dem mest och se vad du saknar för innehåll. Sen kan du använda dessa insikter för att anpassa innehåll som inte presterar så bra och skapa nytt träffsäkert content.
Vässad innehållsstrategi
Efter att ha granskat ditt befintliga innehåll kan du utforma en mer effektiv innehållsstrategi. Ser du exempelvis att en guide på din hemsida får många klick, varför inte skapa en inbound marketing kampanj runt guiden? Du kan fokusera på de ämnen och format som fungerar bäst för din målgrupp!
Konvertera mera!
I din content audit kan du se vilket innehåll som inte presterar så bra som du tänkt. Här kan du ta bort innehåll som är föråldrat eller uppdatera innehållet så det blir relevant igen. Genom att ta bort innehåll som inte längre är relevant eller effektivt kan du skapa en tydligare väg för dina besökare att konvertera till kunder!
Tips! Läs även: Så kommer du igång med kvalitativt content!
Så här gör du en content audit
Att ha en content audit är avgörande för att kunna bygga en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi. Du behöver ha koll på ditt existerande innehåll och se till att det täcker hela köpresan för din målgrupp.
Innan du gör din content audit behöver du alltså ha bra koll på vem din målgrupp är, och hur deras köpresa ser ut.
Du behöver veta vad din kund letar efter i varje del av köpresan;
Awareness-fasen – när kunden börjar leta information om problemet den upplever. Här behövs upplysande content i lättsmält format, som guidar kunden vidare till annat relevant content. Exempel på innehåll som passar denna fas är blogginlägg och webinars.
Consideration-fasen – när kunden börjar leta lösningar till problemet, och jämför olika alternativ för att hitta den bästa lösningen för just sitt problem. Här behövs utbildande content där du visar att du förstår kundaens utmaning och har kompetensen att hjälpa, som guider på hemsidan exempelvis.
Och till sist, decision-fasen. Här är kunden redo att göra ett köp. Här behöver du ha innehåll som är övertygande och vittnar om varför den bör handla från just DIG, som exempelvis kundcase.
När du vet det, är det dags att sätta igång med din content audit:
- Första steget är att identifiera allt ditt existerande content. Allt från bloggartiklar, videor, guider, poddavsnitt, e-böcker och whitepapers. Här kan det också vara webbtexter på din hemsida som till exempel presenterar en produkt. Det gäller allt innehåll på din sajt som kan hjälpa kunden framåt i köpresan. Du behöver alltså leta med ljus och lykta efter minsta lilla content som kan ge värde till din potentiella kund.
- Du behöver sedan kategorisera innehållet. Kategorierna väljer du baserat på vad som är viktigt för din strategi, men det som alltid ska vara maed är titeln på ditt content, vilket typ av content det är (bloggpost, guide, podd etc.) och vilken del av köpresan det tillhör. Några andra exempel kan vara; om det är stängt eller öppet content, SEO-fraser, vem av dina buyer personas som innehållet är tänkt för eller om det innehåller länk.
- Analysera innehållet. Kolla på hur många klick, läsningar eller nedladdningar något har för att avgöra hur väl det presterar.
Du kan göra det i ett eget excel, eller ladda ner vår gratis content audit mall.
När du har all information inmatad i dokumentet får du en bra överblick på ditt content och kan se var du har luckor i ditt innehåll. Kanske har du alldeles för många artiklar som lämpar sig för någon i awareness-fasen, och alldeles för få i decision-fasen? Eller tvärtom? Båda dessa scenarier är väldigt vanliga, eftersom det är lätt att man fastnar i att skriva samma typ av innehåll. Med hjälp av en content audit får du svart på vitt där du behöver mer content för att kunna guida kunden genom hela köpresan.
Du kan även se om du har något content som inte presterar så bra som du önskar. Kolla om det är uppdaterad information i innehållet, reflektera kring om informationen är i ett passande format för målgruppen att konsumera baserat på vart den är i köpresan. Ibland kan man med några enkla ändringar se till att en bit content går från ”Meh, nja” till ”wow”-klarhet.
Läs även: Varför en podcast borde vara en självklarhet i din Content Marketing strategi
Det är lätt att man har massa content som bara ligger där, se till att det fyller sin funktion och gör lite nytta istället. I din content audit kan du både hitta quick wins, guldgruvor och luckor där du kan fylla på med nytt grymt content!
PS. tänk på att din content audit bör uppdateras med jämna mellanrum, allt eftersom du fyller på med mer content.
Så, om du inte redan har gjort det, är det dags att planera din nästa content audit och ta din digitala närvaro till nästa nivå.
Om du inte har tid att göra det själv, eller vill ha nya ögon och insikter, så kan vi alltid göra en content audit åt dig! 😌 Boka ett möte om du är intresserad av att få en full content audit med analys och insikter från oss.