Rör sig dina KPI:er lika trögt som en zombie? Dags att tänka om! Strategisk digital marknadsföring är ett av de mest effektiva sätten att öka din försäljning, stärka ditt varumärke och få mest bang-for-the-buck när det kommer till marknadsföring. Men, det digitala landskapet rör sig snabbt och det gäller att hänga med för att dina marknadsinsatser ska ge den effekten du vill.
All digital marknadsföring är nämligen inte bra marknadsföring och vissa insatser som fungerade väl för några år sedan, är mindre hjälpsamma idag. Vilka är de här marknadsinsatserna och hur kommer det sig att de inte längre fungerar?
Blunda om det blir för läskigt, i den här artikeln går vi igenom 5 marknadsinsatser som du borde begrava gång för alla (och hoppas på att de aldrig återuppstår...)
Läs även: 4 KPIer att se upp för - undvik vanliga misstag
1. Stänga allt ditt content bakom formulär
Spika inte igen dörren för att skydda allt ditt content, det behöver inte gömma sig bakom stängda dörrar längre! Efter du har producerat en riktigt värdeskapande artikel eller en uppskattad checklista, är det både vanligt och frestande att vilja gömma det bakom ett formulär för att få in leads. Detta kan du absolut göra när det kommer till större material såsom en omfattande Guide eller ett inspelat webinar.
Men, tänk på att försöka öppna upp så mycket content som möjligt eftersom det skapar värde för dina potentiella kunder. Det du riskerar om du stänger för mycket är att dina besökare helt enkelt vänder sig någon annanstans. All världens information finns på internet och besökare kommer hitta svar på sina frågor med eller utan dig. Är det inte bättre då att dem får den kunskap de letar efter från din hemsida, istället för en konkurrents?
Att öppna upp ditt content och ta bort formulären visar din expertis och att du är kunskapsgenerös. Någonting som både stärker varumärket och ger förtroende för dig som bolag. Dessutom gör öppet content att du kan ranka på Google eftersom sökmotorerna nu får tillgång till ditt innehåll och kan ta med det i sina sökresultat!
2. Att bara försöka sälja i dina sociala medier kanaler
Att jaga uppmärksamhet på sociala kanaler är som att gå in i ett blodbad. Alla bolag vill få uppmärksamhet, och det är stor konkurrens. Du kommer inte sticka ut med säljbudskap, dina sociala medier är inte ett reklamblad!
Alldeles för många företag både inom B2B och B2C använder sina sociala medier för att lyfta fördelarna med sina produkter eller tjänster, ge erbjudanden och framför allt - försöka sälja. Även om du självklart kan inkludera sådana organiska och sponsrade inlägg på dina sociala medier så ska de inte vara majoriteten av innehållet, då tröttar du ut mottagarna.
Dina följare på LinkedIn, Facebook eller Instagram, följer dig av egen vilja och det dem är ute efter är en positiv upplevelse. Det du bör fokusera på är att dela inlägg och innehåll som ger dina följare värde, utan att du hela tiden ber dem om någonting i gengäld. Det värdet kan vara kunskap, insikter, tips och underhållning. På så sätt skapar du relationer med dina följare och bygger förtroende för din expertkunskap. Säljandet kan du fokusera på via digital annonsering.
3. Bara använda en typ av medieplattform
Precis som i en zombieapokalyps behöver du ha flera kommunikationsvägar för att nå ut till andra och överleva. Okej, det här kanske inte handlar om liv och död. Men att använda flera kanaler gör att chansen blir större för dig att nå ut till din målgrupp och överleva som bolag.
Vi förstår att du inte hinner finnas på alla plattformar (och det ska du inte heller). Men, med största sannolikhet finns din målgrupp på fler ställen än LinkedIn, vilket gör att du missar möjligheten att synas för dem i andra sammanhang. De allra flesta lyssnar på podcasts eller har ett konto på Facebook, Instagram eller TikTok. Att dela värdeskapande innehåll på andra plattformar och genom andra medium än LinkedIn gör att du kan vara närvarande för din målgrupp även efter arbetstid.
Det som är viktigt att komma ihåg är som sagt att du självklart inte behöver finnas på alla sociala medieplattformar som finns där ute. När det kommer till digital marknadsföring är det alltid kvalité före kvantitet som gäller. Därför är det bättre att se över hur mycket tid och resurser som finns internt för att upprätthålla en närvaro på fler plattformar. Kommer ni inte kunna skapa värdefullt innehåll kontinuerligt, kan det vara en idé att ta in en extern byrå för att få hjälp.
4. Att inte annonsera utan förlita dig på organiskt innehåll
Du vill inte att dina sociala kanaler ska kännas lika öde som en spökstad. Du vill ha engagemang, följare och likes. Då behöver du satsa på mer än organiska inlägg. Missförstå oss rätt, vi älskar organiskt innehåll och det är en otroligt viktig del i din digitala marknadsföringsstrategi! Inget företag borde sluta producera och marknadsföra organiskt innehåll. Men, att inte kombinera det med annonsering och Paid Social, är ett misstag. Du kommer få otäcka resultat, som gör att du vill gömma dig bakom kudden.
Många tror att om de skapar värdefullt innehåll på både sociala medier och sin hemsida så kommer trafiken strömma in av sig självt. Problemet med endast organiskt innehåll är att det egentligen bara syns för dina nuvarande följare eller personer som specifikt söker på Google efter vad du erbjuder. Du når med andra ord färre personer som inte redan vet att du finns. Med Google-annonsering och Paid Social på sociala medier, kan du få fram ditt innehåll och ditt budskap till många fler personer i den målgrupp som skulle ha nytta av din tjänst. Annonseringen stöttar det organiska innehållet eftersom du kan nå ut till fler, få fler följare som i sin tur ser dina organiska inlägg.
5. Ha en hårdkodad hemsida utan en utvecklare på heltid
Du vill väl undvika skräckupplevelsen att inse att du måste göra ändringar på din hemsida, men inte kan? Många företag har idag en hemsida med så kallad headless arkitektur, alltså att hemsidan är hårdkodad i ett CMS, till exempel WordPress eller SquareSpace. Headless arkitektur är kanonbra när det gäller framför allt laddningstider på hemsidan men också för olika integrationsmöjligheter. Den stora nackdelen med headless arkitektur är att det är kostsamt och kräver utvecklare som jobbar heltid med din hemsida. Detta är inga problem för stora företag som både har resurserna och behovet.
Men, för mindre företag som inte har möjlighet att anställa en duktig utvecklare på heltid, innebär det ofta att hemsidan blir nästan omöjlig att justera. Designen och content blir låst och för någon utan programmeringsvana går det knappt att ändra en modul eller lägga till text. Därför är det bättre att skapa din hemsida med så kallad traditionell arkitektur, alltså i ett CMS med en färdig struktur som är enkel för vem som helst internt att hantera. Då slipper du ta in någon som kan koda varje gång du vill göra en justering på din hemsida.
Psst! Behöver du anställa? Läs mer om Employer Branding här.
Vill du ha hjälp med en hemsökt hemsida eller creepy content? Kontakta Smarkit Agency så hjälper vi dig med tips och råd.