I dagens digitala era är en stark närvaro på nätet avgörande för att små företag och startups ska kunna nå ut till sin målgrupp, öka försäljningen och bygga varumärkeskännedom. Även om ditt bolag är i uppstartsfasen och inte har samma marknadsföringsbudget som större företag, finns det fortfarande effektiva strategier som du kan använda för att maximera din digitala marknadsföring (och försäljning!).
I den här artikeln kommer vi att utforska de bästa insatserna inom digital marknadsföring som du kan göra med en begränsad budget för att driva försäljning och öka din varumärkeskännedom!
Ta reda på vilka marknadsinsatser du INTE ska satsa på - läs vår artikel här!
1. Skapa en tydlig och användarvänlig hemsida
En välgjord hemsida är en av de viktigaste investeringarna för ett företag online. Se till att din hemsida är väldesignad och enkel att navigera. Det är en besökare med begränsad uppmärksamhet du försöker charma, och med den kan du inte spela svår. Så fort besökaren kommer in på din hemsida ska den direkt mötas av din logga och vad du erbjuder.
Därefter ska det vara klart och tydligt hur den kommer i kontakt med dig, var den hittar informationen den söker och framför allt – hur den köper din produkt eller tjänst!
Du behöver inte sätta upp en hel hemsida från grunden utan du kommer långt på program och verktyg såsom Wordpress eller Squarespace. Ofta har hemside-program flera färdiga mallar och snygg design till låga kostnader och långa, gratis prova-på-perioder. Kom ihåg, det viktigaste i början är inte att du har den flashigaste hemsidan, utan att den fyller sin funktion och ger din besökare den bästa upplevelsen.
2. Använd dig av SEO på din hemsida
SEO är en kraftfull metod för att öka synligheten på sökmotorer såsom Google och locka besökare till din hemsida. Och det behöver varken vara komplicerat, tidskrävande eller dyrt. Använd gratis verktyg som Google Keyword Planner för att identifiera relevanta sökord för just din bransch och målgrupp. Därefter kan du se till att använda dessa ord på din hemsida, i allt ifrån metadata till rubriker och annat innehåll. Genom att forska på relevanta sökord och använda dem på din hemsida kan du gradvis förbättra din synlighet online, ranka högre i sökresultaten och öka chanserna att potentiella kunder hittar dig.
3. Satsa på sociala medier
Sociala medier är ett extremt effektivt verktyg för att öka din synlighet och få direkt kontakt med din målgrupp. Genom att utveckla en strategi för sociala medier kan du skapa medvetenhet om ditt varumärke och öka din digitala försäljning. Att skapa organiska inlägg på sociala medier är helt gratis, men kan ta en del tid och energi. Så lägg inte ner onödig tid för innehåll på alla plattformar, utan satsa på de plattformar som din målgrupp använder. Om dina potentiella kunder mest befinner sig på LinkedIn, är det inte nödvändigt för dig att ha ett företagskonto på TikTok. Har du begränsat med tid och resurser är det bättre att gå helhjärtat in på en plattform. På sociala medier är det framför allt viktigt att du är aktiv och att du är konsekvent. Sätt upp ett realistiskt mål kring hur ofta och vad du ska dela.
4. Skapa engagerande content
Innehållet du delar med dig av behöver inte bara vara konsekvent utan det måste också vara intressant, relevant och engagerande. Det är självklart optimalt ifall du skulle lyckas producera många och flera olika typer av artiklar, blogginlägg och sociala medier inlägg i veckan. Men, när tid och personal inte räcker till är det bättre att inte krångla till det.
Skriv om det du kan! Istället för att behöva göra intervjuer eller längre research, skriv om din bransch och din tjänst. En bra tumregel är att alltid skriva content utifrån att det ska ge värde till din kund. Ge dina bästa tips på hur du startar ett företag, rada upp problemen som din produkt löser eller hur du upplever marknaden. Ett annat bra tips är att ta de vanligaste frågorna som du får av potentiella kunder och helt enkelt skriva ner dem och svara på dem. På så sätt skapar du värde utan att behöva lägga ner allt för mycket tid.
Läs även: Så bygger du ditt arbetsgivarvarumärke med Employer Branding.
5. Automatisera mera!
Det absolut smartaste tipset du kan få när det gäller din digitala marknadsföring, är att automatisera så mycket som möjligt. Ett litet bolag har ofta inte tid att ägna sig åt marknadsinsatser varje dag. Då är det en väldigt bra lösning att använda ett Customer Relationship Management (CRM)-system där du kan automatisera sociala medieinlägg, e-postutskick och uppföljning av kundinteraktioner.
Du kan ta en dag i månaden och skriva inlägg till dina sociala medier som du sedan schemalägger så att de automatiskt läggs ut på bestämda dagar. På så sätt håller du dig aktiv utan att du nödvändigtvis måste vara inne varje dag. Detsamma gäller bloggartiklar till din hemsida, nyhetsbrev eller andra värdefulla epostutskick.
Börja med att utforska olika CRM-system som är kostnadseffektiva och anpassade för små företag. Det finns flera prisvärda alternativ såsom HubSpot CRM, Zoho CRM eller Mailchimp. Dessa plattformar erbjuder ofta grundläggande automatiseringsfunktioner och kan hjälpa dig att komma igång med att automatisera dina marknadsföringsprocesser.
6. Utvärdera och optimera
En av de mest värdefulla aspekterna av digital marknadsföring är möjligheten att spåra och mäta resultat. Men, även om det är viktigt så är det någonting du kan spara till sist eller tills du känner att du har möjlighet. Det viktigaste är att du har en bra hemsida och börjar få ut content konsekvent.
När du vill börja utvärdera kan du använda analysverktyg som Google Analytics för att övervaka trafik, konverteringar och beteendemönster på din hemsida. Identifiera vilka strategier som ger bäst resultat och justera därefter din marknadsföringsinsats. Genom att kontinuerligt utvärdera och optimera dina insatser kan du maximera din avkastning på investeringen och effektivt använda din begränsade budget.
Tips! Läs även: 4 KPIer att se upp för - undvik vanliga misstag!
Små (men konsekventa) medel ger stora resultat
Även med en liten budget kan små företag och startups genomföra effektiva digitala marknadsföringsinsatser. Genom att skapa en bra hemsida, använda dig av SEO, skapa engagerande content, satsa på sociala medier, automatisera dina insatser och kontinuerligt utvärdera dina resultat kan ditt startup maximera sin digitala försäljning. Det går att uppnå betydande resultat med digital marknadsföring genom att vara strategisk och kreativ - även med en begränsad budget!
Har du en liten budget men vill ändå satsa på digital marknadsföring? Kontakta oss så hjälper vi dig!