Krönikor

Krönika 2022

Innehållsförteckning
Niloo Lopez, VD Smarkit Agency

Det är märkligt hur snabbt december kommer - varje år. 

Ännu en gång är det dags att summera året och blicka in mot ett nytt spännande år. Jag älskar att bli nostalgisk och se tillbaka på året vi lämnar bakom oss. Jag älskar stoltheten som känns i hela kroppen och även pirret i magen inför vad det nya året ska bjuda på. Jag gillar att bocka av och stänga det som varit jobbigt. Det tänkte jag göra i denna krönika. Reflektera över 2022, minnas allt häftigt och stänga det jobbiga. Nu kör vi.

 

Hur var 2022 för Smarkit Agency?

Ärligt talat så har det varit ett lika konstigt år som förra året. Och när jag tänker efter så har vi som bolag inte funnits i andra tider än just skakiga. Vi föddes som bolag några månader innan Corona bröt ut i världen. Den turbulensen tog vi oss igenom starkt. Vi gasade i uppförsbacke och började vår tillväxtresa mitt under pandemin. 

När vi började andas ut, tillsammans med resten av världen, så kom ett krig. Va?! Vad skulle detta innebära för oss nu? Det var det ingen som riktigt visste. Och som om inte det var nog, så går vi nu in mot en lågkonjunktur som får många företag att bromsa och bli mer försiktiga i sina satsningar. Det är lätt att paralyseras av skräck när det enda vi ser och hör är ”tuffa tider” och ”det är skakigt nu”. 

Men för oss är det vardag. Vi har som sagt aldrig funnits utan att ha en skakig omvärld att förhålla oss till. Så när konjunkturen väl vänder, för ekonomin går ju alltid i cykler, så kommer vi kanske uppleva vår första period där marknaden är positiv och omvärlden lugn. Det ska bli spännande att uppleva. Nyckeln ligger i fokus och mod – de två superkrafter jag älskar mest.

Tips! Läs även: Utan en dokumenterad sälj- och marknadsprocess tappar du affärsmöjligheter

Höjdpunkter för Smarkit Agency under 2022

Så trots pandemi, krig och lågkonjunktur fyllde vi nyligen 3 år. Vi börjar mogna och hitta våra strukturer och processer. Vi har gått från noll till tretton kollegor och under de senaste 12 månaderna har vi fakturerat över 40 kunder. Det är häftigt på riktigt! Framförallt eftersom vi har gjort ALLT från grunden själva. Vi har tillsammans byggt en arbetsplats vi vill ha och som vi älskar. Resultatet blir att kunderna älskar att jobba med oss. Människor som mår bra – presterar nämligen bra. Så jag kommer fortsätta satsa på människorna som gör min dag roligare och bättre varje dag – mitt team.

Här är några prestationer från i år som gör mig extra stolt som ledare:

  • Vi har fått in över 20 nya kunder och 99% av våra kunder är kvar hos oss LÄNGE!

  • Vi har vuxit med närmre 40% (trots att allt runtomkring oss skakar)

  • Vi har en NPS på över 86% och det innebär att kunderna ÄLSKAR det vi gör.

  • Vi har en eNPS på 100% vilket inte borde vara möjligt, men för oss är det självklart.

  • Vi har en slack-kanal som ballar ur VARJE dag samtidigt som vi är knivskarpa i våra analyser och leveranser. Det innebär att vi är kompetenta och samtidigt vågar bjuda på oss själva. Love it!

  • Vår företagskultur ÄR unik på riktigt!! Alla som börjat hos oss under de tre åren vi har funnits har sagt att de aldrig upplev en så varm, skön och genuin kultur. Många säger att de har en bra kultur, men få kan visa det genom handling. Vi Kan!

Läs även 2021 års krönika: En tillväxt på över 300% och nöjda kunder och medarbetare

Smarkit Agency goes Toscana

Det är svårt att stänga 2022 utan att minnas tillbaka till vår magiska resa till Toscana i september. Vi räknade ner dagarna tillsammans och när vi väl stod där på Arlanda 05.00 en torsdag så kändes det lika overkligt som självklart. 

Det är klart att vi ska fira våra framgångar tillsammans, och varför inte göra det bland vinrankor, magiska vyer och världens godaste pizza? Platsen var perfekt för vår konferens. 

gruppbild-toscana


Vi var exalterade, glada och något övertaggade får vi nog erkänna när vi checkade in. Ingen av oss kommer någonsin glömma Robins rush på Arlanda när han glömt sin ryggsäck vid incheckningen. Vi vet ju alla vad som händer på en flygplats när någon lämnar en väska på golvet…

En skräckslagen Robin springer fram till vakten och rabblar upp ALLT som finns i ryggsäcken i detalj för att försäkra honom om att det var hans väska och inget skumt alls. Vi hörde Robin skrika ”en dator, två par kalsonger varav ett par är Adidas”. Check på den Robin, move on!

Vi landade i Florens och hamnade slutligen på Villa Petriolo som var vår vackra bas för helgen. En liten oas. En självförsörjande vacker vingård som andades lugn och Italien.

Syftet med resan var att umgås och smitta av oss skön kultur och bygga företagets identitet tillsammans och det kan man lugnt säga att vi gjorde. 

Våra värdeord: GLÄDJE, UTMANING, FRIHET och INTRAPRENÖRSKAP fick verkligen komma fram när vi bland annat tog oss igenom:

  • Strategin och hur vi ska uppfattas som bolag.  
  • Värdet vi skapar för våra kunder – varför skulle de sakna oss om vi inte fanns?
  • Vår kultur och det unika med oss som team. Vår kärna och identitet. 

Det bästa med konferensen var ändå vår förmåga att växla mellan dessa seriösa block och gruppövningar som fick oss att skratta så tårarna rann. 

Vi hann med att testa på konstsim (med varierande utfall), femkamp, danstävlingar, zumba, skönsång (inte så skön för de andra på hotellet då…men vi tyckte att vi var grymma) och inte minst ett frieri från en gäst på hotellet…inte illa Emma! 

Så jag summerar Toscana och året med ett FETT HURRA! Hurra för oss som bolag och hurra för vår inställning till livet och jobbat.

Vi vågar utmana oss själva och våra kunder, men vi gör det alltid med omtanke och respekt. Vi vill hela tiden utvecklas till att vara bättre än igår och vi vågar skratta och ha jäkligt skoj på vägen. 

Så 2023 – kom igen bara! Vi är redo!

{{cta('136372711038','justifycenter')}}