Krönikor

Vi fortsätter växa trots ekonomiska motvindar och blir Gasell-bolag 2024

Innehållsförteckning

Tänk att december kommer samma tid varje år och ändå lyckas jag bli lika förvånad varje gång det är dags att summera ett år. Det känns overkligt att stänga 2024 redan och börja blicka fram mot 2025. Hur gick det till - igen?  

Samtidigt känns det som att vi hunnit med så sjukt mycket under 2024. Vi har tagit stora kliv som bolag och även i vår tillväxtresa. Så även om december är lite av ”panikens månad” så är det också stolthetens månad för mig. Och stolthet är min sanna drivkraft!

Slutet av året är en period då även jag som entreprenör får stanna upp och reflektera över allt häftigt vi är med om under vår resa. Att få stänga ett år leder till reflektion och det i sin tur skapar en otroligt härlig känsla i kroppen. Tacksamhet.  

Så med en enorm tacksamhet över att få göra det jag älskar varje dag, stolthet i hjärtat och en gnutta panik över allt som ska hinnas med innan årsskiftet, tänkte jag stänga 2024 i denna krönika. Let’s go!

Vi vill förändra sättet företag ser på marknadsföring  

När jag startade Smarkify så gjorde jag det med en bakgrund som operativ ledare inom marknad och försäljning. Jag såg hur många företag tänkte helt fel när de separerade sälj och marknad. De fick inte ut den fulla potentialen som finns i tillväxtmotorn som sälj och marknad ändå är.  

De företag som lyckas bättre än sina konkurrenter ser till att ”smarkifiera” sin verksamhet. Det innebär att sälj och marknad jobbar som ETT enat team med det gemensamma målet att driva intäkt tillsammans. Att jobba med smarketing och förena kraften i sälj och marknad är det enda rätta! Ändå är det väldigt få bolag som får till det.  

Jag såg en möjlighet att förändra detta. Därför startade jag byrån Smarkify. Jag ville förändra sättet företag ser på marknadsföring! Från en ren kostnad till en viktig del i deras försäljningsprocess. Detta är också vår mission på Smarkify och anledningen till att vi finns som bolag.  

Läs gärna artikeln om hur du kan öka din omsättning genom att implementera smarketing.  

 

Vi är ett Gasell-företag 2024!

Förutom visionen att förändra sättet företag ser på marknadsföring så har jag från dag ett även haft ett personligt mål med vår tillväxtresa. Jag ville få utmärkelsen DI Gasell. Det är för mig ett kvitto på en tillväxtresa som både är snabb och sund, ett bevis på att vi gör rätt saker. DI Gasell är en fantastisk utmärkelse och står för:  

  • Tillväxt  
  • Skapande av jobb  
  • Sunda finanser  

Det innebär att alla vi grymma bolag som får utmärkelsen skapar värde för våra kunder, medarbetare och Sverige. Det är coolt på riktigt!  

Så efter att ha slitit stenhårt för detta tillsammans med det magiska teamet på Smarkify så kom äntligen brevet vi kämpat för - Smarkify är ett GASELL-bolag 2024!  

Jag är så sjukt stolt, glad, lycklig och taggad på vår fortsatta resa tillsammans. För vi är trots allt bara i början av vår tillväxt när vi nu precis fyllt 5 år. Förresten så känns det som ett ”sign from above” att jag var på DI Gasell-galan på Stadshuset exakt på vår 5-årsdag den 3 december. Gåshud deluxe!

Den stunden då jag fick mailet om att Smarkify blivit utsedd till Gasell-bolag är ett av få tillfällen då jag som entreprenör kunde stanna upp och njuta av det vi åstadkommit. En av få gånger då jag faktiskt grät av lycka. Tack gänget – VI är så jäkla grymma!

Att växa med sitt bolag och agera kameleont  

Att vara grundare av ett tillväxtbolag är en galen resa på alla sätt. Man går igenom många olika faser och personligheter längs vägen – lite som en kameleont. Tack till alla er som står ut med oss!

I början är det lite som att spela en hel match ensam. Du är forward, mittfältare, back, målvakt och till och med domare själv (japp, du dömer dina egna misstag rätt rejält). Du får springa som en galning över hela planen, rädda bollen på mållinjen, skjuta in i krysset, byta planhalva, allt på samma gång. Din enda uppgift är att hålla igång matchen och lösa alla problem som uppstår. Alla!

Men när laget växer måste du byta spelstil. Nu är du tränaren vid sidlinjen och din enda uppgift är att coacha laget till att lösa uppgiften själva. Du ska ge fan i att hoppa in på planen och lösa problemen åt dem, även om du ser ett öppet mål. Klart det är svårt! Jättesvårt! Men de lag som lyckas är de som har en ledare som likt en kameleont klarar av dessa skiften. En ledare som är trygg nog att sätta sitt eget ego åt sidan och låta teamet lyckas och misslyckas på egen hand. Självklart med coaching och rätt förutsättningar.  

Leder du ett tillväxtbolag måste du ha olika personligheter och ledarstil beroende på var i resan ni är. På Smarkify är vi precis i ett sådant skifte – vi går från det lilla teamet till ett mellanstort bolag och det är sjukt häftigt!  


Höjdpunkter för Smarkify under 2024

Den 3 december fyllde vi FEM år! Vi har gått från noll till sexton kollegor, helt på egen hand. Vi har växt varje år och är mitt i vår framgångssaga. Vårt varumärke växer sig allt starkare för varje år och tillsammans har vi byggt en arbetsplats och en kultur som är unik på riktigt. En plats där vi genuint bryr oss om varandra, där vi arbetar stenhårt och ändå alltid har tid att skratta och sprida glädje. Låt mig få dela några saker från 2024 som gör mig extra stolt som ledare:

  • Gasellföretag 2024 och en imponerande 40:e plats i Stockholmsregionen.  
  • Vi har lyckats växa med hela 18% under 2024 trots ekonomiska motvindar.
  • Över 80 släppta podd-avsnitt och närmre 20.000 nedladdningar hittills.  
  • Över 100 kundprojekt genomförda och många av våra kunder har varit med oss från dag ett!
  • Från noll till HubSpot Platinum Partner.  
  • Otroligt nöjda kunder. Jag hör hur kunder och kollegor beskriver oss med värme och kärlek. Ord som kunniga, professionella och väldigt roliga att jobba med gör att jag blir alldeles varm i hjärtat som ledare.
  • Nytt namn och en kaxig visuell identitet som sticker ut i en tuff bransch.  
  • Publicering av en debattartikel i Resumé och vi väckte äntligen diskussionen kring rollen och förväntningarna på ”den ensamma marknadschefen”.  
  • Vår kultur som innebär att ALLA är så trygga att vi vågar bjuda på oss själva och skratta så tårarna rinner ena sekunden för att gå in i fullt fokus och jobba den andra. Jag älskar det!

Jag har sagt det förr, men ibland får jag nypa mig själv i armen för att fatta vilken spännande och härlig resa vi gör tillsammans. Det är overkligt! Ett exempel är våra härliga konferenser som har tagit oss från Vagnhärad och Västerås till Sälen och Italien. Massor av skratt och minnen vi bär med oss resten av livet.

Jag stänger nu ett riktigt häftigt 2024 med: FY FAAAN VAD VI ÄR BRA!  

Vi vågar utmana oss själva och våra kunder i varje leverans, men vi gör det alltid med ödmjukhet och respekt. Vi är fast beslutna om att förändra sättet företag ser på marknadsföring, från ren kostnad till en viktig del i försäljningsprocessen. Och vi vågar satsa på välmående och skratt längs vägen. Människor som mår bra, presterar bra!  

2025 – kom igen, vi är redo för dig!