Krönikor

Årskrönika 2023: Att trotsa motgångar är vår grej på Smarkit Agency

Innehållsförteckning


Låt mig få beskriva känslan som infinner sig när december är här (igen!) och det är dags att summera året. Panik. Hur kan året redan vara slut? Jag har precis vant mig vid att säga 2023 och så är det nytt år igen. Hur gick det till? 

Niloo

Men förutom den initiala känslan av stress och panik, som många av oss känner i slutet av året, så smyger sig känslan av stolthet och glädje fram. Det är något speciellt med att få reflektera över alla fina insatser och utmaningar vi tagit oss igenom under året som gått. Det är också en spännande och pirrig känsla att få blicka fram mot den fortsatta resan som väntar under året som kommer. Ett oskrivet blad som ingen av oss har en aning om. 

Så med pirr i magen, stolthet i hjärtat och en gnutta panik i blicken tänkte jag stänga 2023 och minnas allt häftigt vi gjort och stänga det som varit tufft. Vi kör!

 

 

2023 var ett turbulent år även för Smarkit Agency

Förra året skrev jag att 2022 var ”ett lika konstigt år som året innan”. Det blev knappast mindre turbulent det här året. Jag vet inte riktigt hur många stormiga vändor vi har framför oss, jag vet bara att förändring och turbulens är en del av vår värld. Det är något vi måste lära oss att förhålla oss till. Ärligt talat så tror jag att det gör oss starkare och bättre, både som bolag och individer. 

Många verksamheter har haft ett tufft år där det ekonomiska läget i resten av världen påverkat dem negativt. Med en stor portion ödmjukhet så konstaterar jag ändå att vi klarat oss ganska bra. Är vi immuna mot lågkonjunktur? Nej, självklart inte. Men som bolag är vi födda i en tid av turbulens och motstånd. Vi startade två månader innan covid bröt ut och åren som följde vet vi ju alla hur de såg ut. Vi har fått lära oss hitta vägar framåt trots att vi inte kan påverka omvärlden. 

För oss har året inneburit en del strukturella förändringar som självklart varit tuffa att ta sig igenom. Alla förändringar är svåra när man är mitt uppe i dem. Men vi har gjort det för att kunna fortsätta vår resa starkare och med ett ännu tydligare fokus. Är vi klara? Nej, inte alls. Vi har fortfarande mycket hårt jobb framför oss för att nå våra mål. Men vi fortsätter att fira framgångar längs vägen och njuta av resan också - tillsammans. 

Det är lätt att dras med i negativa spiraler kring att ”det är tuffa tider nu” och därigenom skrämmas till att bli passiv och reaktiv. Det tror inte jag på. Jag tror att vi måste våga utmana oss själva till att hitta nya vägar hela tiden. För det går att växa och skapa lönsamhet även när det är turbulent. Du måste bara våga fokusera och utmana din affärsmodell och den spelplan du är van vid. Du måste ha modet att testa nya vägar framåt – för de finns!

Psst! Läs Niloos allra första årskrönika om att starta bolag när hela världen stänger ner här.

 

Vi vågar gasa i uppförsbacke – det är vår grej!

I fyra år har vi lyckats växa organiskt - varje år! Nyckeln sitter i vårt mindset och modet att våga gasa i uppförsbacke. 

När ekonomin är osäker och konjunkturen svag tänker många kostnadsbesparing direkt. Men vi vet alla att ekonomin går i cykler. Så den som spar, han har…inga resurser kvar att växla upp med när ekonomin vänder. 

Så istället för att låta rädslan ta över och bromsa så har vi vågat gasa i uppförsbacke varje år. 2023 blev rycket lite mindre, vi fick släppa på gasen något, men vi vägrar att bromsa och backa helt. För jag är övertygad om att de fokuserade och modiga företag som vågar satsa när det är tufft är också de som kommer att vara längst fram när motståndet lättar. 

Jag är fullt medveten om att det finns många företag som inte haft något val, annat än att bromsa och backa. Men jag vet också att många dras med i spiralen utan att de faktiskt måste bromsa helt. Där vill jag så ett frö om att det går att gasa (om än lite mindre) även i motstånd. Vi har gjort det i fyra år, det är vår grej!

 

Välmående team leder till långsiktig lönsamhet

På vår konferens i höstas enades vi om varför vi finns som bolag och jag är fast besluten om att lyckas med vårt syfte – ”att förändra sättet företag (och kanske världen om vi får drömma) ser på marknadsföring”. Och jag vill visa att lönsamhet inte behöver vara på bekostnad av välmående. För om jag har ett välmående team så vet jag att nöjda kunder och långa kundrelationer kommer automatiskt.

Vår bransch är alldeles för fokuserad på kortsiktig lönsamhet. Det gör att välmående prioriteras ner och vi pressar på för att stänga månaden, kvartalet och året med så höga tillväxtsiffror som möjligt. Det är inte sunt och inte heller en hållbar utveckling. Vi måste se på lönsamhet mer långsiktigt och då är jag övertygad om att välmående skapar bättre och mer bestående siffror. Det är ju ingen tävling om vem som kan pressa fram bäst siffror på ett år, utan snarare vem som lyckas skapa en tillväxt med lönsamhet som håller i sig, år efter år. 

Därför kommer jag fortsätta satsa på människorna i mitt team. Det är dem som gör att vi kan finnas som bolag, och dessutom gör de mitt arbete både roligare och bättre – varje dag! De får mig att känna stolthet, vilket är min största drivkraft!

 

Höjdpunkter för Smarkit Agency under 2023

För några dagar sedan fyllde vi fyra år! Vi har gått från noll till tretton kollegor, helt på egen hand. Vi har flyttat in i våra egna lokaler och mognat som bolag. Vårt varumärke blir starkare och starkare för varje månad och tillsammans har vi byggt en arbetsplats och en kultur som är unik. Låt mig få dela några saker från 2023 som gör mig extra stolt som ledare:

  • Vi har fått in 13 nya kunder och behållit 95% av alla befintliga kunder. Så fint kvitto på att vi levererar värde.

  • Vi har lyckats växa med hela 20%!

  • Vi har positiva siffror i en tid när många bolag får göra sig av med medarbetare. Vilken styrka det visar!

  • Vi har blivit vuxna och flyttat in i våra EGNA lokaler och vi älskar det. Vilken milstolpe för oss som bolag. Nu kan vi få meditera i fred efter lunchen (eller Emma kan göra det utan att andra kollar snett på henne).

  • Vår podd, Smarketingpodden, har nått över 10.000 nedladdningar och växer stadigt varje månad.

  • Jag hör hur kunder och kollegor beskriver oss med värme och kärlek. Ord som kunniga, professionella och väldigt roliga att jobba med gör att jag blir alldeles varm i hjärtat.

  • Vår förmåga att växla mellan skämt och allvar är lika unik som vår företagskultur. Må vi aldrig ändra på detta. Vi vågar bjuda på oss själva och skratta så tårarna rinner ena sekunden för att i andra dra igång en workshop med fullt fokus. Älskar det!

Läs även: 3 saker som måste klaffa för en lyckad förändringsresa

Ibland får jag nypa mig själv i armen för att fatta vilken spännande resa vi gör tillsammans. Det är overkligt! Jag tänkte stänga året som vi tagit oss igenom tillsammans och summera 2023 med ett FY FAN VAD VI ÄR BRA!  

Vi vågar utmana oss själva och våra kunder i varje leverans, men vi gör det alltid med ödmjukhet och respekt. Vi vill hela tiden utvecklas till att vara bättre än igår och vi vågar satsa på välmående och skratt längs vägen. Människor som mår bra, presterar bra! 

2024 – let’s go! Vi är så redo för dig!

// Niloo Lopez, grundare och VD för Smarkit Agency