Retargeting är en av de mest effektiva taktikerna för att driva in leads från annonsering – om det görs på rätt sätt. Målet med retargeting är att nå ut till människor som redan visat någon form av intresse eller nyfikenhet för ens företag och tjänster, och därmed ökar man chanserna att konvertera dem till leads, och minskar kostnader.
Visste du att det krävs 6-8 kontakter innan ett lead känner sig tillräckligt redo för att köpa från dig? Så då är frågan, hur fångar du upp någon efter första kontakten och hjälper dem att fortsätta interagera med ditt företag? Svaret är Retargeting.
Vad är retargeting?
Retargeting är en marknadsföringsmetod där annonser visas för människor som tidigare har interagerat med ens annonser på t.ex Linkedin, Facebook eller Google. Det kan vara besökare som har tittat på en annonsvideo, klickat på en CTA eller tittat på ett formulär, men inte slutfört konverteringen.
Retargetingprocessen kan se ut ungefär så här:
- Någon interagerar med din annons
- Personen hamnar på en landningssida och läser lite information, men lämnar landningssidan utan att konvertera till ett lead.
- När samma person senare surfar runt på samma plattform, dyker det upp nya annonser för ditt företag.
- Annonserna skickar sen personen vidare till din landningssida igen, där de förhoppningsvis konverterar.
Även om vissa personer hade hittat tillbaka till din landningssida till slut även utan retargeting, så är det bara en bråkdel av alla du kan nå jämfört med om du använder retargeting effektivt.
Tips! Läs även: Vad är social engagement?
OBS – Glöm pixlar och cookies
Förr var det enkelt att samla in data om sina hemsidebesökare, för att sen kunna skräddarsy annonser till dem. Företag har då ofta använt pixlar och cookies på hemsidor för att samla in besöksinformation. Men i princip alla webbläsare har infört restriktioner, eller är på väg att införa restriktioner, för att blockera den typen av spårning av besökarna på siten, s.k. tredjepartscookies. Istället bör du satsa på plattformsfokuserade retargeting-strategier, där du begränsar spårningen till annonsmottagarnas interagerande med själva annonsen på plattformen, som t.ex Facebook eller LinkedIn.
Olika sätt att retargeta sin målgrupp
Det finns flera olika sätt du kan påbörja retargeting mot olika personer. Alla börjar med att personen i fråga gör en “action” av något slag. Här är några exempel:
- De har klickat på en bildannons
- De har tittat på din videoannons
- De har öppnat ett lead gen-formulär
- De har klickat på någon CTA
- De har interagerat med din företagssida på Linkedin eller Facebook.
Men låt oss zooma ut för att förstå de olika stegen i en retargeting-process.
Läs mer om hur Hasselfors Garden använde retargeting i sin annonsering här.
Hur funkar retargeting?
Den stora fördelen med retargeting är att du når en målgrupp som redan har visat någon form av intresse för ditt företag eller det du säljer. Genom att sätta upp en retargeting-process i flera steg kan du dessutom nischa dina budskap ännu mer, med hjälp av datan du samlar in.
Steg 1
En besökare gör en första action mot ditt företag. De klickar på en annons, klickar på en CTA, tittar på en video eller liknande. Här samlar du in data och börjar bygga upp en lista på potentiella leads, och vad deras behov verkar vara.
Steg 2
Här använder du datan du fått in och skräddarsyr budskap mot de som redan integrerat med ditt innehåll. Dina annonser kan här dyka upp i deras flöden, eller andra placeringar beroende på vilken annonsplattform du valt att använda.
Om någon till exempel har tittat på en videoannons om ett visst ämne, så kan de 1 dag senare få en annons som hänvisar till ert kommande webinar om ett liknande ämne.
Här samlar du självklart in mer data för att kunna göra ännu mer skräddarsydda budskap framöver.
Steg 3
Nu har du mycket data på din målgrupp och har dessutom byggt förtroende över tid – Det är dags att be dem agera som du vill! Det är nu du kan pusha för webinaranmälningar, nedladdningar, mötesbokningar eller någon annan typ av konvertering. Om du har gjort ditt jobb och samlat in rätt typ av data så borde du här vara spot-on med ditt budskap, och du har en bra chans att få målgruppen dit du vill.
Fördelar med retargeting
Målet med retargeting-kampanjer i slutändan är att öka antal konverteringar utan att spendera alltför mycket pengar. För att bli specifik så finns det några konkreta områden som vinner på att du använder retargeting:
Högre konverteringsfrekvens: Genom att använda data, nischa sitt budskap, och nå ut till människor som redan visat intresse, ökar chanserna markant för konverteringar.
Lägre kostnader per klick (CPC): Eftersom din publik är längre fram i köpresan och därmed mer köpbenägen, så kan du räkna med lägre kostnader för varje klick.
Högre klickfrekvens (CTR): När annonserna dyker upp i publikens flöde kommer det skapa stark igenkänning, och därmed ökar chanserna för att de klickar.
Bättre varumärkesmedvetenhet: Genom att hålla ens varumärke och produkter i åtanke hos potentiella kunder kan retargeting bidra till att öka varumärkesmedvetenheten och lojaliteten.
Ta reda på hur du skriver en bra annons till LinkedIn i vår artikel här!
Sammanfattning
Syftet med retargeting är alltså att nå ut till de som redan visat intresse och använda data för att skräddarsy dina annonser. Därmed kan företag minska sina annonskostnader, stärka sitt varumärke och samtidigt öka sin konverteringsfrekvens. Med rätt strategi och noggrann analys kan retargeting vara ett riktigt kraftfullt verktyg för att driva tillväxt och öka lönsamheten.