Få har missat lanseringen av Google Analytics 4, som från och med juni 2023 blir den nya standarden för alla som använder Google Analytics för sin webbplats och digitala marknadsföring. Och det kommer innebära en del förändringar. Men frukta icke, här går vi igenom de största skillnaderna så du vet vad du ska förvänta dig!
Läs även: Datadrivna företag har 100% högre chans att nå sina mål
Vad innebär Google Analytics 4 för ditt företag?
Tider förändras, och det behöver våra analysbaserade applikationer också göra. Den äldre generationen Google Analytics 3, eller Universal Analytics (UA) som den heter, kom i en tid då mätning var webb- och cookiebaserad och data samlades in genom sidvisningar och sessioner. Detta var fördelaktigt när användarna använde webben, men nuförtiden surfar användarna mer mobilt och via appar. Därför behövdes en ny analysplattform för att företag ska kunna samla relevant data och dra nytta av insikter.
Syftet med Google Analytics 4 (GA4) är densamma som tidigare, det vill säga att hjälpa dig förstå din hemsida och hur dina kunder interagerar med den. Men allt eftersom det vuxit fram ett större integritetsbehov och möjligheter att blockera cookies, har det medfört svårigheter att få en korrekt bild av besökarnas beteende.
För att kunna spåra besökarnas beteende använder sig GA4 av innovativ AI-teknik, maskininlärning och flexibilitet för att läsa data från olika källor och ge företag en bättre överblick av kundresan, över flera olika plattformar! Du kan alltså mäta den samlade datan både från webb och app, vilket underlättar för många företag som interagerar med kunder på flera olika plattformar. Men som tidigare nämnt är det höga krav på integritet, och GA4 spårar besökarens aktivitet men håller den samtidigt helt anonym. GA4 spårar besökarnas aktivitet mellan olika kanaler genom deras internet-ID.
Tack vare de nya funktionerna kan detta hjälpa företag förutse marknadstrender och få bättre förståelse för kundernas beteende. Insikter som är guld värda!
Tips! Lär mer om hur Marketing Automation kan hjälpa dig öka dina kvalificerade leads.
Vad är nytt med GA4?
Istället för att mäta sidvisningar och sessioner, samlar GA4 in data utifrån så kallade events, eller händelser. Det innebär att du kan spåra i princip alla interaktioner en kund gör på din webbsida eller i din app och du kan själv ställa in vilka specifika händelser du vill mäta. GA4 går dessutom att integrera med samtliga av dina plattformar och enheter, vilket gör att du får en bättre insikt i dina kunders beteende och kan optimera dina annonseringskampanjer utefter det.
Utöver de mest framstående skillnaderna, det vill säga att besökarens aktivitet spåras mellan olika kanaler genom sitt internet-ID och nya mätpunkter, kommer även GA4 att kunna göra prognoser och estimeringar för framtiden. Baserat på datan som GA4 samlar in kan den alltså förutspå trender i din målgrupps beteende, och utefter den beräkna potentiella resultat framåt i tiden.
En annan ny funktion är att du kan se data och konverteringar från alla dina digitala kanaler. Du kan se konverteringar från din YouTube-kanal, dina köpta kanaler, dina organiska kanaler och nyhetsbrev, för att nämna några. Utöver din besökares trafikkälla kan du också se exakt vilken annons besökaren klickat på för att komma till din hemsida, och var i kundresan besökaren troligen befinner sig.
Du har även en ny meny och nya rapporter där du kan visualisera både köpresor, funnels och flöden.
Läs även: Varför du ska bry dig om ditt Email Sending Reputation
Vänta inte med att byta – annars förlorar du din data
Från och med den 1 juli 2023 kommer UA sluta samla in data. Därefter kommer du endast kunna se din webbplats historiska information i 6 månader innan UA stängs ner helt. GA4 är inte bakåtkompatibelt, och din data kommer inte att flyttas över från UA till GA4. För att inte din tidigare data ska försvinna helt är det därför viktigt att du exporterar dina historiska rapporter innan december 2023. Så har du inte redan startat upp en GA4-egendom bör du göra detta snarast för att kunna börja samla in data parallellt med UA.
Har du frågor kring GA4 eller vill ha hjälp att flytta över er data? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.