Grattis! Om du har hittat hit så vill du förmodligen få in lite nya perspektiv kring era marknadsstrategier, eller så söker ni operativt stöd för att boosta er digitala marknadsföring ytterligare. Det är ett viktigt steg, så bra jobbat! Nästa steg är hitta rätt marknadsbyrå att samarbeta med, och det finns ju ett par att välja på därute (minst sagt). Så vad behöver du tänka på för att känna dig trygg i ditt val och få ut så mycket som möjligt av samarbetet? Det går vi igenom här.
Först och främst behöver du veta vad det är för problem ni behöver lösa. Har ni en bra strategi, men behöver hjälp att skapa innehåll? Behöver ni en tydligare strategi för de kommande åren? Eller har ni kanske massvis av trafik till hemsidan som ni inte lyckas konvertera?
Tips! Läs även: Vad kostar min marknadsföring? Och vad kostar det att inte marknadsföra?
Dagens marknadsbyråer kan ha lite olika inriktning, till exempel mot Inbound Marketing, content, videoproduktion, PR osv. Så det är första steget – att sålla ner vad det är ni faktiskt behöver.
Men sen finns det också några principer som vi anser att alla bra marknadsföringsbyråer borde hålla sig till för att samarbetet ska bli framgångsrikt för alla parter. Det kanske kräver att du gräver lite bland deras kundreferenser eller tar ett möte för att fråga lite, men helst vill du att en marknadsbyrå ska uppfylla dessa 4 punkter;
1. De ska kommunicera tydligt
Om du någonsin har arbetat med ett företag som inte riktigt kan ta beslut eller sätta ramar så vet du hur frustrerande det kan vara. När du får en tidsram eller en projektbeskrivning så vill du inte sitta som ett frågetecken. En bra marknadsbyrå är strukturerad, håller dig uppdaterad kring hur arbetet går och de håller vad de lovar.
En strukturerad byrå med bra kommunikation kommer göra att du slipper huvudbry kring marknadsföringen, och tryggheten kommer öka potentialen för ett långt och framgångsrikt samarbete.
2. De ska visa högt engagemang
Vi har hört från många företag som tar in stora byråer att det kan kännas lite opersonligt. Man är medveten om att ens företag bara är ett i mängden, och tyvärr kan det kännas som att man inte får den uppmärksamhet man vill ha.
En bra marknadsbyrå visar dig sitt fulla engagemang och är genuint nyfiken på din bransch och din produkt eller tjänst. De ställer frågor som du kanske inte tidigare har tänkt på, och de börjar inte skapa något innan de förstår vad just dina behov är. En bra byrå får dig att känna dig sedd och hörd, helt enkelt.
3. De ska leverera mätbara resultat
Hur skulle det kännas att betala 60 000 kr för en annonskampanj där inte ett enda lead kom in? Förmodligen inte särskilt bra. Här behöver både du och byrån sätta tydliga förväntningar från början. Vad kan du räkna med att få för resultat för dina pengar?
Det handlar alltså mindre om hur många timmar du får hit och dit, utan snarare vilka resultat du får. En bra marknadsbyrå berättar precis vad du kan förvänta dig av de olika alternativen som presenteras. På så sätt får du och byrån lättare att avgöra om kampanjen var framgångsrik eller inte, och du kan avgöra hur du vill spendera marknadsbudgeten i fortsättningen.
Ta reda på vilka delar av din marknadsföring som är mest lönsamma att outsourca.
4. De ska vara erfarna inom både sälj och marknad
I slutändan vill du ju att din marknadsföring ska leda till tillväxt, och därför behöver din byrå veta hur marknadsföringen ska leda till en affär. Du märker ganska snabbt i ett samtal med en byrå om de fokuserar på ytliga siffror, eller om de är nyfikna på din affär och på dina försäljningssiffror. Det är här varje strategi måste ha sin början, och en bra marknadsbyrå är medvetna om det.
Om de dessutom har många års erfarenhet inom båda branscherna så är det ett gott tecken. En byrå som aldrig har arbetat med försäljning kan visa sig ha svårt att leda kunderna genom sista ledet i kundresan.
Är Marketing-as-a-Service någonting för dig? Läs mer om Maas här.
Förhoppningsvis vet du nu lite mer vad du ska titta på när du väljer en byrå. Det viktigaste är att det känns tryggt och att du får de resultaten du önskar. Och när du har hittat en byrå det funkar bra med, kan du ha ett mycket framgångsrikt samarbete framför dig. Lycka till!
På Smarkit Agency har vi över 100 års samlad erfarenhet från försäljning och marknadsföring. Vi hjälper dagligen våra kunder att öka sin försäljning via bl.a. Inbound Marketing och Content Marketing. Vi har expertis inom 9 olika områden för att kunna hjälpa våra kunder utifrån de behov de har just nu.
Vill du veta mer? Kontakta oss så snackar vi lite!