I en affärsvärld där det blir allt mer konkurrens, kan det krävas mer än bara generiska marknadsföringskampanjer för att nå fram till rätt kunder. Vanliga marknadsföringsmetoder som Inbound Marketing eller annonsering har sin plats, och sina fördelar, men för många B2B-företag har Account-Based Marketing (ABM) blivit en game-changer.
I grunden handlar det om att skifta fokus från massmarknadsföring, och istället rikta in sig på specifika nyckelkunder. Därmed kan företag öka ROI på sin marknadsbudget, om det görs på ett smart sätt.
Vad är Account-Based Marketing?
ABM är en marknadsföringsmetod som behandlar en särskild kund eller kundgrupp som en egen marknad. Med ABM skickar du personliga och relevanta budskap för just de utvalda kunderna. Du samlar in djupgående information om de specifika kunderna, och därmed kan du skräddarsy dina budskap och aktiviteter pricksäkert, och på så vis öka chansen för en affär.
Men när är ABM rätt val för just ditt företag?
Det är svårt att säga på rak arm vilka företag som bör använda ABM i sin strategi. Frågan kräver att du har en tydlig bild över din organisation, dina kunder och din marknad. Men det finns vissa riktlinjer att ha i åtanke.
ABM är effektivt för företag som:
- Har en liten kundbas där varje kund representerar en betydande del av omsättningen.
- Säljer komplexa produkter eller tjänster som kräver långa säljcykler och flera beslutsfattare.
- Har en produkt som endast passar ett fåtal företag.
- Vill bygga starka och långvariga relationer med sina kunder.
- Vill öka avkastningen på sin marknadsföringsinvestering.
Fördelar med ABM
1. Högre avkastning
Genom att fokusera på de mest lovande kunderna kan du öka chansen att stänga affärer och få en bättre avkastning på din marknadsföringsbudget.
2. Stärkta kundrelationer
ABM hjälper dig att bygga djupare och mer meningsfulla relationer med dina kunder, vilket kan leda till ökad lojalitet och återkommande affärer.
3. Förbättrad effektivitet
Genom att automatisera och personalisera dina marknadsföringsaktiviteter kan du spara tid och resurser.
Hur kan du komma igång med ABM?
Intresserad av att implementera ABM i din marknadsstrategi? Spännande! Tänk på de här 4 stegen för att få ut maximalt av din nya satsning.
- Identifiera dina målkonton - Vilka företag är mest värdefulla för dig?
- Skapa personliga köpresor - Anpassa din kommunikation till varje enskild beslutsfattare.
- Använd rätt verktyg - Investera i ett CRM-system och andra automatiseringsplattformar.
- Mät och optimera - Spåra dina resultat och gör regelbundna justeringar av din strategi.
Slutligen finns det ett par frågor du borde ställa dig för att se om din verksamhet är redo för en ABM-satsning:
- Har du tillräckligt med data om dina potentiella kunder för att kunna skapa personliga kampanjer?
- Har du resurserna för att genomföra en ABM-strategi?
- Är dina sälj- och marknadsteam redo att samarbeta för att nå gemensamma mål?
Om du svarade ja på dessa frågor, kan ABM vara en kanoninvestering för ditt företag!
Vill du ha hjälp att komma igång, eller kanske även utföra din nya ABM-strategi? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.