Smarketing

Implementera smarketing och öka din omsättning

Innehållsförteckning

Kundresan ser inte likadan ut idag som den gjorde för 10 år sedan, den blir alltmer komplex och samtidigt blir konkurrensen allt hårdare. Du behöver med andra ord ha en genomarbetad och effektiv strategi på plats. En smarketing-strategi till exempel! Men, “Kan verkligen smarketing öka din omsättning?” kanske du undrar. Och svaret är: Självklart kan den det!  

Ett vanligt problem, som sätter käppar i tillväxthjulet är när sälj- och marknadsavdelningen inte har ett bra samarbete. Det blir ofta att marknad gör sin grej och drar in leads, men sen finns ingen process för hur och när sälj ska ta över och jobba vidare med de leads som marknad drar in. Bara där går flera potentiella affärer upp i rök. Så, låt oss gå djupare på hur smarketing löser detta, och flera andra problem.  

Vi pratade med Sandra Algeborg, Digital Strateg på Smarkify och som jobbar hands on med smarketing dagligen. Här är hennes 5 bästa tips på hur du kan få smarketing att generera leads till ditt bolag.

Sandra Algeborg, Digital Strateg på Smarkify

1. Enad vision  

Att ha en enad vision och gemensamma mål mellan sälj- och marknadsföringsteam är grundläggande för smarketing. Tänk själv om marknad drar åt ett håll, och sälj åt ett annat, då jobbar ni inte särskilt effektivt. Men när båda teamen arbetar mot samma omsättningsmål skapas en tydlig riktning och fokus. Självklart kan sälj och marknad ha separata aktiviteter med mål knutna till det, men det är viktigt med gemensamt omsättningsmål. Detta eliminerar konflikter som kan uppstå när teamen har separata mål och strategier och ger bättre förutsättningar för en effektivare process och få in fler affärer. Cha-ching!

“Dessutom blir det roligare! Gemensamt arbete kommer stärka andan och kulturen, stärka team-känslan i hela organisationen”, menar Sandra.

2. En satt process för leads-hantering

Ett av de STÖRSTA problemen för många företag är att generera och kvalificera leads på ett effektivt sätt. Genom smarketing kan marknadsteamet skapa kampanjer som genererar högkvalitativa leads, medan säljteamet snabbt kan kvalificera och följa upp på dessa leads.

“Ofta skriker säljarna på marknadsavdelningen för att få in fler leads. Men när marknad drar in leads, finns det ingen tydlig process för hur dessa leads ska hanteras, berättar Sandra. Och det är ofta dem affärerna som faller mellan stolarna.”

För att undvika detta måste det finnas en process för när ett lead går från MQL (marketing-qualified lead) till ett SQL (sales-qualified lead). När leadet som genererats av marknadsavdelningen är redo att tas över av sälj helt enkelt.  

Genom att ha en gemensam förståelse och tydliga kriterier för vad som utgör en kvalificerad lead, och när den ska tas över, kan båda teamen arbeta mer effektivt och minska tiden från lead till deal, vilket i sin tur bidrar till bättre omsättning.  

3. Bättre samarbete med gemensamma verktyg

Ni har duktiga säljare och ni har duktiga marknadsförare, men de är (ofta) inte duktiga på att utbyta erfarenheter eller kunskap. Om de inte har verktygen, eller vet hur de ska använda dem på bästa sätt, så är det svårt.  

Det är vanligt att sälj jobbar i sina egna program och marknad i sina, vilket gör att så kommunikationen mellan de två blir extra omständlig och viktig information kan lätt missas”, berättar Sandra.  

För att säkerställa att alla är på samma sida och att information flödar fritt behövs ett gemensamt CRM-system och gemensamma planeringsverktyg. Detta hänger även ihop med punkten ovan, att ha en process för när MQL blir ett SQL, görs enklast när det sker i ett gemensamt CRM-system.

4. Planera tillsammans

På tal om planeringsverktyg, så handlar detta tips just om den gemensamma planeringen. När sälj och marknad jobbar i silos så är det vanligt att marknad inte har någon koll på vad sälj har planerat in för aktiviteter, och sälj vet inte vad marknad planerar. Då är risken att någon av teamet kommer och säger att “Vi har planerat in det här”, och det andra teamet säger “Men vi har inte tid att ta prioritera detta”.

Med gemensamma planeringsverktyg kan sälj och marknad ta del av varandras kalendrar och lättare avsätta tid för att maximera nyttan av inplanerade händelser.

Exempelvis när marknad har planerat in ett webinar, kan sälj planera för och förbereda en effektiv uppföljning av leadsen efter webinaret. Och, marknad har koll på om sälj har planerat in mässor, och kan avsätta tid för att ta fram och genomföra in konverterade aktiviteter inför mässan för att driva upp intresset hos målgruppen.  

“Att planera tillsammans, och sätta en gemensam grund, underlättar också resursmässigt. Man kan då se att man har tillräckligt med tid att planera in alla aktiviteter som behövs.”

Framför allt är det viktigt att säljchefen och marknadschefen sätter marknadsplanen tillsammans och har regelbundna möten och avstämningar för att sätta en process för hur sälj och marknad ska jobba tillsammans. Processen bör dokumenteras så att det finns en struktur och tydliga riktlinjer att följa.

5. Kommunicera och återkoppla

Ett annat vanligt problem är att marknad inte får någon återkoppling från sälj om hur deras insatser har gått, och får därför inte möjligheten att justera och optimera insatserna.  

“Sälj och marknad behöver ett tightare samarbete i analysen, där de analyserar kvalitén på leads tillsammans. Detta säkerställer att de är överens om vilka leads som bör satsas på.”

Teamen måste få förståelse för hur de andra jobbar, så man har full koll på hur säljcykeln ser ut. Ett sätt att göra det är att låta marknad få följa med in på säljmöten.

“Sälj är öronen ut mot marknaden, menar Sandra. De får direkt input från potentiella kunder, kan uppfatta trender, vad som är nytt, vilka frågor kunden har etc. Vilket är GULD för marknad när de skräddarsyr aktiviteter för målgruppen.“

Smarkifiera och generera 🚀

Flera av dessa tips går hand i hand, alla är viktiga pusselbitar för att få en smarketing-process som bidrar till ökad omsättning. På Smarkify vet vi att det kan vara ett tufft arbete att få med alla på smarketing-tåget, om de flesta på bolaget har som vana att arbeta mer traditionellt. Men med smarketing får ni helt nya nycklar till försäljning.  

Kommunikation och attityd är dina viktigaste ledord. Förklara för ditt team hur smarketing kan gynna verksamheten. Vi kan stötta dig med att sätta processerna och hur du får med dig hela organisationen på förändringsresan.  

Är ditt företag redo att ta steget mot en smarketing-strategi och se omsättningen skjuta i höjden?