AI

10 områden där AI underlättar för sälj & marknad

Innehållsförteckning

2024 är det tydligt att det finns två typer av människor. Den första typen är de som ogillar AI och är rädda att det kommer göra världen sämre och kanske ta ens jobb. De undviker helst nya AI-verktyg och låtsas som att det regnar. Den andra typen däremot, de välkomnar AI och inser att de måste förstå och lära sig använda AI för att inte hamna efter. De testar sig fram och håller sig hela tiden uppdaterade kring det senaste för att bli effektivare i sitt jobb.

Gissa vem som vinner i längden? De AI-mottagliga förstås!

Men, en utmaning för de AI-frälsta är att det finns så otroligt mångaAI-system, och fler kommer hela tiden, vilket gör det svårt att förstå vilka som passar en själv och håller hög kvalitet. Dessutom finns det alltid nya områden där AI kan göra saker lite bättre, lite mer optimerade. Utmaningen handlar alltså om att välja rätt i djungeln.

Inom försäljning och marknadsföring finns det mängder av saker du kan göra med AI som kan driva in leads, stärka ditt varumärke och spara pengar. Men du kan ju inte dra igång AI överallt, samtidigt. Så vad ska du prioritera?

För att hjälpa dig på traven har vi här listat 10 områden där AI faktiskt kan underlätta och skapa fler affärsmöjligheter. Efter den här artikeln hoppas vi att du känner dig mer klartänkt och kan avgöra vart ni ska börja er AI-satsning.

1. Använd CRM-data mer effektivt

Smart databerikning. Låter fancy, eller hur? Det vi menar är processen att fånga in relevant data till ditt CRM och använda det till något vettigt. Om du använder ett CRM med inbyggd AI så kan du få en mer heltäckande och korrekt bild av dina prospects, leads, kunder och processer inom sälj och marknad.  

Förslag på system:

HubSpot är ett exempel på ett CRM-system som använder AI på ett effektivt sätt. Deras “Predictive lead scoring” använder machine learning för att analysera stora mängder data, och kan över tid lära sig att optimera din lead score. (Många engelska termer nu, ber om ursäkt.)

Här kan du läsa mer om HubSpots lead scoring.

2. Få bättre underlag för coaching

Vill du förstå varför vissa säljare eller marknadsförare lyckas bättre än andra? Då bör du använda det som kallas AI-powered conversation intelligence. Det innebär att ditt CRM (till exempel HubSpot) använder AI för att förstå kundernas behov. De gör det genom att analysera samtal, loggar, mail, chat-konversationer och beteenden. På så sätt kan du identifiera svagheter och framgångsfaktorer för ditt team, och kan använda insikterna för att coacha ditt team.

Förslag på system:

Här kan du använda till exempel HubSpot, Salesforce eller Gong.

3. Förbättra prognoser och din pipeline management

Använder du prognoser för att beräkna hur ni ligger till som företag? En utmaning med prognoser är att de kräver att säljarna lägger in deals korrekt i pipen, och att deras subjektiva prognoser stämmer. Det gör de sällan, visar många undersökningar. Om du istället använder AI för din pipeline management och prognoser, så baseras prognoserna på faktisk data, rapporter och trender, snarare än dina säljares gissningar.

Förslag på system:

Här har de flesta ledande CRM inbyggd AI-funktionalitet du kan använda till detta.

4. Skicka personligare mejl

Om ni använder ett bra CRM eller Marketing Automation-system, så använder ni förmodligen dessa för att skicka mycket mail. Det går givetvis att automatisera, vilket många redan gör. Men, misstaget många gör är att skicka samma innehåll om och om igen för att det har funkat förut.

Istället kan du använda generativ AI för att förbättra och göra innehållet mer personligt, exempelvis dina pitchar och prospect-mejl. AI kan göra detta dels genom A/B-tester, men också genom att analysera hur mottagarna klickat när de fått utskicken och därigenom ta fram nytt innehåll.

Förslag på system:

Även här har de flesta CRM och MA inbyggd AI-funktionalitet och med HubSpot’s AI assistent kan du både skapa och förfina innehåll.

5. Höj kvalitén på dina manus

Du vet manusen som dina säljare ska följa i sina samtal eller möten? Eller mejlen som marknad ska skicka i sin outreach? AI kan hjälpa dig att förbättra och förfina dessa!

AI kan göra ändringar baserat på feedbacken ni får i realtid (hur kunderna agerar) och hur väl olika tillvägagångssätt fungerar. På så sätt kan AI:n justera och göra dina säljpresentationer så skarpa och engagerande som möjligt. Sen bör du såklart (helst) sätta din egen touch på manuset också.

6. Bli bättre på annonsering

Om du inte använder AI i din annonsering 2024 så ligger du efter. Med AI kan du förbättra resultaten avsevärt - med mindre resurser! Google Ads använder exempelvis AI för att föreslå bästa strategin för budgivning, innehåll, sökord, rubriker etc. Allt baseras på realtidsdata och analys av stora mängder kundbeteenden.

Förslag på system:

Här är det perfekt att använda Googles lösningar.

7. Vägled dina besökare med en Chatbot

Även fast många i branschen har koll på kraften i AI, så är det fortfarande många hemsidor som antingen inte har en bot, eller så har de en “trött” standard-bot som inte riktigt hjälper kunden i sin köpresa. Det är lite som att åka på en mässa och lägga massa pengar på montern, men lämna den tom och tvinga besökarna att själva leta och förstå era budskap. Du kan inte lägga massa pengar på en snygg och genomtänkt hemsida, men sen inte ha en säljare som tar dialogen med potentiella kunder.

I HubSpots rapport – The state of Consumer Trends in 2024 menar 13% av Gen Z-respondenterna att chatbotar är deras föredragna metod när de letar efter svar online. För Boomers var det bara 2%.

Så du ökar alltså chanserna att fånga in de yngre generationerna, och konvertera dem, genom att använda smarta chatbotar.

Förslag på system:

Här finns det flera alternativ, till exempel HubSpots egna chatbot, Leadoo eller Ebbot.

8. Förbättra SEO

När det kommer till SEO kan du få mycket hjälp att få från AI. Du kan få förslag på förbättringar, hitta fallgropar och få insikter från hur dina konkurrenter gör för att ranka högre. Alla rekommendationer baseras givetvis på en stor mängd data. Med generativ AI kan du ju dessutom skapa innehåll utifrån insikterna.

I USA undersökte man hur företag inom content och SEO använde AI och vad de får för resultat. Resultaten kommer från över 2600 företag och närmre 1000 promptar.

  • 67% av småföretag använder AI för content eller SEO.
  • 68% av företag får högre ROI på sin innehållsmarknadsföring tack vare AI.
  • 65% av företag får bättre SEO-resultat tack vare AI.

Förslag på system:

Har du inte testat ChatGPT för just SEO så är det en väldigt bra början. Sedan finns en hel uppsjö med olika SEO-verktyg med AI-funktionalitet.

9. Förstå vad som sägs om ditt varumärke

Vi har länge pratat om ”Dark social” – alltså att mycket av det som sägs om ditt varumärke sker i communities och appar som företag inte kan kontrollera. Det kan vara i stängda chattar, i sociala kanaler, grupper etc.

Med AI kan du dock spåra recensioner, inlägg på sociala medier och andra omnämnanden för att se hur människor uppfattar ditt varumärke. Det innebär att du kan övervaka ditt varumärke och agera proaktivt för att ändra uppfattning eller helt enkelt bara för att ha koll.

Förslag på system:

Det finns flera system för detta, men du kan testa till exempel Brand24, Brandwatch eller Hootsuite.

10. Automatisera manuella processer inom sälj och marknad

För många organisationer är det här redan en självklarhet, men det är viktigt att ha med. Det handlar om att minimera tiden som läggs på manuella och repetitiva arbetsuppgifter, så man kan fokusera på värdeskapande aktiviteter. Här kan AI hjälpa till med att skapa listor, uppgifter, städa data i CRM, skapa sekvenser och flöden etc. Men för att ta detta till nästa steg så kan du addera generativ AI som hjälper er att förbättra innehållet i dessa flöden, baserat på exempelvis kundbeteenden.

Förslag på system:

Här har HubSpot en riktigt bra bredd för att hantera alla dessa olika AI-uppgifter.

Förhoppningsvis känns det nu lite klarare kring vilka system du ska satsa på för att optimera ditt AI-användande och växa ditt bolag. Så välj ett område du vill optimera med AI, och sätt igång och testa!