Digital strategi

5 red flags att se upp för när du anlitar en marknadsbyrå

Innehållsförteckning

Det kryllar av marknadsbyråer runt om i landet som hävdar sig kunna hjälpa dig nå ut till din målgrupp och växa din kundkrets. Men, hur vet man vilka som är the real deal och verkligen kan hålla det de lovar? Vi vet hur jobbigt, frustrerande och kostsamt det kan vara att jobba med en byrå som visar sig inte hålla måttet.

Så innan du väljer byrå, håll utkik efter dessa red flags!

1. Löften om snabba resultat 🚩

Om du har kollat runt efter marknadsbyråer har du säkert stött på flera frestande påståenden. Kanske lovar de dig ett visst antal leads eller en garanterad ROI redan efter första veckan. Det låter så klart kanon! Om en seriös marknadsbyrå lovar det så måste det vara sant väl? Mjä. Du måste komma ihåg att det är lätt att sälja in marknadsföring, men själva processerna tar tid, särskilt om du vill ha hållbara resultat.

Så när en byrå lovar "snabba vinster" eller garanterar omedelbara resultat, är det ofta en red flag. Bra marknadsföring kräver strategi, experimenterande och optimering över tid, som sen kan generera stora vinster. Var skeptisk mot byråer som lovar guld och gröna skogar direkt, utan en solid plan att backa upp det med.

2. Ingen anpassning till din budget 🚩

Vi befinner oss fortfarande i en lågkonjunktur och många jobbar med en stram marknadsbudget. En bra och seriös marknadsbyrå kommer att anpassa sina tjänster efter din budget och ge realistiska förväntningar på vad som är möjligt att uppnå inom ramen för den. Så en red flag du ska se upp med är när du är tydlig med att du har en begränsad budget, men byrån kommer ändå med flashiga förslag och kampanjidéer som inte är inom din budget. Eller om de trycker på för att du ska öka din budget utan att kunna motivera hur det kommer att gynna dig.

3. Ingen rapportering eller uppföljning 🚩

En bra byrå kommer regelbundet rapportera om kampanjernas framgång och diskutera hur strategin kan optimeras. Om byrån inte erbjuder tillräcklig rapportering och uppföljning, som gör att du faktiskt förstår hur budgeten spenderas och vad de bidrar med, är det definitivt en varningsflagga. God kommunikation och transparens är nyckeln till ett framgångsrikt samarbete.

4. Ingen tydlig strategi 🚩

En annan varningsflagg, och det är en stor en, är när en byrå som hoppar in i taktiska åtgärder utan att ha en övergripande strategi på plats. Exempelvis att starta en kampanj utan genomtänkt landningssida eller plan för hur leadsen ska tas om hand om. Det är nämligen mycket att tänka på i en kampanj för att den ska bli lyckad, det är inte bara att “sätta upp annonser”. Utan en tydlig plan riskerar du att få kampanjer som inte leder till konverteringar eller uppfyller dina långsiktiga affärsmål.

5. Dålig kundservice och respons 🚩

“Visat för 2 dagar sen”. Inget svar på mail. Du vet känslan. Den sista röda flaggan vi vill ta upp i denna artikel är om en byrå är svår att få tag på, dröjer med att svara på frågor eller verkar ointresserade av att förstå dina behov. Det ett tecken på att deras kundservice inte lever upp till dina förväntningar, eller att de kanske prioriterar många andra kunder före dig. Så om kommunikationen är bristfällig redan från början, är det ett tecken på att du kanske bör se dig om efter en annan partner för ett bättre samarbete.

Är Smarkify rätt match för dig?

Letar du efter en marknadsbyrå som kan leverera 81360 leds på en vecka? Då är vi nog inte rätt för dig. Men, letar du efter en härlig och flexibel byrå som kan bli en förlängning av ditt team? Då bör du ta ett möte med oss! Grilla oss på svåra frågor och rannsaka oss efter röda flaggor för att se om vi kan erbjuda dig det du söker - eller kanske mer!