Hur jobbar vi med marknadsföring idag egentligen? Gör vi det bästa av de teknologiska förutsättningar vi har, eller finns det något vi kan göra annorlunda? Det är viktiga frågor att ställa om du vill vara säker på att du håller dig uppdaterad och kan leverera träffsäker marknadsföring.
I denna artikel har vi plockat fram 4 viktiga insikter från Hubspots State of Marketing rapport så att du enkelt kan lära dig mer om aktuella marknadsföringstrender som påverkar hur vi marknadsförare arbetar idag. Alltifrån AI-verktyg och chatbots till social selling och personalisering utan cookies.
(Vill du hellre läsa den 43 sidor långa rapporten själv kan du göra det här: State of Marketing 2024)
1. Sociala medier = sökmotor, kundservice & säljkanal
Tidigare var social medier en plats för att synas, och vara top-of-mind hos målgruppen. Men nu är de mycket mer än så. Rapporten visar att sociala medier har blivit viktiga kanaler för sök, försäljning och kundservice.
- 31% av konsumenterna använder sociala medier för att hitta svar på frågor.
- 17% av användarna av sociala medier uppger att de köpt en produkt på sociala medier.
- 87% av de som säljer produkter via sociala medier säger att det är effektivt
- 19% av användarna av sociala medier rapporterade att de skickade ett DM till kundtjänst under 2023. Det är en ökning med hela 45 % från år 2022.
För att du ska nå ut effektivt till din målgrupp behöver du med andra ord möta konsumenterna där de är och erbjuda expertinnehåll som verkligen hjälper dem hitta den information de behöver om för att kunna ta välgrundade beslut.
Influencer-samarbeten och tankeledare fortsätter att öka i populäritet som ett sätt att sälja mer i de sociala kanalerna.
Och, tänk på att det bästa innehållet är PERSONLIGT. Så skippa generiskt babbel, och se till att skapa innehåll som talar direkt till din målgrupp och är unikt för ditt varumärke.
2. Personalisera utan tredjeparts-cookies
Personligt innehåll gör inte bara ditt content mer relevant, det ökar även kundernas engagemang och lojalitet. Hela 96 % av marknadsförare säger att personalisering leder till återkommande affärer och ökad försäljning.
AI har blivit en viktig del i detta, eftersom 77 % använder generativ AI för att skapa mer personligt innehåll.
Samtidigt som konsumenterna vill ha personliga, relevanta och skräddarsydda erbjudanden, så har frågan om personlig integritet blivit allt mer aktuell...
I och med att tredjeparts-cookies fasas ut, blir det allt viktigare att bygga starka relationer med dina kunder genom förstapartsdata. En stor del av marknadsförare (25 %) planerar att investera mer i förstapartsdatainsamling under 2024, för att kunna erbjuda personlig och relevant marknadsföring utan att inkräkta på kundens integritet.
Det kan du också göra, genom exempelvis email-marknadsföring, där du kan samla in data direkt från dina kunder och fråga om de självmant vill fylla i sin information i utbyte att få ta del av dina mail. Ett sätt att komma runt tredjepartskakan är att använda dig av målgruppsanpassade annonser på sociala medier, där deras data redan finns.
3. Effektivisera mera med AI
Idag, när det gått 2 år sen Gen AI fick sitt genombrott, är det nästan svårt att föreställa sig hur man jobbade innan AI. Framför allt är det svårt att se hur man fick tiden att räcka till. AI beräknas nämligen spara marknadsförare 3 timmar per innehåll och 2,5 timmar per dag totalt sett.
Rapporten visar att 64 % av marknadsförare använder AI och automatisering under 2024, och 62 % ser det som en avgörande del av sin marknadsstrategi. Och framför allt, så används det för att skapa innehåll. Faktum är att 84 % av marknadsförare som använder AI säger att de skapar innehåll mer effektivt, och 77 % uppger att det hjälper dem att leverera mer personligt innehåll. Dessutom säger 56% av marknadsförarna som använder generativ AI för att skapa innehåll att det presterar bättre än innehåll som skapats utan AI.
Men det är inte bara guld och gröna skogar - 60 % av de som använder AI uttrycker också en viss oro över varumärkets image, med risker som partiskhet eller plagiat. Det är ett problem du kan undvika genom att dubbelkolla informationen från AI med andra källor, och göra justeringar i innehållet för att sätta din egen prägel på det.
4. Samarbete mellan sälj och marknad: CRM är nyckeln
I rapporten anger endast 35 % av marknadsförare att deras sälj- och marknadsföringsteam har ett bra samarbete. Aj aj.
En stor anledning till det bristande samarbetet är att sälj och marknadsteamen inte har tillgång till varandras data, vilket leder till att teamen kopplas bort från varandra. När teamen inte har samma data, och inte samma mål, blir arbetet extremt kontraproduktivt. Här blir ett CRM-system (Customer Relationship Management) lösningen som gör att teamen kan hålla sig i synk och arbeta mer effektivt mot gemensamma mål.
Mer än hälften av marknadsförarna (57%) ansåg att deras CRM blev viktigare 2023, och marknadsföringsteam som använder CRM är 128% mer benägna att rapportera att de har en effektiv marknadsföringsstrategi. Marknadsförare med uppkopplade verktyg, data och team presterade betydligt bättre 2023 än 2022.
Genom att använda ett bra CRM kan du med andra ord se till att alla får tillgång till samma och aktuell information, så att beslutsfattandet är baserat på korrekta data.
Behöver du hjälp att samköra sälj & marknad? Se hit!
Vi sitter på massor av kunskap om just hur du kan jobba för att stärka samarbetet mellan sälj och marknad, det är liksom vår grej. Kolla in Den kompletta Smarketing-guiden eller se vårt webinar “Nå dina tillväxtmål snabbare och mer effektivt med en dokumenterad sälj- och marknadsprocess!” on demand.
Vill du hellre boka ett digitalt möte med Niloo för att bolla idéer kan du göra det här nedan! 👇🏼