Employer Branding – digital marknadsföring du inte får glömma bort

Innehållsförteckning



När det kommer till digital marknadsföring så lägger ofta de flesta företag fokus på sälj, sälj och mera sälj. Det är givetvis helt rätt eftersom sälj är avgörande för er tillväxt (vi på Smarkify är fantastiskt förtjusta i sälj), men det finns andra vinklar på din marknadsföring som är minst lika viktiga.  

En viktig vinkling är exempelvis Employer Branding! Employer Branding handlar om att kunna marknadsföra sig som arbetsgivare mot blivande medarbetare. Men, det handlar också om att stärka sitt övergripande varumärke vilket kommer, förutom att få kandidater att vilja jobba hos er, också leda till större tillväxt i längden.

I den här artikeln går vi igenom hur du ska tänka när du vill marknadsföra dig som arbetsgivare och ger dig 4 nycklar till förstklassig Employer Branding!

Läs även: 4 KPIer att se upp för - undvik vanliga misstag

Employer Branding är en nödvändighet och en investering

Det har sagts förr men tåls att upprepas – dina medarbetare är ditt företag. Duktiga medarbetare kan vara helt avgörande för om du når tillväxtmålen eller inte, och i en marknad som skriker efter kompetens, gäller det att dra till sig de allra bästa.  

Precis som i all annan form av marknadsföring, gäller det att få ut information till rätt målgrupp om vad du kan erbjuda. Ditt företag kan ha de mest fantastiska förmånerna, de schysstaste kollegorna och den godaste fikan varje onsdag, men vet ingen om det så kommer inte talangerna söka sig till er.

Läs även: Digital marknadsföring för små företag och startups - det här kan du göra med liten budget!

1. Arbeta fram en bra företagskultur

Första steget i Employer Branding är företagskulturen. Det viktigaste när du ska marknadsföra dig som arbetsgivare är att du visar en rättvis och riktig bild av hur det faktiskt är att jobba hos er, annars kan kandidaten känna sig vilseledd när den väl börjar. Har ni en bra företagskultur inom er organisation är det givetvis någonting du vill förmedla. En kultur där medarbetare känner sig väl omhändertagna, utmanade och inspirerade, är en kultur som kommer dra till sig kandidater.  

Men, en sådan företagskultur är ingenting som bara uppstår utan den måste arbetas fram kontinuerligt. Ha en öppen dialog med dina medarbetare och ta till vara på verktyg så som medarbetarundersökningar, uppföljning av onboarding och exitsamtal för att ta reda på var ni kan förbättras. Employer branding sker från insidan och utåt. Precis som inom försäljning kan du inte förvänta dig nöjda kunder av att marknadsföra en dålig produkt. 

 

2. Skapa en karriärsida på din hemsida

Hur marknadsför du då din företagskultur på bästa sätt? Hemsidan är det digitala skyltfönstret för ditt företag och dina tjänster. Och, den fungerar på exakt samma sätt för dig som arbetsgivare. Se till att du har en alltid uppdaterad karriärsida på hemsidan där du kan lägga ut jobb och roller ni söker.  

På den sidan ska du också visa hur det är att jobba hos er, beskriv i både text och bild vad ni kan erbjuda kandidater. Lägg upp bilder och beskrivningar på dina medarbetare så att kandidater kan se vilka de skulle jobba med. Här kan det vara en god idé att lägga upp medarbetarcase där dina anställda får berätta hur det är att jobba på företaget.

The Smarkit life - karriärsida

Tips! Ta del av marknadsinsatser du INTE ska ha på din hemsida här.

3. Lägg krut på den digitala kandidatupplevelsen

Gör det så enkelt som möjligt för kandidater att söka jobb hos dig! Precis som med kunder, kan du tappa värdefulla rekryter om du inte har en bra digital process. När kandidater vill ansöka ska du sikta på att det ska krävas så få klick som möjligt innan de fått iväg sitt CV till dig. Sedan, under hela ansökningsprocessen, är det viktigt att du har kontakt med kandidaten och håller den uppdaterad kring hur den ligger till.  

Här kan det vara bra att följa upp via mail, både för att ge kandidaten feedback men även för att be om feedback på hur ansökningsprocessen kändes. Detta kan du automatisera via ditt CRM.

 

5. Visa er personlighet som företag i digitala kanaler

Blanda era vanliga marknadsinsatser med Employer Branding insatser på era sociala medier plattformar. Försök lägga upp ett inlägg i veckan som är mer personligt och kopplat till er som organisation eller era medarbetare. Det kan vara allt ifrån era målsättningar för året, hur trevligt ni hade det på AW:n i fredags, till en presentation av det nyaste tillskottet på kontoret.  

Dels skapar det en känsla av familjaritet för kandidater som funderar på att söka till er, men också för kunder och investerare. Vi vill alla göra affärer, jobba hos eller med personer vi har en koppling till, inte en bara en företagslogga.

Skärmavbild 2023-03-07 kl. 15.49.38


Se Employer Branding som en naturlig del i din marknadsföring

Att marknadsföra sig digitalt, oavsett i vilket syfte, ska bidra till ett helhetsintryck av ditt företag. Alla personer som kommer i kontakt med ditt bolag ska få en positiv bild av din tjänst, dina medarbetare och er vision. Att se till så att både nuvarande och tidigare medarbetare eller kandidater är nöjda med sin upplevelse av ditt företag, kommer göra det mycket troligare att de rekommenderar dig vidare i andra sammanhang.  
 
Är du nyfiken på Employer Branding eller någon annan form digital marknadsföring? Kontakta Smarkify här så hjälper vi dig.