För några år sen var majoriteten av företagsägare övertygade om att TikTok var en app för ungdomar som främst gick ut på dans och underhållning. Nu är året 2023 och listan på antalet företag som får in kunder och växer sitt varumärke via TikTok, blir allt längre. Men hur ska man göra som B2B-företag?
TikTok handlar inte längre om att endast nå fram till tonåringar som letar efter nästa roliga klipp, det handlar nu precis lika mycket om att utöka sitt nätverk och nå en målgrupp som är intresserad av ens tjänst.
Varför bör B2B-företag finnas på TikTok?
Det finns ett gäng fördelar för B2B-företag att finnas på TikTok:
- Du ökar kännedomen om ditt varumärke. TikTok har över en miljard användare, vilket innebär en enorm potential att synas inför din målgrupp och nå ut med ditt budskap.
- Ni kan maxa kreativiteten. Här finns det inga gränser för hur långt du kan sträcka kreativiteten i organisationen. Haka på trender, addera en egen touch och utforska hur ni kan uttrycka er som varumärke via korta videos.
- Enkelt att starta och hålla igång konversationer. Du kan prata med er målgrupp i kommentarsfältet, kommentera och synas på andra stora konton, och även ha live-sändningar med flera sätt att interagera, eller samarbeta med andra företag!
- Lätt att skapa känsloband med publiken. Känslor är kärnan i att skapa relationer och i förlängningen hitta kunder som vill ha dina produkter och tjänster i år framöver. På TikTok kan du enkelt väcka väl utvalda känslor genom storytelling, humor, musik och lifehacks.
Lär dig mer om varför du inte ska underskatta TikTok för B2B-företag i vår artikel här.
4 konkreta exempel på framgångsrika B2B-företag
Börjar du bli taggad på att komma igång på TikTok? För att ytterligare sätta igång inspirationen och hjälpa dig att ta första steget, har vi studerat 4 framgångsrika B2B-företag på TikTok, för att se hur de har lyckats växa, så att du kan applicera det i din TikTok-strategi. Siffrorna i exemplen är tagna 20 oktober.
Square
https://www.tiktok.com/@square?lang=en
Följare: 37 000
Likes: 104 000
Square erbjuder en produktportfölj som hjälper företag att öka sin effektivitet och sälja mer.
Square har gått all-in på att tydligt visa hur kunder använder deras produkter, ungefär som ett flöde fullt av kundreferenser! Det visade sig vara ett smart drag med tanke på relaterbarheten deras målgrupp kan känna, samtidigt som de visar fördelarna med sina produkter.
På sin TikTok-sida blandar de dessa produktvideos med att följa roliga trender, kunskapsdelning kring hur man växer sitt bolag, och kommentarer på aktuella nyheter. Idag är de stora inom B2B på TikTok tack vare deras kreativitet och ihållighet - Här går det att lära sig mycket!
Monday.com
https://www.tiktok.com/@mondaydotcom
Följare: 25 000
Likes: 66 000
Monday.com är en management-plattform där företag kan organisera allt sitt arbete. Perfekt för den ordningsamma projektledaren (eller den slarviga copywritern... 😉)
I deras TikTok-flöde är det fullt av musik och humor, samtidigt som de kan visa konkreta demos kring hur produkten fungerar. De har hög produktionskvalité på flera av sina videos, med bra ljus, kamera och redigeringar.
Monday.coms stora framgångsfaktor är att de lyckas relatera till målgruppens problem och utmaningar. Att strukturera upp sitt arbete inom marknadsföring och samla alla siffror är något alla har nytta av. Därför kan de ta vanliga utmaningar och göra dem till trendiga memes utan att det blir för komplicerat.
Grammarly
https://www.tiktok.com/@grammarlyofficial
Följare: 110 000
Likes: 814 000
Grammarly är mjukvaran som rättar dina stavfel, ger dina meningar bättre flyt, och helt enkelt gör dig till en bättre skribent.
Succérecepetet för att nå framgång på TikTok för Grammarly har varit att prata om problem som majoriteten känner igen. Alla vet hur det är att stava fel, och vilka konsekvenser det kan få, och det använder de sig av i sitt content. Vare sig det handlar om konkreta tips, humorsketcher eller trender, så håller de sig till temat som produkten kretsar kring.
De blandar också in många av sina medarbetare, vilket gör att man får en starkare anknytning till bolaget – Och visst blir det roligare när fler är inblandade i innehållsskapandet!
Shopify
https://www.tiktok.com/@shopify
Följare: 175 000
Likes: 1 300 000
Shopify är den otroligt populära e-handels-plattformen som hjälper mindre företag att bygga en onlinebutik och sälja mer genom enkla och effektiva funktioner.
Shopify är en B2B-gigant på TikTok, och återigen handlar en stor del om relaterbarhet. Det märks att de har stenkoll på sin målgrupp eftersom de pratar om många utmaningar som företagare står inför.
Istället för att endast fokusera på sin produkt, så delar Shopify gärna tips kring livet som företagande i stort, vilket deras målgrupp uppskattar, och därför väljer att följa kontot. Och när de väl vill dela t.ex en uppdatering eller ny produkt, har de redan vunnit förtroendet hos följarna, och de tittar även gärna på dessa videos.
Summering
För att lyckas på TikTok är den tydligt största framgångsfaktorn att skapa relaterbart innehåll. Först behöver du förstå din målgrupp och vilka utmaningar och frustrationer de hanterar på en daglig basis, och sen skapar du innehåll som underhåller och engagerar kring det.
Och du bör även ha en idé för hur du ska koppla ditt innehåll till din produkt. Vinn över målgruppen med relaterbarhet så de är redo att köpa från dig när du väl publicerar mer produktfokuserat innehåll.