Kommer du ihåg när man var liten och fantiserade om framtiden och tänkte på svävande bilar, teleportörer och mat som tillagades på ett knapptryck? Idag tänkte vi snacka om hur framtidens marknadsföring kan se ut! Vi tror nämligen att framtidens lösning finns redan nu, och den kallas för “Marketing as a Service”, eller MaaS, om man inte orkar skriva så många bokstäver.
Vad är Marketing as a Service (MaaS)?
Marknad har förändrats enormt under de senaste åren. Från fokus på content, till algoritmer, till automatisering och så vidare. Kraven på marknad förändras snabbare än du hinner säga "algoritmuppdatering", typ. Det tillkommer hela tiden nya verktyg och kanaler som behöver erövras, nya regler, nya trender, nya SEO-villkor, och det är svårt att besitta all den kompetens som behövs inom marknad inhouse eftersom behoven kan skifta så snabbt.
In kommer MaaS! Det gör det möjligt att ha ett helt marknadsteam tillgängligt när du behöver det, utan att behöva anställa, utbilda eller hantera interna resursflaskhalsar. Marketing as a Service är en prenumerationsbaserad lösning som ger företag tillgång till ett dedikerat team av experter, strategier, verktyg och resurser, redo att köra igång utan att du behöver lyfta ett finger (i princip).
Läs mer: Introduktion till MaaS
Varför är MaaS så efterfrågat?
Precis som vi nämnde i stycket ovan så finns det flera anledningar till att MaaS-modellen har blivit allt mer populär. Här är några av de viktigaste fördelarna med MaaS:
1. Tillgång till expertteam på en gång
Istället för att försöka bygga ett internt team med alla nödvändiga kompetenser får ni tillgång till specialister inom allt från SEO och digital annonsering till strategi, analys och contentskapande. Detta gör att du ganska snabbt kan komma igång med komplexa projekt utan att behöva lägga tid på rekrytering och utbildningar.'
2. Anpassningsbart och skalbart
Behovet av marknadsinsatser varierar ofta över tid och med MaaS kan ni anpassa resurserna därefter. Behöver ni tillfälligt stöd för en kampanj, eller vill ni öka fokus på content marketing ett kvartal? Nemas problemas.
3. Billigare än att bygga ett eget team inhouse
Att bygga ett eget marknadsteam inhouse innebär höga fasta kostnader. Det är många områden som ska täckas och för varje roll innebär det rekrytering, utbildningar, löner, förmåner, semestrar och så vidare. Med MaaS får du tillgång till all den kompetens du behöver (när du behöver det), utan personalansvar och de kostnader som hör till, vilket gör MaaS till ett väldigt kostnadseffektivt alternativ. Du får ett helt team i en heltidstjänst. Ganska nice, tycker vi.
4. Kontinuerlig optimering och förbättring
MaaS innebär att ni hela tiden har någon som håller koll på era marknadsaktiviteter och anpassar dem efter behov. Är det några nya trender inom Google-annonsering? Byrån fixar. Gjorde Meta en uppdatering som gör att annonserna måste utformas på ett nytt sätt? Byrån fixar. Du behöver alltså inte oroa dig över att ha koll på allt hela tiden, utan din MaaS-byrå ser till att ni alltid är uppdaterade och gör justeringar utifrån vad som fungerar bäst.
Vad MaaS innebär för marknadschefer och ledningsgrupper
För marknadschefer är MaaS-modellen en möjlighet att fokusera på det stora – på de strategiska målen och den övergripande visionen – utan att behöva lägga otaliga timmar på att förstå det senaste inom algoritmerna och sånt kul. Med din MaaS-leverantör får du (om det är en seriös leverantör det vill säga) regelbundna rapporter med tydlig inblick i vad marknadsföringen levererar för avkastning. Det gör att du kan ge ledningen tydliga siffor, visa på behov och ta beslut kring om ni att skala upp eller ner insatserna.
Är MaaS framtiden?
Låt oss kolla in i spåkulan och se... Nej, det behövs inte. För saken är den att marknadsföring kan inte längre behandlas som ett sidoprojekt. Det är en levande process och en nödvändighet för att kunna växa. Förutsättningarna för marknad förändras konstant, och de kommer fortsätta förändras i samma takt – eller kanske rent av i ännu snabbare takt. Och konkurrensen, den kommer inte heller att minska.
Så för att kunna vara konkurrenskraftig och lyckas nå ut till målgruppen i bruset av budskap och marknadsföring, behöver du kompetensen att navigera och leverera på alla delar av marknadsföringen (som är relevanta för din verksamhet dvs). Och då är MaaS en optimal lösning.
Är MaaS rätt för dig?
Om du är ett företag som behöver tillväxt men inte vill binda kapital och tid i interna team – då är MaaS definitivt värt att överväga! Kontakta oss och berätta om dina behov så ser vi om ett MaaS-upplägg skulle passa ditt företag!