Digital strategi

Vilka marknadsroller ska du satsa på för en starkare tillväxt 2022?

Innehållsförteckning

Vilken är den viktigaste delen i företagets framgång? Svaret kräver ingen raketforskning, det är TEAMET helt enkelt. För att du ska nå en stark tillväxt, behöver du ha rätt personer i rätt roller i din organisation. Och när du rekryterar behöver du veta exakt vilken kompetens som behövs till ditt team. I den här artikeln vill vi guida dig igenom vilka roller som behövs i ett effektivt marknadsteam, för att nå en starkare tillväxt.

För majoriteten av de marknadsförare och marknadschefer vi träffar, så är den största utmaningen just nu att hitta RÄTT KOMPETENS till marknadsteamet. Digital marknadsföring är hetare än någonsin och det är svårt att hitta rätt personer, med rätt kunskaper. Dessutom blir det extra svårt att känna sig säker på rätt val när det är kostsamt att on-boarda en kollega snabbt och effektivt så att arbetet kan komma igång.

Men för att du ska börja bygga ditt dream team så behöver du definiera vilka roller du ska bygga teamet runt. Det finns otroligt många funktioner inom marknad, men du kan inte lägga lika mycket krut på alla samtidigt. Det blir slöseri av resurser.

Läs även: 5 grundstenar för ett affärsdrivande marknadsteam.

Därför har vi här sammanfattat några roller som bygger starka marknadsteam. Alla är viktiga, men beroende på var ni befinner er i er tillväxtresa så kan vissa områden vara helt avgörande att ha koll på.

De viktigaste rollerna i ett marknadsteam

Om du har de här funktionerna i ditt marknadsföringsteam så har du goda chanser att nå dina ambitiösa mål:

Content: Visste du att Content Marketing har funnits i över 100 år? Dock är det idag en strategi som är allt viktigare och svårare, med tanke på överflödet av information vi hittar online. Det är därför en mycket viktig funktion i din sälj- och marknadsstrategi.

Exempel på roller:

  • Content Specialist
  • Content Manager
  • Redaktör
  • Copywriter
  • Digital Strateg
  • Filmskapare


Varumärke: Att bygga ett starkt varumärke är ofta en grundläggande förutsättning för att sedan kunna komma igång med mer leads-genererande insatser.

Exempel på roller:

  • Brand/Communications Manager
  • Digital Strateg
  • Grafisk Designer
  • Storytelling-specialist

Tips! Läs även: Psykologin bakom långvariga kundrelationer

Analys: Vi har aldrig haft så mycket data som vi har nu. Men den tillgången blir inte värdefull förrän du har personer som kan analysera datan och översätta den till insikter. Och sen behöver du någon som kan översätta insikterna till konkreta handlingar som tar marknadsföringen och försäljningen framåt.

Exempel på roller:

  • Data Analyst
  • Marketing Analyst
  • Performance Marketing Specialist

Social Media: Det råder inget tvivel om att vi behöver nyttja dessa kanaler för att nå våra målgrupper. Men det är inte en arbetsuppgift som kan läggas på toppen av allt annat. Det är många olika kanaler, tonalitet och syften att hålla reda på. Därför är det klokt att ha en dedikerad funktion för detta.

Exempel på roller:

  • Social Media Manager
  • Social Media Marketer
  • Social Media Coordinator

SEO: De flesta har inte massa trafik som strömmar till hemsidan av sig själv. Därför måste vi göra det lätt för målgruppen att hitta vårt fina innehåll på webben. Det spelar inte roll om du skrivit världens bästa blogg om ingen hittar till den. För att synas behöver ditt team alltså jobba aktivt med sökoptimering.

Exempel på roller:

  • SEO Specialist
  • SEM Specialist
  • Eller en kombination av båda

Automatisering och Lead generation: De flesta organisationer vill att marknadsföringen ska stötta sälj genom leadsgenererande insatser och genom automatisering. Då behöver du systemstöd, men du behöver också duktiga Marketing Automation-specialister som kan sätta upp och optimera dina flöden.

Exempel på roller:

  • Marketing Automation Specialist
  • Conversion Specialist

Projektledning: Om du inte strukturerar upp, prioriterar rätt saker och mäter rätt insatser, hur vet du då att du når framgång? En projektledare är ansvarig för att se till att allting rullar på, att alla vet vad de ska göra och har rätt förutsättningar. Du behöver någon som kan se helhetsperspektivet och styra båten, och därför är projektledaren en av dina viktigaste roller.

Exempel på roller:

  • Projektledare
  • Strateg

Hyr in ett färdigt marknadsföringsteam

Som du hör är det inte lätt att ha alla roller på plats, speciellt inte om du inte har satsat på din marknadsföringsavdelning tidigare. Därför blir det allt vanligare att företag testar Maas – Marketing as a Service. Det innebär att du “hyr” en marknadsföringsavdelning i form av en byrå, som sköter marknadsföringen åt dig. Tillsammans med byrån kan ni komma överens om vilken typ av marknadsföring just ditt företag har för behov just nu, och agera på det. Efter hand kan ni styra om marknadsföringen utifrån både den större strategin, och de dagliga behoven som behövs tas hand om.

Om Maas låter som något du skulle vilja prova, så kan du läsa mer om hur vi kan hjälpa dig med en sån tjänst.