Digital strategi

Marknadsstrategi – vad bör den innehålla, vad ska man tänka på?

Innehållsförteckning

Att hoppas på tillväxt utan en strategi är som att leta efter en gömd skatt med ögonen förbundna. Genom att ha en genomtänkt och ordentlig marknadsstrategi i grunden får du istället en karta som leder ditt företag mot era mål. Men att sätta en strategi är inget man bara gör huxflux – det är en lång och ingående process med många aspekter som ska tas i beaktning.

Marknadsstrategin är hela planen för hur du ska hantera din marknadsföring utifrån var företaget är just nu, till dit du vill nå. Kanske är du ny i din roll, har nyss startat ett eget företag eller har en gammal marknadsstrategi som skulle må bra av en uppdatering? Då är denna artikel för dig! Här går vi igenom allt en marknadsstrategi bör innehålla och vad du ska tänka på under vägens gång.

 

Innan du sätter din marknadsstrategi

Det finns några saker du behöver ha koll på innan du sätter din strategi. Du behöver bland annat veta vem din målgrupp är, så se till att ha gjort en ordentlig och genomgående målgruppsanalys.

Du behöver även veta hur du vill positionera dig på marknaden. Genom din positionering vill du skapa en tydlig och differentierad plats för ditt varumärke hos din målgrupp. Definiera vilka egenskaper och värden du vill att ditt varumärke ska förknippas med, gärna saker som skiljer ditt företag från konkurrenterna. Det viktigaste är att din positionering är relevant för din målgrupp och speglar vad som gör ditt varumärke speciellt. Här bör du också göra en konkurrentanalys för att få bättre koll på marknaden och hur konkurrenterna positionerar sig.

Du behöver även ha klart för dig vad du vill uppnå med din marknadsföring. Är det att öka försäljningen, bygga varumärkesmedvetenhet eller något annat? Bestäm vad ni vill uppnå, och hur ni ska mäta det. Ett bra sätt att göra detta är att sätta mål enligt SMART-modellen!

Läs även: Affärsplan vs. Marknadsplan - Vad är egentligen skillnaden?

Vad ska en marknadsstrategi innehålla?

När du har bockat av alla ovanstående punkter är det dags att sätta tänderna i själva strategin! Nu vet du hur du vill positionera dig på marknaden, du har konkreta mål och en tydlig målgrupp i ryggen och kan du börja fila fram strategin - planen för hur ni ska nå ut till er målgrupp och nå era mål. 

Strategin består av tre grundpelare; varumärkesidentitet, marknadsplan och budget. Vi tar en punkt i taget:

 

1. Varumärkesidentitet

I marknadsstrategin behöver du specificera din varumärkesidentitet. Det innefattar allt från visuell identitet, till röst och ton i kommunikationen som ska genomsyra all din kommunikation. Detta för att du ska uppfattas som konsekvent och målgruppen ska kunna känna igen ditt varumärke bakom budskapet. 

 

2. Prissättning – beroende på din USP

Du kan även ha prissättning som del i din strategi, beroende på vad du har för företag och vad er USP är. Om du har prissättning i din strategi bör du förklara hur du kommer att prissätta dina produkter/tjänster och vilken roll prissättningen spelar i din strategi (t.ex. premium, rabatter, paketpriser).

 

3. Gör en marknadsplan

Nästa del i strategin är att sätta marknadsplanen, vilket också är den största delen av strategin.  I marknadsplanen kan du bli lite mer konkret i din planering. 

Börja här med att ta fram grovplan över hela året, och sen en mer detaljerad plan för varje kvartal. Här är det bra att jobba med ett Gantt-schema och projektledningsverktyg för att få en tydlig överblick över aktiviteterna och tidsaspekterna som alla kan följa med i.

I din marknadsplan behöver du ha en contentplan att jobba utefter. I den specificerar du vilka budskap ni vill kommunicera, och på vilket sätt ni vill få ut dem. Din varumärkesidentitet ligger till grund för allt innehåll som ska skapas. Se till att ditt budskap är tydligt, relevant och engagerande, och att målgruppen förstår det du säger. Få gärna med varumärkets historia, och framför allt hur du löser dina målgrupps problem i innehållet. Innehållet i din contentplan bör vara värdefullt och anpassat efter varje skede av köpresan.

Bestäm vilka marknadskanaler ni ska använda till varje kampanj. Här väljer du de kanaler som är mest lämpliga för att nå din målgrupp (välj de kanaler som din målgrupp föredrar att hänga i). Det kan vara sociala medier, e-post, innehållsmarknadsföring eller traditionella kanaler som TV och radio. Anpassa din kommunikation efter varje kanal för att maximera effekten.

Läs mer: Från startup till scale-up - så förändras din marknadsstrategi.

4. Budget

I strategin behöver du ha med din marknadsbudget. I strategin behöver du definiera din marknadsföringsbudget och fördela resurserna på ett strategiskt sätt. Planera hur budgeten ska fördelas ut på varje aktivitet över hela året. Tänk på att olika kanaler och kampanjer kan kräva olika investeringar.

Fördela ut vilka resurser som behövs för vilken aktivitet och kampanj. Bestäm vad som ska göras inhouse och vad ni bör outsourca för bästa resultat. 

Psst! Ta del av vår checklista: 6 enkla steg för att skriva en marknadsplan

Se över din strategi ibland, men utvärdera din plan kontinuerligt

När strategin väl är satt och dokumenterad är det dags att implementera den och sätta igång med aktiviteterna i din marknadsplan. 

Du behöver sen kontinuerligt övervaka resultaten av kampanjerna och vara redo på att göra justeringar och optimeringar under tidens gång, baserat på data och feedback.

Hur ofta du behöver se över din strategi beror på. Om du har satt en helt ny strategi är det rimligt att utvärdera efter varje kvartal. Se över vad som har gått bra och vad har gått mindre bra, och se hur ni kan lära från det och optimera strategin för kommande kvartal. Om ditt företag är i en snabbföränderlig marknad behövs strategin också revideras oftare. 

Om er strategi består av beprövade metoder och kanaler som ni vet funkar för er behöver man inte det lika ofta. 😉

 

Vi hjälper dig komma igång med workshops!

Det kan vara överväldigande att tänka på alla delar som behöver göras för att få en bra grund som möjligt, med bästa förutsättningarna för att generera tillväxt. Men, det finns hjälp att få! För företag som är startgroparna för digital marknadsföring och inbound marketing erbjuder vi workshops som hjälper dig med allt du behöver för att kunna sätta din marknadsstrategi!

Vi hjälper dig med:

  • Målgruppsanalys och framtagning av buyer personas
  • Utmaningar och mål för vald målgrupp
  • Kartläggning av den digitala köpresan
  • Kartläggning era touchpoint med kunden
  • Kartläggning av contentbehov & gap
  • Digital strategi och plan för relevant content

 

Vill du veta mer om vad en Digital Strategi Workshop innebär? Kontakta oss så berättar vi mer.