Ända sen TikTok tog världen med storm 2019 har flera andra SoMe-plattformar också satsat stenhårt på “short-form content”. Youtube Shorts, Instagram Reels och Pinterest är några av dem som hakade på trenden. Och det är ju inte konstigt, det funkar ju! Inte minst tack vare en av hjärnans viktigaste signalsubstanser.
Så, varför har den här typen av innehåll blivit så populärt? Hur kommer det sig att vi pratar om ökad skärmtid, doom-scrolling och “TikTok-hjärnor” idag? Och hur ska du som marknadsförare förhålla dig till detta för att inte halka efter? Läs vidare så ska vi försöka svara på dessa frågor!
Vad är dopamin och varför snackar alla om det?
För att förstå psykologin bakom korta videos behöver vi zooma ut lite (eller zooma in?) och titta på hormonet dopamin. Dopamin är ett hormon, eller en signalsubstans, som rör sig mellan nervcellerna i kroppen. Det är en av våra viktigaste signalsubstanser, och den har stor betydelse för vår psykiska och fysiska hälsa. Men den kanske är mest känd för att styra vårt inre belöningssystem.
När vi var grottmänniskor var dopamin det som gjorde att man färdades över farliga savanner för att hitta smaskig mat. Dopaminet gav en stor dos motivation vid bara tanken på maten som fanns en bit bort, och ju närmare man kom maten, ju större blev dosen dopamin, och det kändes bättre och bättre.
Idag, 2024, behöver vi inte korsa savanner och riskera våra liv för att få i oss något sött. Det räcker att gå till närmsta butik. Och det är det som har lett till "beroendet" många upplever kring snabba belöningar. Dopamin som triggas igång när du har sex, spelar spel, äter sockerfyllda saker eller, you guessed it, scrollar på TikTok eller valfri SoMe-plattform.
Efter varje video tänker hjärnan “Nästa video kanske kommer få mig att skratta jättehögt eller känna jättestarkt” så man fortsätter scrolla i jakten på nästa kick. Ju kortare videon är, desto snabbare blir belöningen, vilket gör att vi fortsätter att scrolla. Det är den största anledningen till att TikTok och andra korta videos tog över världen. Och där är vi idag, mer dopaminberoende än någonsin. Så kan det gå.
Varför är korta videos så populära?
Med denna kunskap om dopamin i bakhuvudet, låt oss titta på flera anledningar till att korta videos har blivit så populära.
1. Vi får kortare attention span
På grund av alla dopaminaktiviteter vi tar oss an, har vårt attention span (koncentrationsförmåga?) blivit betydligt kortare. Att läsa en bok till exempel, något som var en självklar fritidssyssla för några år sen, är idag en utmaning för många eftersom det kräver en längre, långsammare hjärnaktivitet.
Många studier har gjorts som visar att vi inte kan koncentrera oss särskilt länge jämfört med hur det var förr. Vi vill byta uppgifter och aktiviteter snabbare. Därför har det blivit mer lockande med korta videos snarare än långa. Fler kickar, snabbare hopp mellan videos, så vi slipper koncentrera oss på en sak för länge.
2. De är enkla att göra
Att göra framgångsrika videos brukade innebära dyra kameror, komplicerad utrustning och strategier för att behålla tittarens uppmärksamhet genom hela videon. Men idag krävs det egentligen bara en smartphone, en idé och lite tur. Ribban har blivit lägre, vilket innebär att allt fler kan få ut sina budskap, samtidigt som det också blir större konkurrens om rampljuset.
Dessutom finns det allt fler AI-verktyg som gör processen att skapa videos ännu enklare. Automatisk klippning, AI-genererad undertext och filter med perfekt ljussättning går att använda med bara ett klick.
3. Lätt att gå rakt på sak
I långa videos behöver man oftast lägga in en hel del kontext, backstory och grafik för att förklara det man vill få fram, och samtidigt behålla tittarens uppmärksamhet. Utmaningen med korta videos är att du måste gå rakt på sak direkt, för annars scrollar den dopaminsökande tittaren vidare. Men, det tar också bort mycket press från de som tidigare skrivit långa sidor med manus endast för en video.
Tänk på att många använder TikTok som sökmotor, och om informationen de söker inte kommer inom de första sekunderna, så kommer de snabbt leta vidare för att hitta rätt.
4. De är lättillgängliga
Glöm det där med att behöva sitta bekvämt i soffan och starta TVn för att titta på rörligt material. Idag vill vi konsumera videoinnehåll var vi än är, och med korta videoformat som TikTok så går det utmärkt. Fler tillfällen att stimuleras av videos innebär fler tillfällen för företag och individer att nå ut med sina budskap under hela dagen. Nackdelen? Vi kan inte ens vänta på bussen i 5 minuter utan att plocka upp mobilen. Men men.
Så, vad nu?
Om du har funderat på att använda videos för att marknadsföra ditt företag, är det dags att börja testa. Skapa videos med personalen, prata om ert brand, er produkt, vilket problem ni löser och våga bjuda er själva! Och kom ihåg att målet inte är att bli viral med en video, utan att lära sig något hela tiden, så att varje video kan bli lite bättre. Stort lycka till!