Smarketingpodden fokuserar på sälj och marknad och fångar upp de främsta utmaningarna inom dessa områden. Från att vara endast en idé våren 2021 till att bli en av Smarkifys bästa leadskanaler med tusentals lyssnare. Hur gick det till? Vi pratade med programledaren och Smarkifys grundare och VD Niloo Lopez.
Vilken podd brukar du ha i dina lurar? Med närmre 20 000 nedladdningar hittills så väljer väldigt många marknadsförare, marknadschefer, VD:ar och säljchefer att lyssna på Smarketingpodden. Varannan vecka får lyssnarna konkreta tips som kan bidra till att optimera deras egen sälj- och marknadsinsatser.
- Mitt mål har hela tiden varit att gå bort från det fluffiga och vara så konkret som möjligt i podden. Vi vill kunna ge så mycket värde vi kan under de cirka 25-30 minuterna som du lyssnar, menar Niloo.
För att leverera relevant innehåll till alla avsnitt, tar Niloo inspiration från aktuella studier, rapporter, nyheter, andra stora poddar och inte minst alla personer hon möter i olika kund-dialoger.
- Jag träffar många marknadschefer, säljchefer och VD & ägare till bolag varje vecka. I dessa kunddialoger får jag veta vilka utmaningar som de flesta står inför, och hur detta skiftar över tid. Detta är superbra inspiration för poddavsnitten, menar Niloo.
Lyssnarnas favoriter: AI och hjärnan
Efter tre år finns det närmre 80 avsnitt att lyssna på. De mest populära avsnitten ”Hur AI förändrade spelplanen för marknadsförare” handlar om AI:s effekt på marknadsföring, vilka marknadsroller som förändras och hur man bäst nyttjar AI i sin kommunikation.
- AI påverkar hela vårt sätt att jobba med sälj- och marknadsföring. I det avsnittet gästas vi av Sibbe Silvén, som är Head of AI på Bright Mind Agency, och han delar med sig av riktigt bra tips och har dessutom själv ett stort nätverk vilket hjälpte oss med räckvidden på det avsnittet.
Avsnitten ”5 psykologiska faktorer som bygger starka kundrelationer” och ”6 psykologiska säljtekniker som funkat på (typ) alla” baseras på forskning, där man plockat ut de viktigaste delarna för en marknadsförare, så att de ska kunna applicera lärdomarna direkt och se positiva effekter.
- Det är väldigt populärt med forskningsbaserade avsnitt. Men det avsnitt som gett mest engagemang i våra sociala kanaler är avsnittet ”Tips till dig som är ensam på marknad och inte vill bränna ut dig!”. Det avsnittet handlar om den ensamma marknadsföraren som vi ser allt för ofta på många bolag. Vi har aldrig haft en så stark reaktion i våra sociala kanaler tidigare.
I det avsnittet ger Niloo sina bästa tips på hur man kan göra för att hantera förväntningar, sänka stressnivån och ta plats i lednings- och styrelserummet.
- Många känner igen sig i det vi beskriver. Att man som marknadschef förutsätts kunna nå tuffa tillväxtmål på minimal budget och utan resurser. Man förväntas kunna allt själv och allt fler bränner ut sig. Det är helt enkelt dags att höja statusen för marknadschefens roll och visa vilket värde marknad faktiskt skapar för organisationen.
Vad är receptet bakom framgången med Smarketingpodden?
Så hur producerar man en podd som inte bara inte stärker varumärket utan dessutom blir en leadsgenrereande kanal?
- Podd-formatet är lättillgängligt för alla, det är ett enkelt sätt att ta till sig kunskap på promenaden eller på väg till och från jobbet. Vi har dessutom alltid haft en tydlig målbild och klar målgrupp från start. Jag tror det tilltalar lyssnarna och bidrar till framgången.
En annan del av framgången är de konkreta tipsen som podden bjuder på.
- Vi delar alltid med oss av tre diamanter i slutet av avsnittet. En sammanfattning på de tre mest värdefulla insikterna från programmet. Vi vågar vara kunskapsgenerösa fullt ut, vi vet vad vi snackar om och brinner verkligen för frågorna. Det märks tror jag i avsnitten.
Inför nästa år kommer produktionen att bli ännu större.
- Vi satsar på Smarketingpodden och kommer att testa videoformatet framöver också. Det blir ett bra sätt att få lära känna oss som personer närmare och känna att man “är med i podd-studion”.
Så vad kommer podden att snacka om framåt?
- Självklart fortsätter fokuset på sälj och marknad. Vi kommer att gräva vidare i AI och automatisering. Vi kommer prata mer om ROI och hur man faktiskt får tillbaka sin investering, på kort- och lång sikt. Ledarskap kommer vi att prata mer om samt vilka kompetenser som behövs i teamen framåt. Om jag fick drömma helt fritt skulle jag gärna ha drömgäster som Simon Sinek, för hans ledarskapsperspektiv. Även Arash Gilan som expert på AI vore superintressant att prata med. Och fler framgångsrika entreprenörer som kan berätta om hur de har lyckats involvera marknad i styrelserummet och vilken framgång det gett dem. Det vore riktigt bra avsnitt framåt.
Vill du också ta del av kunskapen från Smarketingpodden? Hitta avsnittet som passar dig bäst här. Du kan lyssna där poddar finns.