Att få hela teamet och ledningen ombord på din marknadsplan kan ibland kännas som en kamp. Oavsett hur bra din strategi är, eller hur mycket siffror och analys du har i ryggen, kan det vara svårt att få det där helhjärtade stödet. Men oroa dig inte – vi har några riktigt effektiva tips för att hjälpa dig pitcha din plan, från första genomgången till sista frågetecknet.
Målgruppsanpassa, målgruppsanpassa, målgruppsanpassa
Precis som att du behöver skräddarsy sitt budskap mot målgruppen i kampanjer, behöver du göra samma sak när du presenterar innehåll för beslutsfattarna. Chefer, ledningsgrupper och kollegor är ofta resultatfokuserade, och ju bättre du kan koppla din plan till era mål - desto bättre! Är företaget fokuserade på tillväxt? Eller kanske på att stärka varumärket? Börja med att mappa ut vem som har störst inflytande över besluten och vilka behov, mål och faktorer det är som driver dem.
Gör innehållet relevant och engagerande
Hur intresserade någon än må vara, så orkar ingen lyssna på en presentation fylld av fluffiga marknadsbuzzwords eller statistik som inte säger något konkret. Se därför till att marknadsplanen är förankrad i konkreta affärsmål.
- Koppla dina aktiviteter till affärsmål
Bryt ner planen så att varje delaktivitet är en pusselbit i att uppnå företagets mål. Ska företaget utöka sina kundbaser? Berätta då hur dina aktiviteter attraherar nya målgrupper!
- Använd data för att backa upp dina argument
Visa med siffror eller tydliga tabeller hur dina strategier fungerar. Kanske har du testkört kampanjer på sociala medier som genererat leads? Eller så har du statistik som visar ROI från tidigare marknadsaktiviteter. Fakta och siffror är din bästa vän här – inget säger "smart investering" som ett tydligt resultat.
- Visa på vinster – både kort- och långsiktiga
Alla vill se vinster, men var tydlig med att vissa delar av marknadsplanen tar tid att ge utdelning. Förklara att investeringar i varumärkesbyggande eller SEO kanske inte ger direkt avkastning, men kommer att bära frukt om sex till tolv månader. Kombinera det med snabbare vinster från exempelvis betalda kampanjer för att visa värdet på både kort och lång sikt.
Argumentera för rätt resurser genom konkreta exempel
För att din plan ska ha chans att leverera, krävs rätt resurser – både ekonomiska och mänskliga. Här gäller det att vara tydlig med varför ni behöver investera just nu och vad det innebär för bolaget. Vill du ha en extra anställd för att hantera innehållsproduktionen? Eller ett större budgetutrymme för digital annonsering?
Här är några taktiker:
- Visa vad som händer om ni inte agerar nu
Om ni förväntas öka trafiken men inte har budget för rätt SEO-verktyg eller annonsering, förklara hur detta kan begränsa företagets tillväxt. Rätt insats vid rätt tidpunkt gör skillnad.
- Tydliggör att marknad är en investering, inte en kostnad
Ledningen vill veta att pengarna är väl investerade. Förklara och visa på hur marknadsinsatserna skapar värde över tid och kan leda till ökade intäkter, stärkt varumärke och nöjdare kunder.
- Ge exempel på konkurrensfördelar
Har konkurrenter ökat sin närvaro på sociala medier eller börjat använda nya kanaler? Var snabb med att påpeka hur ni genom att ligga i framkant kan ta marknadsandelar och attrahera kunder på nya sätt.
När du stängt dealen - glöm inte att följa upp
När du byggt din plan, argumenterat för resurserna och fått med dig ledningen gäller det att följa upp. Se till att ständigt förbättra och anpassa planen utifrån resultat och insikter. Och om ni stöter på hinder, visa på alternativa lösningar – det finns nästan alltid en väg framåt.
Behöver du stöttning för att sälja in din marknadsplan internt?
Vi vet att det inte alltid är lätt att övertyga andra om marknadens värde. Hör av dig till oss på Smarkify – vi har verktygen, strategierna och erfarenheten som hjälper dig skapa den marknadsplan ditt företag behöver och som faktiskt får stöd internt.
Vill du ta ett första snack med oss? Tveka inte att höra av dig!