Smarketing

Svårt att få till smarketing-strategin? 5 vanliga utmaningar och hur du krossar dem!

Innehållsförteckning

Att implementera en smarketing-strategi kan revolutionera hur företag når sina mål och hanterar sina kunder. Genom att förena sälj och marknad kan företag skapa en mer sammanhängande och effektiv process för att generera leads, vårda relationer och slutligen driva försäljning.  

Men trots de tydliga fördelarna är det inte alltid så lätt att komma igång. Här är några vanliga hinder och hur de kan övervinnas.

1. Brist på kommunikation och samarbete

Ofta arbetar sälj- och marknadsföringsteam isolerat från varandra, vilket kan leda till irriterande missförstånd, felkommunikation och dubbelarbete. Första steget för att få till en smarketing-strategi är att bryta ner dessa silos genom att ha regelbundna möten och kommunikationskanaler mellan teamen. Let’s all be friends! Använd gemensamma månadsmöten för att diskutera framsteg, utmaningar och framtida strategier. Det finns flera bra verktyg som underlättar kommunikationen, som Använd samarbetsverktyg som Slack eller Microsoft Teams för att underlätta daglig kommunikation och uppdateringar.

 

2. Konflikt i mätetalen

En annan vanlig utmaning är att sälj och marknad har olika mätpunkter och mål, vilket skapar konflikt. Till exempel när företag mäter affärsnyttan baserat på genererade kundmöten. Då blir det en inbyggd konflikt i vem som faktiskt genererade mötet om båda mäts på samma sak. Inte bra. Eftersom sälj ofta får kontakten och bokar mötet så kan mötet tillskrivas sälj, men man missar att marknad alltid är med och driver kunden framåt i beslutsprocessen. I en modern kundresa så har marknad alltid en roll.

För att undvika dessa konflikter, bör de mätas på det totala affärsvärdet tillsammans, men med individuella mätningar på aktiviteter. Exempelvis kan marknad mätas på kampanjer som genererar leads och titta på konverteringsgraden och sälj på bokade möten och konvertering till stängd affär.

 

3. Inte gemensamma verktyg

Ofta används olika verktyg och plattformar av sälj- och marknadsföringsteam, vilket bara gör det svårare att samarbeta och hitta rätt information. Självklart behöver sälj och marknad sina separata verktyg, men för att samarbetet ska fungera friktionsfritt behövs även ett enhetligt CRM-system. På så sätt blir all data och kommunikation centraliserad och tillgänglig för båda teamen. Några exempel på CRM-system som är bra på att integrera sälj- och marknadsföringsaktiviteter på ett smidigt sätt är HubSpot och Salesforce.

 

4. Förändringsmotstånd

“Men så här har vi ju alltid gjort!” Ja, det är inte alla som direkt vill hoppa på förändringståget och ändra på sättet de jobbar på, vilket såklart försvårar implementeringen av en smarketing-strategi.

För att övervinna detta är det viktigt att skapa en gemensam företagskultur som värderar samarbete och delade mål. Ledningen bör föregå med gott exempel och visa stöd för smarketing-strategin. Du kan erbjuda utbildningar och workshops för att underlätta övergången och visa hur smarketing faktiskt kan gynna både individen och företaget.

 

5. Brist på kvalitativa leads  

Ett annat vanligt problem är att marknad genererar leads som säljteamet anser vara av låg kvalitet, vilket leder till att sälj inte tar det vidare. Här behöver sälj och marknad tillsammans komma överens om kvalificeringskriterierna och skapa en gemensam lead scoring-modell. Detta säkerställer att båda teamen arbetar mot samma mål och har en tydlig bild av vilka leads som är hetast och när de ska lämnas över.

 

Dags att sätta en smarketing-strategi?

Att implementera en smarketing-strategi kan vara utmanande, men genom att identifiera och övervinna vanliga hinder kan företag skapa en mer samarbetsinriktad och framgångsrik arbetsmiljö.  

Men, hur sätter man egentligen en framgångsrik smarketing-strategi då? Don’t worry, vi har svaret på det med - i en smidig steg för steg-guide.