Inbound marketing är ett begrepp som hörs och syns överallt – men det är mer än ett flashigt säljsord. Idag är det en etablerad marknadsföringsstrategi där du kan attrahera, engagera och fördjupa dina kundrelationer. Det gör du genom att alltid ha kundens behov i fokus. Med relevant content i form av guider, poddar, bloggar och SoMe-inlägg visar du att du förstår kundens utmaningar och behåller kundens intresse. Samtidigt arbetar du med sökoptimering för att se till att ni alltid är top of mind.
Se Inbound marketing som ett raggningsknep, där du börjar med att flörta med kunden för att sedan gå vidare till att skapa en djup och långvarig relation. Flörten är en viktig grund för att intresset ska hålla sig vid liv. Genom att visa nyfikenhet för den andra, finnas där och fortsätta attrahera så skapar du tilliten som behövs för en långsiktig relation.
Visst låter det inte som rocket science? Det är det inte heller. Men det kräver tålamod och vilja. Inbound marketing är inte en ”quick fix”. Det handlar om att vända strålkastaren mot kundens behov istället för inåt mot dina tjänster och produkter. Det krävs att du gör ett ordentligt grundjobb för att lära känna din målgrupp och deras utmaningar. Du behöver ständigt vara aktuell, lyhörd och stötta kunden genom hela köpresan.
Så hur går du tillväga?
Med en Inbound marketing-strategi lockar du till dig kunderna genom att dela med dig av kunskap och innehåll som du vet att kunden är intresserade av, i precis rätt steg i deras köpresa. På så vis kommer kunden komma till dig när de är redo, och du behöver inte jaga in dem hela tiden. Det gör du genom att genuint fokusera på att hjälpa kunden fram till rätt köpbeslut och erbjuda kunskap och värde i allt du kommunicerar.
För att lyckas med en Inbound marketing-strategi måste du därför:
- Veta vem dina köpare är.
- Förstå deras verkliga utmaningar och möjligheter.
- Se hur de beter sig digitalt, vilka SoMe-kanaler de hänger på och hur de vill få sin kunskap serverad.
- Använda dig av SEO, SEM och annonsering och mäta resultat för att vässa ditt content.
Tips! Läs även: Vad är skillnaden på inbound marketing och content marketing?
Vad är skillnaden mellan Inbound marketing och Outbound marketing?
Tro det eller ej, men det fanns en tid då internetanvändningen inte var lika omfattande som den är idag (typ stenåldern). På den tiden handlade marknadsföring mest om att synas överallt och säljarna drog in affärer genom att lyfta luren och ringa kalla samtal. Idag ser kundernas köpbeteende helt annorlunda ut och det innebär att vår försäljning och marknadsföring också måste se annorlunda ut. Traditionell försäljning, Outbound marketing, fungerar fortfarande utmärkt, men det finns mer effektiva sätt att nå kunden på än kalla listor och samtal.
”För att lyckas med inbound marketing måste du lyssna på och förstå kunden fullt ut. Du måste möta kunden på dennes villkor och sluta gissa. Framför allt måste du bjuda på kunskap och addera värde i det du kommunicerar - varje gång!”
Kunden använder inte längre säljaren för att göra sin första analys och fatta ett beslut. Idag är det självklart att de gör sin egen research, all information finns ju att tillgå online. Men de behöver fortfarande stöttning, vägledning och uppmuntran.
Genom att synas i rätt kanaler, med rätt budskap vid rätt tidpunkt kommer framtida leads att upptäcka vad just du har att erbjuda. För att sticka ut i det enorma informationshavet behöver du ha en tydlig operativ strategi som innefattar både content, SEO, SEM och annonsering. Inbound marketing erbjuder alla de delarna.
Det räcker med andra ord inte att bara skriva ett blogginlägg och vänta på att den ska bli viral. Du måste vara mer strategisk än så. Det krävs sökoptimering så att du syns på Google, och det krävs att du hela tiden mäter och analyserar resultat så att du kan utvecklas och bli bättre.
Läs mer om skillnaden på inbound marketing och outbound marketing här.
Varför ska du jobba med inbound marketing?
Med den digitala utveckling som sker i dundrande fart har konsumenterna blivit mycket mer kräsna. Enligt en undersökning från Gartner spenderar kunder i snitt 83% av tiden i digitala kanaler när de genomför ett köp. I en annan undersökning från Gartner kan vi se att B2B köparen endast spenderar 17% av tiden med att träffa potentiella leverantörer när de överväger ett beslut eller en investering. När det handlar om större beslut eller investeringar sjunker den siffran till så lågt som till 6%! Så vad gör beslutsfattarna resterande tid? Jo, de gör sin egen research digitalt och ofta inom sitt eget nätverk. Men de lägger ändå lite tid på att träffa potentiella partners.
Så hur ser du till att bli en av de aktörer de faktiskt träffar? Genom att möta kunden i den digitala köpresan och vägleda och påverka beslutet längs vägen.
Inbound marketing skapar ett samspel mellan din marknadsavdelning och din säljavdelning. Marknadsavdelningen producerar rätt typ av content för att attrahera kunden. När kunden visar sig vara redo för nästa steg och vill ta ett samtal, kan säljaren ta över. På så vis slipper ni slösa på både kundens och säljarnas tid.
Vill du också påbörja en resa mot digital marknadsföring där ALLT sker på kundens villkor? Kul, då har du insett att det är mer effektivt att förtjäna trafik och uppmärksamhet genom att producera innehåll och insikter som kunderna faktiskt frivilligt vill konsumera. Inbound marketing är nämligen en filosofi och ett tankesätt som anammas av moderna marknadsförare, som genuint vill hjälpa kunden. Och det ger resultat!
”Inbound marketing handlar om att skapa kvalitativa leads och även långa och djupa relationer till sina kunder. Det handlar om att vara kundfokuserad på riktigt, nästan besatt av kunden. ”