Digital strategi

Vad är marknadsföring? Resan från traditionell till digital marknadsföring

Innehållsförteckning

Kommer ni ihåg när man cyklade hem till kompisen och frågande om man ville leka eftersom sms inte fanns? Eller, hur man fick kolla i tidningen för att se vad som visades på TV och när? Mycket har hänt med tekniken de senaste 20 åren, och minst lika mycket i marknadsföringen. Så, låt oss ta en liten titt bakåt, i marknadsföringens historia, och se hur marknadsföring föddes och hur det har förändrats genom åren.

När började vi med marknadsföring?

Hur började människan med marknadsföring egentligen? Faktum är att marknadsföringens historia sträcker sig hela vägen tillbaka till antikens dagar. Det var i de tidiga civilisationerna i Mesopotamien, Egypten, Grekland och Rom där köpmän visade upp sina varor för potentiella köpare på marknader. Där utvecklades koncept som prissättning, produktdifferentiering och olika försäljningstaktiker började ta form. Då var exempelvis word-of-mouth avgörande för att sprida information om produkter och tjänster. Ett annat tidigt exempel på marknadsföring var handmålade skyltar och symboler. Denna visuella kommunikation var ett sätt att bygga ett slags varumärke för att differentiera produkter och göra dem igenkännbara för kunderna.

Åren gick och saker och ting fortsatte på ungefär samma sätt. Det var inte förrän den industriella revolutionen, på 1700- och 1800-talen, som marknadsföringen genomgick en stor förändring. Den nya massproduktionen och nya transportmetoder skapade behov av mer sofistikerade marknadsföringsmetoder för att nå en större publik. Det var då som marknadsföring började gå från att köpa saker från varandra, till att sälja mot större skalor, med fokus på konsumentbeteende och varumärkesuppbyggnad. I Sverige brukar man säga att reklam kom till Sverige på 1800-talet, då tryckta annonser började dyka upp i tidningar.

Traditionell marknadsföring

När vi pratar om traditionell marknadsföring menar vi alltså den typen som användes innan internet och digitaliseringen. Marknadsföringskanalerna var då tryckta annonser i tidningar, radio, TV, utomhusreklam och direktreklam som skickades med posten.

Den största fördelen med dessa metoder var att de skapade stor uppmärksamhet och kunde bygga varumärkeskännedom i stor skala. TV-reklam, till exempel, kunde nå miljontals tittare samtidigt. Även tryckta annonser i tidningar kunde nå målgruppen hemma, och där kunde företagen även rikta sig mot specifika målgrupper baserat på tidningens innehåll. Radio och utomhusreklam, kunde nå människor i deras dagliga liv, oavsett om de var hemma, i bilen på väg till jobbet eller ute på stan.

Så var man än befann sig så kunde reklamen nå en. Men traditionell marknadsföring byggde till stor del på masskommunikation och demografiska analyser, vilket innebar att budskapen ofta var generella och riktade mot den stora massan, snarare än mot individen.

Från traditionell till digital marknadsföring

På tidigt 1990-tal, hände en grej - internet kom! Och sedan dess har internet vuxit explosionsartat och förändrat hela samhället. Hemsidor byggdes och nya sätt att kommunicera växte fram, vilket innebar nya arenor för marknadsföring. Och år 1994 dök den första klickbara bannerannonsen upp på nätet.

Teknologin har hela tiden utvecklats och anpassats. Under tidiga 2000-talet började flera sociala media plattformar växa fram som förändrade marknadsföring genom att erbjuda nya sätt att direkt engagera med kunder. Facebook lanserade sina första riktade annonser 2007 och vid 2010 hade sociala medier blivit centraler för individanpassad marknadsföring.

Vid 2010 hade internet anpassats för sociala medier, mobilen och för sök på sökmotorer. Då hade teknologier som cookies och spårning av webbläsarhistorik utvecklats, vilket gjorde att företag nu kunde samla in detaljerad information om användarnas beteenden, intressen och preferenser. Denna data användes för att skapa riktade marknadsföringskampanjer, vilket ökade annonsörernas förmåga att nå rätt publik med rätt budskap vid rätt tidpunkt.

Jämförelse: Traditionell och digital marknadsföring

Även om digital marknadsföring har många fördelar och har tagit världen med storm, är traditionell marknadsföring fortfarande vid liv och frodas än idag. Vilken typ av marknadsföring som är bäst för dig beror såklart på vad syftet med annonseringen är och vem din målgrupp är. Men en sak som är säker är att det är svårt att generera kvalitativa leads när du bara skjuter brett. Det blir ofta väldigt dyrt och det garanterar inte att du når den målgrupp du vill nå, men det är ofta bra i syfte att bygga varumärkeskännedom. Om du vill sälja är den bästa strategin att kombinera båda eller satsa fullt på digitalt. Dessutom kan du enkelt se vilken effekt din digitala annonsering har, samla värdefull statistik och du ha möjlighet att stoppa, ändra och boosta annonser när du vill.

Aspekt Traditionell marknadsföring Digital marknadsföring
Räckvidd Lokal eller nationell Global
Kostnad Oftast högre Kan vara mer kostnadseffektiv
Mätbarhet Svårt att spåra Enkel att mäta och analysera
Interaktivitet Begränsad Hög, med möjlighet för direkt kundengagemang
Personalisering Generellt, baserat på breda demografiska grupper Mycket hög, baserat på individuell data och beteenden
Anpassningsförmåga Långsam och kostsam att ändra Snabb och flexibel, möjlig att ändra i realtid

Vi hjälpte K-Rauta på resan mot digitalt!

Vi vet att digital marknadsföring kan vara krångligt, du måste förstå kanalerna, algoritmerna, cookies, målgruppsanpassning, SEO etc. Men det är exakt därför Smarkify finns! Vårt team av experter hjälper dig hela vägen och ser till att du lyckas med din digitala marknadsföring.  

När K-Rauta ville stärka sin traditionella marknadsföring med en ny digital satsning kontaktade de oss. Uppdraget var att ta fram varumärkesbyggande innehåll samt att stötta med digitala strategier som underlättade transformationen. Resultatet: fler följare, ökat engagemang och en bredare kundbas.