Vi älskar digital marknadsföring och det gör våra kunder också. Vi älskar leads. Det är vår bästa vän inom försäljning. Men vi vill att våra kunder ska springa smart och datadrivet, inte bara fort. Vårt mål är att hjälpa kunderna att växa lönsamt och hållbart. Därför tror vi starkt på att digitalisera och automatisera stora delar av sälj- och marknadsprocessen.
Skalbarheten i din försäljning och marknadsföring ligger just i att sätta processer som går att automatisera och personifiera så mycket som möjligt. Du vill kunna skapa personliga och relevanta upplevelser för varje besökare och kund på hemsidan, utan att fysiskt behöva vara där.
Eftersom de flesta av oss inte kan klona sig, hur gärna vi än vill, så är marketing och sales automation ett väldigt kraftfullt sätt att bygga och underhålla långvariga och starka relationer till dina kunder och potentiella kunder. Här är HubSpot det givna valet för oss på Smarkify. Inte bara för att det är ett kraftfullt system eller för att de är marknadsledande inom marketing automation. Utan framför allt för att vi och HubSpot har en gemensam filosofi kring att sätta kunden i centrum för allt vi gör – varje dag. Detta otroligt kundfokuserade mindset delar vi med HubSpot och därför är vi otroligt stolta över att vara certifierad HubSpot-partner!
Nu kan vi stötta ännu fler kunder att växa lönsamt och hållbart med stöd av världens vassaste system för automatisering av sälj- och marknadsprocesser.
Varför ska du välja HubSpot?
HubSpot är ett komplett system för tillväxt. Som användare får du tillgång till allt som säljare och marknadsförare behöver, på ett och samma ställe. HubSpot består av tre olika plattformar för marknadsföring, försäljning och service. Det innebär att du har allt från CRM (Customer Relationship Management), Marketing och Sales automation, CMS (Content Management system) samt servicefunktioner så som kundenkäter, frågor och svar samt ticket-hantering i samma system. Funktionalitet beror alltså på vilken eller vilka plattformar du väljer att använda.
Själva systemet innehåller allt från verktyg för e-post marknadsföring, social media, analys och rapportering, automatisering av sälj- och marknadsprocessen till att sätta upp landningssidor, skapa formulär och driva försäljningspipen. Dessutom har HubSpot flest integrationer i världen, så skulle du behöva koppla ihop HubSpot med något annat befintligt system i din organisation så finns det en hel uppsjö av färdiga integrationer att använda.
Läs även: Minimera friktionen i er säljprocess - 3 rutiner som optimerar ditt CRM
HubSpot är omfattande, men användarvänligt
HubSpot är väldigt användarvänligt och intuitivt. Men eftersom systemet är så pass omfattande och komplext kan det kännas svårt att veta vart du ska börja som ny användare. Möjligheterna är enorma, men du måste veta vad du vill ha ut för resultat innan du sätter igång. Hur vill du rapportera framgång till exempel? Vilka aktiviteter eller parametrar är viktiga i just din organisation? Hur skapar ni den bästa upplevelsen för era kunder och potentiella kunder via digitala kanaler och hur mäter ni effekten? Du kan åstadkomma det mesta med HubSpot, men det viktiga är att alltid koppla dessa aktiviteter och mål till dina övergripande affärsmål.
Vi hjälper dig gärna att komma igång så att du får ut mest ”bang for the buck” från din investering.
När kan jag börja få leads?
När du investerar i ett nytt system vill du komma igång och få resultat direkt. Vi förstår det! Men våga ha lite tålamod och kontinuitet. Vår erfarenhet visar att för B2B-företag tar det mellan fem till sex månader att se resultat och börja visa ROI från sin satsning. Tiden kan variera beroende på hur din försäljningscykel ser ut. För dig med betydligt längre säljcykel kan det ta mer än sex månader att börja skapa kvalitativa leads som visar på en tydlig ROI. För dig med kortare cykler kan det gå något fortare också. Men, om du är ute efter kvalitativa leads så kommer det att ta cirka fem till sex månader innan du hunnit optimera alla flöden och processer tillräckligt, innan du hunnit få in kontakter och data i systemet etc. Så ha detta i planeringen från start så är det lättare att hålla kontinuiteten när tålamodet sviker.
Läs även: Så kan marketing automation öka antalet kvalificerade leads
Vi hjälper dig att komma igång och se värdet från HubSpot
Nyckeln till framgång är att genomföra implementationen av systemet korrekt givetvis. Men den tekniska implementationen är en hygienfaktor. Systemet är relativt enkelt att implementera och du är igång på några dagar.
Det som sätter grunden för framgång är att hitta optimala sätt att nyttja systemet fullt ut, att testa och optimera hela tiden och att analysera all data ni samlar på er. Det är dumt att köpa en Ferrari om den bara ska stå i garaget eller om du bara ska köra den på din lilla bakgata. Du ska nyttja kraften fullt ut.
Vi på Smarkify har den kompetensen som behövs inom försäljning och marknadsföring. Vi har bland annat experter inom:
- Workshopledning
- Målgruppsanpassning
- Copywriting och content-produktion
- Sociala medier
- Grafisk design
- Implementation av HubSpot
Vårt fokus är att hjälpa dig att skapa bästa möjliga förutsättningar för att lyckas med er inbound marketing och se det fulla värdet av HubSpot.